Anbefalte innlegg

Hvordan er det å legge på tonefilm på bakruter? Veit det er mange som gjør det, men hvordan blir det i forhold til varmetråder?

Og hvis jeg da skal gjøre det, hva burde jeg vaske ruta med først da? For ikke å ødelegge trådene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kanskje hjelpe deg litt på vei....

Varmetrådene er ikke noe problem, filmen legger seg rimelig greitt over.

Vasking av ruta funker bra med isopropanol, gjerne avslutte med avispapir med isoprop, den tar rimelig bra.

På sideruter er barberblad en fin ting, men det er det ikke bak..!

 

Så kan jeg ikke hjelpe deg mere...for jeg har enda ikke fått til å få det fint på kuleformet rute...selv med varmluftpistol og triks i boka..

 

Så her får nestemann bidra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bra erfaring med å vaske ruta med en "Scotchbrite"-svamp. En slik som du bruker på kjøkkenet feks med en slags skrubb. Den riper ikke ruta, men tar bort fastsittende urenheter. Hvis du bruker denne i varmetrådenes lengderetning så vil du få med mye drit. Jeg pleier å bruke vanlig vindusvask. Zalovann er også bra. Avslutt med å spraye ruta med vann og skrap bort vannet med gummiskrape. Tørk kantene godt med lofritt papir! Mye urenheter rundt pakninger o.l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut. Så filmen vil ikke krølle seg eller trådene vil ikke bli ødelagt av å bli brukt med film over?

 

Da blir det litt soting til helga!! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krølle seg har den en tendens til å gjøre ut mot kantene...men ikke pga varmetrådene...det er på grunn av buingen som ofte er på ruta...

Om du ikke er så heldig å ha ei rett rute da...

 

Men spray vann/såpe på utsiden av ruta. (autoglym bodywork shampo conditioner er fin, den skummer ikke så måte...mindre bobler å drive ut)

Legg på filen, kutt til, og varm forsiktig langs kantene for å bue den mest mulig lik ruta.

Test først varmen på en liten bit for å sjekke hva den tåler...grensen mellom at den krymper og krøller seg er ikke altfor lang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner noen fine filmer på Youtube. Søk på heat shrink så skal du se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krølle seg har den en tendens til å gjøre ut mot kantene...men ikke pga varmetrådene...det er på grunn av buingen som ofte er på ruta...

Om du ikke er så heldig å ha ei rett rute da...

 

Men spray vann/såpe på utsiden av ruta. (autoglym bodywork shampo conditioner er fin, den skummer ikke så måte...mindre bobler å drive ut)

Legg på filen, kutt til, og varm forsiktig langs kantene for å bue den mest mulig lik ruta.

Test først varmen på en liten bit for å sjekke hva den tåler...grensen mellom at den krymper og krøller seg er ikke altfor lang..

 

Ok, så det er fullt mulig å bruke varmetrådene etter at man har gjort det altså. Har en kamerat som har gjort det et "par" ganger så han får det sikkert til!! Men han var usikker på dette med bruk av varmen i bakruta etterpå.

Takk for hjelp! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt varmetrådene så mye enda..

Men Tim Ha, som utførte jobben sa at hvis varmetrådene ødela solfilmen, tenk deg hva sola hadde gjort med den! Og da tvilte ikke jeg lenger :)

 

Bakruter er vanskelig!! De buer alle veier :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. ja sant det, tenkte egentlig på at varmetrådene ble ødelagt jeg da, siden man gjerne legger det på innsiden av ruta oppå trådene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk nå bare på at en solfilm kun lar seg krympe på langsiden av filmen.

Dvs når du ruller ut filmen på bakruten, dersom du ruller ut på tvers, altså feks fra venstre mot høyre, så kan du kun varme filmen oppe og nede..

 

Skjønnte du noe av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt som Preben sier over her.... selv bruker jeg å tørrkrympe med litt talkum på filmen og ankrer den fast før jeg bruker ca 350 grader med doble varmepistoler (er bare 2 pistoler klina sammen med sølvtape for et bedre krympebilde) Legger bestandig filmen på utsiden av bakruta, skjærer til sånn passe, varmkrymper, skjærer til helt nøyaktig, legger filmen på innsiden. Ellers er ikke zalovann å anbefale siden du "kan" gi litt stygge, hva skal jeg si... renner i filmen. Jeg har brukt et stoff som proffene bruker som trekker ut vannet bedre og tørker mye kjappere.

 

Ang varmetrådene bruker jeg litt stålull helt forsiktig for å fjerne alle ulumskheter. Ellers gjør jeg som det sies over her. Ikke barberblad. Bruk også en god film som krymper bra, ellers klarer du ALDRI å få den på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice.. Mange gode tips her! Takker folkens! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tips til hvilken film som er "bra" mtp mye bue, slik det er på bakrute? Og som er tilgjengelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SunGard... beste filmen du får... :) God å jobbe med hvertfall. Men sålenge filmen er ripebestandig og krymper lett skal den være god å jobbe med. Anbefaler også Blue Max blader (svaber aktig sak) for max press på filmen. Dette sikrer at vannet presses godt ut, samtidig som det ikke gir riper.

 

Helt uunværlig verktøy!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.