Anbefalte innlegg

Hei,

 

har målt gjennom hele systemet idag, kom frem til at en sensor var defekt, denne ble byttet. Men ingen abs lampa lyser enda. Målte så alle sensorene igjen, fant ut at venstre sensor bak ga 6Volt i 60km/h mens alle de andre ga ca 2.1Volt i 60km/h.

 

Noen som vet om sensor som gir 6V er ødelagt, eventuelt om abskrans er defekt?

 

Har fulgt denne diagnose guiden:

 

ABS-error%20check.JPG

ABS-error%20check2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men bruker du diagnose vektøy på raddo? Jeg har bare teipet over abs lampen min, hvordan og hvor bruker du den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker ikke diagnose, bruker bare et multimeter å måler motstand og Volt på hver sensor.

 

Edit: Hjelper ikke å teipe over lampa når bilen skal på eu-kontroll...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker ikke diagnose, bruker bare et multimeter å måler motstand og Volt på hver sensor.

 

Edit: Hjelper ikke å teipe over lampa når bilen skal på eu-kontroll...

 

Det gjør det vel :)

 

Ok, det var det jeg trodde man måtte gjør, derfor jeg ikke har giddet å begynne på det. Men skal lagre den infoen og begynne på det en dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig lett å måle abs-systemet, lag deg 2 stk ledninger med en flat kabelsko i den ene enden slik at du kan dytte den inn i kontakten :) Den andre enden taper du fast til pinnen på mulitmeteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må prøve meg en gang til, ettersom dette haster litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Audi 100 har gått gjennom 3 EU-kontroller med "ABS aus", utropstegn og pipelyd. Ingen problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde EU kontroll for 2 år siden med ABS lampa lysende, det gikk ikke. Så bytta en sensor, da ble ABS "nesten" i orden, var såpass at lampa ikke lyste når den var inne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du får for høy spenning på kun en sensor, så ville jeg tro at det var skjermingen på denne kabelen det er feil med.

Sensorene kan vel ikke produsere mer spenning enn normalt, bare mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo også måle motstanden rett på hver sensor og se om de har riktig og lik verdi (800-1400 ohm)

Deretter måle på ECU mellom respektive pinner. (samme verdi) og hvis det er avvik så må ledningen byttes.

 

Det står jo fremgangsmåten over så du må bare måle systematisk for å finne hva som er feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden på sensoren er normal ca 1000hm. Skjermingen skal også være OK, over 20k ohm.

 

Jeg skal ta å måle på nytt ikveld, for sikkerhetsskyld. Men flere tips mottaes med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må stille multimeteret på AC når du måler spenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må stille multimeteret på AC når du måler spenning

 

Jepp, det vet jeg :)

 

Var innom Gromstad i går å spurte litt om denne abs feilen. Han sa abshjernen kun målte spenningstoppene, så mer volt på en sensor ikke hadde noe å si. Men jeg skal prøve å flashe abs-koder igjen hos Gromstad, fordi om de har prøvd tidligere.

 

Så en ting til, abs-lampa lyser jo konstant, om jeg starter bilen å lar den gå på tomgang slukker den ikke. Så tror kanskje feilen kan ligge en annen plass, å ikke sensorfeil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det vet jeg :)

 

Var innom Gromstad i går å spurte litt om denne abs feilen. Han sa abshjernen kun målte spenningstoppene, så mer volt på en sensor ikke hadde noe å si. Men jeg skal prøve å flashe abs-koder igjen hos Gromstad, fordi om de har prøvd tidligere.

 

Så en ting til, abs-lampa lyser jo konstant, om jeg starter bilen å lar den gå på tomgang slukker den ikke. Så tror kanskje feilen kan ligge en annen plass, å ikke sensorfeil...

 

Hei hei..: vinke : tittet litt rundt her og kjente igjen bilen din fra i dag.. Det var jeg som prøvde å lese ut feillager på bilen din..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hei..: vinke : tittet litt rundt her og kjente igjen bilen din fra i dag.. Det var jeg som prøvde å lese ut feillager på bilen din..

 

Aha, takk for hjelpa :) Synd vi ikke fikk noe kontakt med abs-hjernen. Jeg skal finne en oversikt over hva de forskjellige pinnene på hjernen er, så skal jeg sjekke en den får strøm. Kommer tilbake med mer info, tro meg:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet endel løse kontakter bak sikrings/rele-holderen, noen som har peiling på hva det kan være?

 

15112008595.jpg

 

15112008599.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iom at jeg ikke har funnet noen andre løse ledninger som passer på noen av disse som er avbildet lurer jeg på om dette kan være ledninger til varme i seter, cruisecontroll etc? Vet dere om det er vanlig å alt av ledninger til ekstrautstyr liggende løst bak sikrings/rele holder?

 

Jeg har også målt strøm på ABS kontakten, er strøm inn til hjernen. Så lurer kanskje på om hjernen kan være død? Noen som har erfart at hjernen er blitt ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant du ut av dette? Jeg har samme proble, får ikke kontakt med hjernen, pluss ohmet sensorer ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet ut hva som er feil enda...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.