A6 2,5 150/180hk Tdi motor

Anbefalte innlegg

God kveld ærede forum.

Kan noen her på forumet forklare meg hva som er forskjellen på en

2,5 tdi 150 hk og en 2,5 tdi 180 hk?? Er dette HELT identiske motorer eller

er det store mekaniske forskjeller siden effekten er forskjellig?

Hva med feks tiptronic kassen? er den også lik eller er det store forskjeller?

Jeg tenker på motorene rundt 1998-2001 mod.

Kom med alt av teknisk info dere vet om.

Vil være meget takknemmelig for alle svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun chippen som er forskjell etter som eg har forstått.

Tiptronic kassa er eg usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun chippen som er forskjell etter som eg har forstått.

Tiptronic kassa er eg usikker på.

 

Feil!

 

Annen turbo, dyser, dieselpumpe +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel også nevnes at det anses å være 150hk som er mest utsatt for slitasje på kammer, selv om dette gjelder et lite antall motorer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel også nevnes at det anses å være 150hk som er mest utsatt for slitasje på kammer, selv om dette gjelder et lite antall motorer..

 

Slitasje på kam gjelder alle motorene med dette designet i toppen, kommer før eller senere. Noen på rett over 100k, andre er heldige og går 300k. Jeg har sett flest tilfeller på AKE motoren (180hk). Tror kjørelengden en får før problemer henger mye sammen med longlife intervaller kontra oljeskift på 10-15k. Det er klart at det er ett problem i designet til VAG med tanke på material-/legeringvalg eller smøring, men dette blir nok framkallt av mange mil med redusert oljekvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annen turbo, dyser, dieselpumpe +++

 

Andre kjente forskjeller i delenummer, uten at jeg vet hvilken betydning dette har:

- råder med lager (kan ha noe å si)

- oljekjøler med slange

- luftmengdemåler

- oljeunderspylingsdyser

- simring i front av kamaksel

- tetteflens i fornt av veiv, inkl pakning bak flens

- venderull i register

- nyere AKE har annen registerrem

- vakuumpumpe

- tiptronic kasse (6 ulike koder på 150 hk og to ulike koder på 180 hk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så masse for alle svarene :)

Om dere vet noe mer er jeg mer enn takknemmelig for nye innspill.

Er også intr i deres erfaringer and chiptuning av denne motrotypen med tiptronic kasse, hva bør man gjøre og ikke gjøre etc!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så masse for alle svarene :)

Om dere vet noe mer er jeg mer enn takknemmelig for nye innspill.

Er også intr i deres erfaringer and chiptuning av denne motrotypen med tiptronic kasse, hva bør man gjøre og ikke gjøre etc!!

 

Ikke chip, eller hvis du gjør det, så begrens momentet da ZF kassene ikke har verdens beste torque convertere. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre kjente forskjeller i delenummer, uten at jeg vet hvilken betydning dette har:

- tiptronic kasse (6 ulike koder på 150 hk og to ulike koder på 180 hk)

 

Er det noen som vet om den ene kassa er mer robust enn den andre? Har en 180 Hk m tiptronic quattro. Er disse svake? Noen som har erfart det?

 

Ellers er jeg usikker på en ting:

Når jeg gir kickdown kjører den ut hele førstegiret, girer til andre, og så skjer det merkelige. Når jeg når 3100rpm, kommer det et drop eller hopp til 3000rpm, for så å fortsette som normalt til girskifte til 3. det samme skjer i 3. gir.

 

Det skjer veldig fort, og uten at det merkes i bilen.

 

Er dette en lur ting for å kunne holde motoren lengre på turtall med høy effekt?

 

 

:jegerdum:

 

-bård-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette står sikkert i 10 tråder allerede, men jeg kan gjenta meg selv:

Jeg anbefaler ikke å chippe disse motorene med tip-kasse, da man pga momentbegrensning i chippen får mye mindre igjen for pengene enn det man tror.

 

Både 180 og 150hk utgavene er plaget med kammer, det kommer an på bruk, olje og serviceoppfølging.

Kassa som står i 180hk utgaven har en noe sterkere TQ enn den som står i 150hk, men ikke så sterk at det er bare å trimme i vei. Det momenthoppet du kjenner har jeg kjent på alle biler med tiptronic, og det skjer normalt i hastigheter rundt 60-70km/t? Jeg har konkludert med at det er lockup'en i kassa. Når jeg logget girkassa med vagcom så jeg at overføringen gjennom TQ endret seg akkurat under hoppet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med veivhusventilasjonsfiltret på 150hk kontra 180hk? Er disse av samme utforming?. Mener å ha lest et sted at 180hk AKE har et såkalt syklonfilter som ikke skal tettes så lett? Eller er det "same shit"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjernet filteret på min 150hk, altså denne filt nettingen, så bruker opp igjen huset liksom. Hadde problemer med olje lekkasjer, ble helt borte da jeg fjærnet filteret. Men ja, du får et annet filter til di nyere modellene, husker ikke år mod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva da med 180hk med nye kammer og 6 trinns manuell? Hva tåler denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva da med 180hk med nye kammer og 6 trinns manuell? Hva tåler denne?

 

Litt uklart spørsmål.

Siden du blander inn kammene, så er svaret at den da tåler ytterligere ca 150-300.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremstilte meg litt feil der. Det jeg mente var om det var skummelt å hente ut mer effekt på en med 180hk med manuell kasse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, det er ikke skummelt i annet enn at clutch og svinghjul kan ta kveld etterhvert, slik det kan gjøre på andre biler som blir chippet osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manuell kasse på disse er en solid 01E kasse så den knekker du ikke av den effekten du får ut av den motoren uten omfattende ombygginger. Hva clutchen og dobbelmassesvinghjulet tåler over tid er jo en annen sak, men de er heller ikke spesielt svake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

clutch og svinghjul på disse er samme som 1,9tdi 130hk avf skal være om jeg leste riktig i en sachs katalog for noen år siden, iallefall clutch og trykkplate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med veivhusventilasjonsfiltret på 150hk kontra 180hk? Er disse av samme utforming?. Mener å ha lest et sted at 180hk AKE har et såkalt syklonfilter som ikke skal tettes så lett? Eller er det "same shit"?

 

Sjekk ut denne tråden: http://www.audi-sport.net/vb/diesel-forum/54242-replacing-crankcase-breather-2-5-v6-tdi-photos-description.html

 

Har byttet til dette alternative filteret og sjekket det forleden. Fremdeles ok etter 2 år. Anbefales!

Crankcase breather 2.5 TDI V6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.