starvansker S6 i kaldt vær

Anbefalte innlegg

starter ikke når det er minus grader.

starter går, men tenner ikke i d hele tatt. fungerer som bare d når det er varmegrader. men ikke i minusgrader. 2,2T

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugg i motorvarmer...

Neida, er vel et litt for billig svar.

Kan kanskje være kondens?

Har du prøvet å startet den i f.eks. oppvarmet garasje med suksess, etter at det nå har vært kuldegrader?

Ellers er det jo som vanlig basics først:

Se om det er gnist mens du kinner, samt å koble fra drivstoff slange til motor for å se om det kommer noe der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

spør for en kompis...

forstod det som at den ikke startet når det er kaldt. men starter fint igjen når så fort det blir varmere.

så mulig det er noe med kondens kanskje. kan det forekomme noen andre steder enn på tanken da?

og kondens-problemer kommer vel som oftest når det blir mildt, etter det har vært kaldt , eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kaldstart dyse på aan motoren montro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondens: Da må det være MYE fukt på tanken, og kondens oppfører seg ikke likt på injection og forgasserbiler uansett..

Ingen kaldstartdyse på disse. Kjører sikkert bare på med litt ekstra bensin de første rundene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt symtome orandringe/oppdateringer etter å ha pratet med eieren i dag. bilen har fungert fint i hele sommer.

så i høst ble den levert på et verksted for eu-godkjenning. eieren reiste til riga ei uke på ferie, bilen ble tatt inn med det samme til godkjenning for så å bli satt ute på parkeringen. der ble den da stående til eieren kom hjem igjen, og imens så hadde selvfølgelig kulden kommet.... da var bilen strømtom...... ladet batteriet, men bilen startet ikke, slepet bilen hjem og tatt noen små enkle feilsøk uten resultat, og det siste som ble gjort var å gi den en liten dasj med startgass, bare for å se om den ga livstegn. men ikke engang da tente den i det hele tatt.....

med andre ord ikke gnist?

skulle visst prøve, før noen store verkstedkostnader, å eliminere startsperra i nøkkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det stor sjanse for at det er hallgiver.. Har tendens til å dø uten forvarsel, men sjekk også alle sikringer, også den som står over ECU'n under teppet på passasjersiden.

Enkel måte å sjekke om det er gnist uten å demontere:

Koble en prøvelampe med ene leder til gods, og den andre til utgangen (syl. 4/5) på POS'en lengst mot passasjersiden, for den har utgangene opp. Bare å vrenge unna gummibelgen. Skal blinke når du drar den på starteren da!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jøss, her kom det en vag-reparatør inn tror jeg:)

var en del faguttrykk jeg ikke har hørt om her i vertfall. er heller ingen stor audi-mekaniker jeg da....:)

men... hallgiver? ECU`n under teppe? ligger det siksringer der? POS`n??

ja... eksplain the grean-head! hehe :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jøss, her kom det en vag-reparatør inn tror jeg:)

var en del faguttrykk jeg ikke har hørt om her i vertfall. er heller ingen stor audi-mekaniker jeg da....:)

men... hallgiver? ECU`n under teppe? ligger det siksringer der? POS`n??

ja... eksplain the grean-head! hehe :D

Hehe.. Sorry! Har nok skrudd litt for lenge på disse nå, ja...

ECU=Engine Control Unit, eller computer/motorstyring som det også kalles. Bak sparkeplata under teppet er den plassert, samt at den har en sikring i holder rett over.

Slik finner du den: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html#s4motins

Hallgiveren er igrunn bare en måte for ECU'en å vite hvor motoren er i rotasjonen, og den virker sammen med posisjonssensoren på svinghjulet, men hallgiveren står (på de aller fleste AAN-motorer) bak reimhjulet på eksoskammen, inne dekselet forrerst på motoren.

Den kan gi seg helt plutselig, men ofte er det faktisk slik at den funker når motoren er kald, og ikke lar deg starte igjen med varm motor.. På siden jeg lnket til er det også angitt en måte å måle denne på, men det er enklest med oscilloskop.

POS: Power output stage. Driveren som sørger for å jorde primærsiden av coilene, de har en lei tendens til å gi seg de også. (Tviler at dette er problemet i ditt tilfelle..)

Starter ikke en 200TQ eller AAN/ABY-bil, er dette ellers et bra sted å begynne!:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/nostart.html

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote name=

ECU=Engine Control Unit, eller computer/motorstyring som det også kalles. Bak sparkeplata under teppet er den plassert, samt at den har en sikring i holder rett over.

Slik finner du den: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html#s4motins

vet ikke hvordan problemet som nevnt i topic`en kom frem når det ble kaldt. Men i allafall, vedkommende som eier bilen sjekket sikringen som nevnt over, men den var like hel. han hadde tydligvis god tro på at det var her feilen var, men da han fikk se at også her var alt i orden, bannet han noen gode gammeldagse ord og ga rett og slett hele motorstyringen under matta der en solid høyre med knyttet neve :) før han så prøvde å starte bilen. og vips så startet den :D:D hehe. da, mens den sto og gikk, var han nedi der og rørte litt i ledningene. da fusket bilen en del. så med andre ord dårlig kontakt på et eller annet der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kablene i disse audiene er tydelig laget av saltstenger med kreppapir rundt, for jeg avviser at det kan ha med bilens alder å gjøre! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.