Montering av Chip 2.5 TDI 115hk

Anbefalte innlegg

Legger inn dette for en bekjent:

 

Hei, trenger hjelp til å montere chip til en 115hk 2,5 tdi R5, sitter i en `94 100 C4. Har kjøpt chip, og fått en monteringsanvisnig på tysk.

 

Trenger hjelp til montering av chip i ECU, da jeg ikke er veldig stødig på å lodde dette selv. Vil også forsikre meg om at de originale chipene kan brukes igjen, ikke overopphete disse ved demontering.

 

 

 

Holder til i Trondheim, men tar jevnlig en tur til Lillehammer.

 

Ta kontakt på Stianch@yahoo.com, eller 952 51 088 hvis du kan hjelpe meg.

 

-Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du heldig sitter den orginale i sokkel. Sjekk det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du heldig sitter den orginale i sokkel. Sjekk det først.

 

Trenger ikke være heldig, det holder å ha 100 2,5 tdi : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat fra stian;

 

 

Da er chipen på plass, og det er akkurat det motsatte av det som blir hevdet her på vwaudi-forumet. De må loddes på plass, hver chip er ca 3x1cm og har 14 pins.

 

De gamle chipene må loddes av, dette er ganske vanskelig og må gjøres av fagfolk..

 

Noen som føler seg kallet til å ta en jobb? Helst Trondheim, men også sørover mot Lillehammer som nevnt.

 

nås altså på Stianch@yahoo.com, eller 952 51 088 hvis du kan hjelpe meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager dersom jeg har gitt feilinformasjon. Jeg har hatt opp hjerne på flere 100 2,5 tdi (husker ikke årsmodeller) og alle har hatt sokkel under chip slik at den kan trekkes rett ut fra sokkelen uten lodding.

 

Det har sett slik ut, her er bilde av en 100, de to avlange chippene i midten som sitter oppå sokkel:

fasit chipper lite.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse chippane har garantert ikkje 14 bein, men 28 eller 32. Viss dei ikkje set i sokkel er det litt jobb å få dei ut, men tilbake klarer nesten alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat fra stian;

 

 

Da er chipen på plass, og det er akkurat det motsatte av det som blir hevdet her på vwaudi-forumet. De må loddes på plass, hver chip er ca 3x1cm og har 14 pins.

 

De gamle chipene må loddes av, dette er ganske vanskelig og må gjøres av fagfolk..

 

Noen som føler seg kallet til å ta en jobb? Helst Trondheim, men også sørover mot Lillehammer som nevnt.

 

nås altså på Stianch@yahoo.com, eller 952 51 088 hvis du kan hjelpe meg.

 

Be han kompisen din ringe egil på estuning her i Trondheim om han ikke har fått fikset dette enda. Han lodder og monterer sokkel. Dersom det må loddes er det som han kompisen din har funnet ut en jobb for fagfolk og ikke hobby elektrikere, flere som har ødelagt hjernen med litt uforsiktig bruk av loddebolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en grei jobb å lodde ut to stk DIL28 chip og lodde i to sokler. Jeg har gjort dette før, men bor på feil side av landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat fra stian;

 

 

Da er chipen på plass, og det er akkurat det motsatte av det som blir hevdet her på vwaudi-forumet. De må loddes på plass, hver chip er ca 3x1cm og har 14 pins.

 

De gamle chipene må loddes av, dette er ganske vanskelig og må gjøres av fagfolk..

 

Noen som føler seg kallet til å ta en jobb? Helst Trondheim, men også sørover mot Lillehammer som nevnt.

 

nås altså på Stianch@yahoo.com, eller 952 51 088 hvis du kan hjelpe meg.

 

Dette må være en misforståelse, noen forsøker her å villede oss. Påstandene over her må være feil.

 

Jeg mener at:

- 100 2,5 tdi har sokkel under chippene til motorstyringen, og at de darav kan skiftes loddefritt

- 2 chipper som hver har 28 ben (14 på hver side) tilsammen 56 ben

- dimensjon på selve "huset" er 37 mm x 13 mm (15mm om man tar med bena)

 

Er man i tvil om hva som er til motorstyring så ser man at de har en liten halvrund utfresning på den ene kortsiden, noe sokkelen også har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man i tvil om hva som er til motorstyring så ser man at de har en liten halvrund utfresning på den ene kortsiden, noe sokkelen også har.

 

Dette er for å markere pin nr.1 på chippen, så det er slik på de aller fleste chipper, ikke bare motorstyringschipper ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor han har handlet chip'ene? Hvis de er handlet på E-Bay hadde jeg aldri montert dem i styreenheten uten å kikket på map'ene først. Florerer mye vanvittig dårlig software på E-Bay desverre, men da må du ha en E-prom leser og programvare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter har et klokt spørsmål og betenkning her.:)

 

Selv kjøpte jeg noen kopichipper av en på forumet her en gang, de virket ikke til tross for riktig plassering!

Har også ved to tilfeller vært borti at chip fra en velrenomert leverandør har blitt defekt etter noen år. Motor gikk meget pent på tomgang men fikk mot-tenning på en sylinder ved lett gasspådrag. Ved bytte til org-chip fungere alt bra igjen. Den ene motoren hvor dette skjedde fikk registerhavari som trolig skyltes dette. Gammel rem som fikk kraftige rykk ved mottenning......

 

Dette er ikke for å skremme, for jeg har på tidligere kjøretøy kjørt lenge med chip fra samme leverandør og kunne tenke meg å gjøre det igjen i fremtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ett forum for chiptunere har de en egen tråd hvor de drar fram maps fra ebay chipper og ler så de griner (finner den desverre ikke igjen nå i farten) Mye ufornuftig og direkte farlig mapping fra useriøse "tunere"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter har et klokt spørsmål og betenkning her.:)

 

Selv kjøpte jeg noen kopichipper av en på forumet her en gang, de virket ikke til tross for riktig plassering!

Har også ved to tilfeller vært borti at chip fra en velrenomert leverandør har blitt defekt etter noen år. Motor gikk meget pent på tomgang men fikk mot-tenning på en sylinder ved lett gasspådrag. Ved bytte til org-chip fungere alt bra igjen. Den ene motoren hvor dette skjedde fikk registerhavari som trolig skyltes dette. Gammel rem som fikk kraftige rykk ved mottenning......

 

Dette er ikke for å skremme, for jeg har på tidligere kjøretøy kjørt lenge med chip fra samme leverandør og kunne tenke meg å gjøre det igjen i fremtiden.

 

Hvordan får du dette til? Er jo ikke mulig å endre en slik Eprom uten å slette dem med UV lys og programmere på nytt.

 

Kan selvf være dårlig kvalitet på selve Epromen , kina eprom.

 

Men uansett. 115 tdi har sokler. Men er jo dumt å putte inn noe du kanskje ikke veit hva er eller kommer fra som nevnt tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal litt til at Eprommer tar kvelden ja, men finnes vel sikkert kopier av kjente E-prommer med luguber kvalitet, på samme måte som kjente transistorer har blitt kopiert, og hvor kopiene ikke tåler en fjerdedel av belastningen de er ratet til engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.