#1 Skrevet November 8, 2008 Nå skal jeg til og bytte rådelager for første gang: rolleyes Så da vil jeg gjerne høre litt erfaringer før jeg begynner:) Har tatt ut motoren, og girkassa. Ikke tatt av bunnpanne osv enda, men forstått det som at det "bare" er og løsne lagerbukker, og løfte hele veiva ned med stempler og alt? Noe jeg må passe på i forhold til timing av reg.reim, og avstand til ventiler? Eller tar jeg bare hele den pakka tilslutt når det er montert igjen? RS2 rådelager skal passe.. Noen som veit prisforskjellen på de vs. orginale? Gjelder en 1.8 8V motor fra Golf 1 forresten;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 8, 2008 (endret) Hva er grunnen til at du skal bytte rådelager? Bare for morro skyld, eller er det ulyd der? Og det er ikke "bare å" når du skal skru på "veiv partiet" Det er fort å gjøre mere skade enn du reparerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 8, 2008 Er vel fordi det har gått til helvete sist han var på rudskogen vel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 8, 2008 Nå skal jeg til og bytte rådelager for første gang: rolleyes Så da vil jeg gjerne høre litt erfaringer før jeg begynner:) Har tatt ut motoren, og girkassa. Ikke tatt av bunnpanne osv enda, men forstått det som at det "bare" er og løsne lagerbukker, og løfte hele veiva ned med stempler og alt? Noe jeg må passe på i forhold til timing av reg.reim, og avstand til ventiler? Eller tar jeg bare hele den pakka tilslutt når det er montert igjen? RS2 rådelager skal passe.. Noen som veit prisforskjellen på de vs. orginale? Gjelder en 1.8 8V motor fra Golf 1 forresten;) Men du skal klare å bytte rådelagrene uten å måtte ta ned veiva... Og når det gjelder å rive ned veiva med stempler og alt,hvordan vil du sette disse oppigjen? Avstanden til ventiler skal gå klar da 8Ven har rettstilte ventiler kontroa 16ven,så dette skal ikke du tenke på med mindre du banker ting på plass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 8, 2008 Skal du bare bytte rådelager, og ikke bærelager og thrustlager, så lar du stempler sitte. Da er det bare å løsne boltene til lagerbukkene, banke litt pent på boltene for å splitte over- og underdel, skru ut boltene og ta av bunndel av rådelagerbukk. Ta av lagerskål. Skyv stempel litt opp og ta ut lagerskål fra råden. Rengjør flatene som lageret skal litte i, slik at det ikke ligger igjen koks eller annen møkk som gjør at lageret vil klemme. Litt avhengig av motortype må også boltene byttes. Vask av det tynne voksbelegget på lagrene før de plasseres slik de gamle satt, det er ikke mulig å montere feil, med unntak av om du har sputter-lager hvor det er forskjell på topp og bunnskål. Rengjør veiv. Smår godt med motorolje på lagrene og veiva. Enkelte hevder at lagerbanene ikke skal berøres med fingre, da fingerfett vil bidra til korrosjon. Dette løser du ved bruk av tynne hansker, då blir du heller ikke møkkete. Monter bolter og trekk til med rett moment. Skift ett og ett lager, ellers vil rådene kile seg i veiva når du dreier vieva rundt for å komme til øvrige lagerbolter. Da risikerer du også å lage hakk og riper i veiv. MEN: Om du først har motor ute og du har problemer med rådelagrene, så er det ikke usannsynlig at bærelagre, stempelringer, ventilstyringer, etc kunne trengt samme behandling. Så vurder om jobben egentlig bør bli større. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 8, 2008 Rengjør veiv. Smår godt med motorolje på lagrene og veiva. Legger også til at det ikke skal smøres olje på veivstaken der lagrene skal sitte..KUN overflødig smøring på lagrene..Husk også å merke deg hvilken side lagerbukken til staken skal på,setter du den feil så kniper den og lageret blir ødelagt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 8, 2008 Legger også til at det ikke skal smøres olje på veivstaken der lagrene skal sitte..KUN overflødig smøring på lagrene..Husk også å merke deg hvilken side lagerbukken til staken skal på,setter du den feil så kniper den og lageret blir ødelagt.. Ja, merk deg hvilken vei lageroverfallet satt slik at det blir rett montert. Men de fleste motorer har vel styrepinner eller eksentriske bolthull slik at det er umulig å ta feil. I forbifarten glemte jeg å skrive noe vesentlig: Inspeksjon og måling...........Kontroller at det ikke er riper eller alvorlig misfarging av veiva. Ikke usannsynlig at noe kan skje hvis du har fått rådebank etter grisekjøring. Legg på måletråd på veiva og monter sammen, før du demonterer igjen. Mål med omslagspapiret fra Plasticage hvor tykk tråden er blitt, og derav hva lagerspillerommet er. Sjekk med boka at det ligger godt innenfor mål. Bruk de gamle boltene ved måling slik at du slipper å strekke ut de nye på målingen. Forøvrig får du vel ikke stemplene ned på slike motorer heller? De skal vel opp hvis du skal ha dem ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 8, 2008 Da er jeg litt klokere:) Takker for hjelp:) OG ja, grunnen til at jeg må bytte er rådebank: rolleyes OM det hjelper og bare bytte lagerene er det jeg skal teste ut nå, før jeg evt. hadde byttet hele motoren:) Men skal sjekke tilstanden såklart samtidig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 8, 2008 Forøvrig får du vel ikke stemplene ned på slike motorer heller? De skal vel opp hvis du skal ha dem ut. Tror ikke man kommer til å løsne undespylingsdysene uten å fjerne veiva heller.. Og det blir vanskelig å få dem oppigjen og:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 8, 2008 Er ikke underspyling på 8V motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 8, 2008 Eneste måten å ta stempler ut av en blokk nedover er å bruke slegge har prøvd Veggene mellom sylindrene på VAG sine motorer er vel ca 6-7mm tykke..... Bærelageret til veiva som sitter mellom hver sylinder er vel ca 20mm bredt, så det er der det STOPPER 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 8, 2008 Eneste måten å ta stempler ut av en blokk nedover er å bruke slegge har prøvd Veggene mellom sylindrene på VAG sine motorer er vel ca 6-7mm tykke..... Bærelageret til veiva som sitter mellom hver sylinder er vel ca 20mm bredt, så det er der det STOPPER "The Opsahl way...."? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 9, 2008 Da har jeg tatt av bunnpanne, demontert oljepumpe osv. for og få god plass.. Demontert lagerbukker, og lagerskåler tatt av. Men åssen får jeg av selve lageret? Er spørsmålet før jeg gjør noe galt: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 9, 2008 Lageret til veiva? Ellr rådene? De er bare å "presse" ut.. De sitter bare presset nedi sporet sitt, så bruk en tynn flattrekker eller noe å dytt i ene enden på de... Ganske logisk egentlig når du ser på dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 9, 2008 Eneste måten å ta stempler ut av en blokk nedover er å bruke slegge har prøvd Veggene mellom sylindrene på VAG sine motorer er vel ca 6-7mm tykke..... Bærelageret til veiva som sitter mellom hver sylinder er vel ca 20mm bredt, så det er der det STOPPER På eldre volvo motorer(240) kan man ta stemplet ned Så litt irriterende at det ikke går med vag sine 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 9, 2008 Lageret til veiva? Ellr rådene? De er bare å "presse" ut.. De sitter bare presset nedi sporet sitt, så bruk en tynn flattrekker eller noe å dytt i ene enden på de... Ganske logisk egentlig når du ser på dem. Rådelagerene ja.. Altså de som sitter i bunn på råden;) Logisk det ja, men hadde ikke lyst og "banke" de ut før jeg er sikker på at det er riktig.. Fort gjort og gjøre stor skade;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 9, 2008 Rådelagerene ja.. Altså de som sitter i bunn på råden;) Logisk det ja, men hadde ikke lyst og "banke" de ut før jeg er sikker på at det er riktig.. Fort gjort og gjøre stor skade;) Når du skal sette inn de nye, så IKKE bruk en flat skrutrekker og dytt de på plass med...plutselig glipper du og lager ripe i nye lageret..! Bruk heller en plast/tre-kloss 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 9, 2008 Ellers så går det fint å bruke fingrene, både til å demontere og til å montere nye lagerskåler. Du har, normalt 5 stk på hver hånd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 9, 2008 Ellers så går det fint å bruke fingrene, både til å demontere og til å montere nye lagerskåler.Du har, normalt 5 stk på hver hånd. Må nok ta ett bilde av dette skjønner jeg... Mener du at det er kun lagerskålene som skal byttes?? Altså de 2-delte greiene som sitter rundt? De tok jeg ut med 2 fingre;) Første gang jeg gjør dette her: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 9, 2008 Det er slike du skal bytte. Både fra råden og lageroverfallet (bunndelen av råden) fjerner du- og setter i nyte med fingrene. skyv lageret til siden, går ikke det skyv til den andre siden. Klarer du det ikke med fingrene så er du for svak til å skru motor og bør heller ta frem frimerkesamlinga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 9, 2008 [ATTACH]108514[/ATTACH] Det er slike du skal bytte. Både fra råden og lageroverfallet (bunndelen av råden) fjerner du- og setter i nyte med fingrene. skyv lageret til siden, går ikke det skyv til den andre siden. Klarer du det ikke med fingrene så er du for svak til å skru motor og bør heller ta frem frimerkesamlinga Da forstår jeg;) Har tatt ut de der, med fingrene;) Frimerker har jeg ikke:p Men, kan virkelig disse lage rådebank hvis de er slitt??:confused:Syns de satt tight og fint jeg: rolleyes Litt grov slitasje på den ene bare.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 9, 2008 Tight og fint for en som ikke har erfaring med rådelagre er nok ikke det samme som innenfor produsentens toleranser. Mål med plasticage (du ser en flik av pakningen øverst til høyre i bildet i mitt tidligere innlegg), så vil du kanskje se at det er for stor klaring. Men det kan jo også hende at rådelagrene dine er fine, men at det er noe helt annet som bråker, det er jo mye som kan lage lyder i en motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 9, 2008 Tight og fint for en som ikke har erfaring med rådelagre er nok ikke det samme som innenfor produsentens toleranser. Mål med plasticage (du ser en flik av pakningen øverst til høyre i bildet i mitt tidligere innlegg), så vil du kanskje se at det er for stor klaring. Men det kan jo også hende at rådelagrene dine er fine, men at det er noe helt annet som bråker, det er jo mye som kan lage lyder i en motor. Sant det, men nå er dette som sagt første gang jeg gjør dette.. Så jeg lærer etterverdt;) Har kommet fram til at det må være dette som lager lyden ja, alle syntomer tyder på det, uten og gå nærmere inn på det:p: haha : Har ikke lyst på jobben du da Steinar? Verkstedet er 5min unna deg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 9, 2008 Pleier ikke å ta på meg slike jobber, men kan godt komme innom og gi et par tips i morgen eller tirsdag rett etter jobben. Har du plasticage, hvis ikke kan jeg ta med en stripe (og om noen vet hva en 30 cm stipe koster så kom med det, vil tippe noen få tiere) Send stedsbeskrivelse og tlfnr i PM, så tar jeg kontakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 10, 2008 Må nok ta ett bilde av dette skjønner jeg... Mener du at det er kun lagerskålene som skal byttes?? Altså de 2-delte greiene som sitter rundt? De tok jeg ut med 2 fingre;) Første gang jeg gjør dette her: rolleyes Er jo det som er opplagringen til rådene, så ja, det er disse du skal bytte. Ser du får hjelp av Steinar, så da går det sikkert greit. Enkel jobb dette: ja : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...