Passat 3bg 1.9 TDI 5-trinns manuell - Vibrasjoner

Anbefalte innlegg

Jeg får en del vibrasjoner idet jeg tar igang på første gir, hører det vibrerer i noe..

Dette skjer også om jeg står på tomgang og gir litt gass, på nedatgående rpm så brrrr i ett eller annet.

Dette skjer også når jeg har lave turtall idet jeg gir på ved kjøring..

 

Noen som har noen idéer angående dette?

Alle forslag mottaes med takk.. gidder ikke kaste penger på et bilverksted for at de skal snuse opp noe dere allerede kanskje vet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump! Alle forslag eller om noen som helst har et ørlite innspill så blir jeg fryktelig glad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke være noe løst ved eksosen? Innmaten i cat feks. ? eller en pakning, eller noe... sjekket ut det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det kan være hva som helst egentlig, jeg er ikke mekaniker og har heller ikke mulighet til å sjekke det, så jeg trenger en haug med gode tips så jeg kan få noen kompiser til å sjekke f.eks :)

 

Takk for tipset, det er notert !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe mekaniker jeg heller :) men du kan jo forsøke å jekke opp bilen, sette den på bukker. Krype midt under bilen, og forsøke å banke på eksosanlegget å høre om det skrangler..

 

Men for all del, kan jo være mye rart som lager lyd!

 

Løse motorfester, løs turbo, lekkasje eksosmanifold, eksosrør som ligger mot karrosseriet osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nøyaktig samme symptomer på en Passat her. Har lokalisert feilen til et sted i forkant av motoren, og så at strammeren til dynamoreimen samt reimen vibrerte voldsomt akkurat når lyden kom. Tok at reima og startet motoren, og da var lyden borte, så tydelig at det er noe her. Men synes det virker rart at den kan lage så mye lyd. Bilen ble gjennomgått av svensk merkeverksted, og da byttet de servopumpe og reimstrammer, uten at det hjalp. Når vi hadde av reima sjekket vi at alle hjul, dvs. dynamo, vifte og servopumpe gikk lett rundt, og fant ingen ulyder da.

 

Noen som har vært borte i dette og har fikset det, så tar jeg gjerne i mot tips. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke om det kan ha noen sammenheng, men reimhjulet til dynamoen er et frihjul slik at dynamoen kan dreie fritt når du slipper gassen. Problemet med disse hjulene er at de samler vann slik at mekanismen kan ruste. Til slutt vil hjulet rett og slett falle av og du må ha ny dynamo. Det er en mulighet å sveise dette hjulet til dynamoakslingen iflg mitt verksted. Som sagt, vet ikke om dette kan ha noe å si ift denne problemstillingen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet i mitt tilfelle er at det vibrerer ved belastning av motoren på lave turtall, på tomgang eller ved jevnt turtall så går den helt fint. Hadde den en liten tur på verksted her forrige uke og de sjekket motorfester osv, de klarte ikke å lokalisere lyden og både de og møller har bedt meg bare kjøre til det ev. blir verre så de kan finne ut hva det er..

Er jo litt irriterende, men hva kan man gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet i mitt tilfelle er at det vibrerer ved belastning av motoren på lave turtall, på tomgang eller ved jevnt turtall så går den helt fint. Hadde den en liten tur på verksted her forrige uke og de sjekket motorfester osv, de klarte ikke å lokalisere lyden og både de og møller har bedt meg bare kjøre til det ev. blir verre så de kan finne ut hva det er..

Er jo litt irriterende, men hva kan man gjøre?

 

Kjøre til det eventuelt blir verre... Heia Møller!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, har jo hatt det på et verksted som ikke var merkeverksted også og de sa det samme, så møller er vel ikke noe verre enn de andre i så måte.. hehe

 

Noen påstår dette kan være svinghjulet også.. men jeg vet ærlig talt ikke, ganske irriterende at ingen finner det ut, må jo være noen som har hatt det samme her? hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har en 130hk +++ så går ut i fra at du har oppgradert software?

Er ikke uvanlig at det kan komme vibrasjoner fra svinghjul etter oppgradering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har en 130hk +++ så går ut i fra at du har oppgradert software?

Er ikke uvanlig at det kan komme vibrasjoner fra svinghjul etter oppgradering.

 

Det er korrekt, men det ble ikke slik umiddelbart.. er noe som kom kanskje 5-6 mnd i ettertid, burde ikke dette dukket opp tidligere isåfall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil bli løsere med tiden..

slik:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, det der var jo en helt ny greie.. men er det den greia der som blir dårlig altså.. sånt koster vel en arm og litt til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja orginalt så er det en arm og litt til..

Kjøpte akkurat et slikt clutch/svinghjul kit som tåler 484NM, får kraftigere også, men iom at bilen blir brukt hver dag så greit å a en som føles som org. clutchen.. Vet ikke hvor du får tak i kit til passat da de har annet kit en golf 4 som jeg brukte på min G3..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel cirka 390nm i min.. mye måtte du ut med for en som tåler litt mer deng?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mikn kostet ca 5000 inkl frakt og mva.. Det var alt jeg trengte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.....lukter dårlig svinghjul lang vei det her, kjenner igjen symptomene fra min passat

Har nettopp bytta svinghjul og clutch på min 130 tdi.

 

Sjekk også flexidelen på eksosanlegget, da den har tendens til å bli slapp og dermed forårsake vibrasjon i eksosanlegget.

 

På min var forskjellen mellom gammelt og nytt svinghjul omtrent som i videoklippene det er linket til lengre opp i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noe vits å bytte til dobbeltmasse svinghjul igjen.. Da vil akkurat det samme skje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noe vits å bytte til dobbeltmasse svinghjul igjen.. Da vil akkurat det samme skje..

 

Hva skal man da bruke?

det er jo ikke å anbefale enkelmasse svinghjul på tdi motorer.

Det er jo også problematisk med vekten i svinghjulet, da tomassesvinghjul på tdi er tyngre enn de vanlige enkeltmassesvinghjulene,

Jeg fant ikke noen god erstatning til det originale tomassesvinghjulet, og endte opp med ett nytt originalt svinghjul.

Bare deler, komplett svinghjul og clutch kostet rundt 12000,- levert av mekonomen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke anbefalt? greit det kakler mer, men hva annet er feil med det? Får noe som holder og ikke vibrerer..

 

alle som selger tdi deler har enkelmasse svinghjul for å tåle oppgraderinger. Det begynner jo å vibrere med kun chip..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Passaten jeg snakket om, var det nok lageret på dynamoen. Dette var stivt, og løste ikke ut.

 

Forøvrig imponerende av svensk merkeverksted som feilsøkte og ikke klarte å finne ut av det. Strammeren og servopumpe ble byttet, siden de mente det var disse som lagde lyd, men når lyden fremdeles var der etterpå, ga de opp. Er tydeligvis ikke bedre i Sverige enn i Norge... Tok meg som ufaglært amatør fem minutter med å høre og se på bilen, og ett søk og et innlegg på forumet, så var feilen funnet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ugh.. 12000 + arbeid, da kan det heller få lov å være sånn.. det er ikke 20000,- irriterende..

 

Hva er fordel/bakdel med enkelt og dobbeltmasse-svinghjul da?

Ev. kan man få dette billigere hvis man får det gjort i sverige tror dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.