Forskjeller på 115 og 140 -2,5TDI

Anbefalte innlegg

Er forkjøla og har sittet i to dager å sett meg om her inne.

Jeg fant en tråd hvor man skulle bygge om fra 115hk til 140hk 2,5TDI i en A6.

Nå er ikke jeg noe hiddengeni, ellers skulle jeg fått med en link til denne tråden.

 

-Uansett blir det nevnt at eneste forskjellen på disse to motorene er dysene og motorstyringen.

Turbo og dieselpumpe er helt likt. -Er dette virkelig tilfelle?

Mitt neste spørmål blir da: -Hvorfor sier Norsk bildelsenter noe helt annet?

Jeg bytta dyser i fjor, og spurte i den sammenheng Norsk bildelsenter om det skulle mye til å oppgradere min 2,5TDI 115hk til 140hk. Jeg fikk da til svar at det måtte byttes dieselpumpe, dyser, større turbo, og ny styring +evt chipping etter dette. Dette var dyrt og svarte seg ikke ble jeg fortalt.

 

Jeg fikk faktisk beskjed om at det var bedre å sette inn andre dyser, dvs dysene til 2,5TDI V6'er. Dette i kombinasjon med forandring av tenningstidspunktet skulle gi mye bedre forstøving og mer effekt. Det skulle faktisk tilsvare 140HK.

 

Jeg har fortsatt min 2,5TDI med chip, og jeg satte inn nye originale dyser. Jeg ønsker selvsagt å få ut mer effekt uten alt for mye styr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6 TDi dyser skal du ihvertfall ikke bruke, da de ikke er like. Du skal bruke dyser som passer 1.9TDi motorene. Anbefaler deg i tilfelle å kjøpe skikkelig dyser fra Fratelli Bosio (fra PowerPlus serien). Ikke fall for fristelsen med å kjøpe billige Kina dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor dyser til 1,9TDImotorene når min er 2,5TDI? Og er det virkelig mer å hente på å bytte til andre dyser enn originale? Trodde dieselpumpa leverte ei fast mengde diesel og at det eneste du kunne justere var tenning? Må jo øke dieselmengde til dyser som er større?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor dyser til 1,9TDImotorene når min er 2,5TDI? Og er det virkelig mer å hente på å bytte til andre dyser enn originale? Trodde dieselpumpa leverte ei fast mengde diesel og at det eneste du kunne justere var tenning? Må jo øke dieselmengde til dyser som er større?

 

Det brukes samme dysetype på R5 TDi og R4 TDi. Var ikke ment som at du skal bruke dyser med original størrelse, men dyser som selges til 1.9TDi motorene. Dieselpumpa leverer ikke fast mengde og vil flowe mer diesel over samme periode med større dyser.

 

Trenger egentlig ikke chippe bilen til større dyser, men det blir ekstra gode resultat av å gjøre begge deler. Større dyser gir merkbar effektøkning, noe mindre enn bare chip kanskje, men begge deler utkonkurrerer lett kun chip.

 

Vurder også å handle chip utenfor landets grenser (IKKE E-BAY), da en kan få spesialtilpassede software billigere enn det en må gi for ett standard program i Norge. Fordeler og ulemper selvfølgelig, da en må få chippene inni ECU selv, og står der med skjegget fullt av postkasser hvis det ikke går helt etter planen.

 

Med det sagt er det banalt å tro at vi sitter på de beste dieselsoftwarene i Norge, da de fleste programmene uansett blir utviklet i andre land, og det er en god del meget kompetente diesel trimmere i andre land som f.eks. USA og Polen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette gjelder også audi 100c4 2,5 tdi da regner jeg med? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette gjelder også audi 100c4 2,5 tdi da regner jeg med? :D

 

Ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, men da kommer neste spørsmål.. Min 2,5TDI er allerede chippa. Jeg kjenner ikke til hvilken chip jeg har, dette var alt gjort da jeg kjøpte bilen. Alt jeg vet er at den gir merkbart best effekt mellom 2000 og 3000 omdr.

Hvis jeg nå går ut å skaffer meg nye dyser, vil dette trolig funke optimalt med min chip, eller MÅ jeg spesialtilpasse chippen til dysene? Kan jeg ødelegge noe ved å sette inn nye dyser uten å chippe på nytt tilpasset dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, men da kommer neste spørsmål.. Min 2,5TDI er allerede chippa. Jeg kjenner ikke til hvilken chip jeg har, dette var alt gjort da jeg kjøpte bilen. Alt jeg vet er at den gir merkbart best effekt mellom 2000 og 3000 omdr.

Hvis jeg nå går ut å skaffer meg nye dyser, vil dette trolig funke optimalt med min chip, eller MÅ jeg spesialtilpasse chippen til dysene? Kan jeg ødelegge noe ved å sette inn nye dyser uten å chippe på nytt tilpasset dysene?

 

Det er som regel i starten (turtallsmessig) av mappene en må tilpasse litt for ikke å få for mye fueling for tidlig. Toppen av turtallet kan også justeres hvis det fortsatt er overskudd av luft. Går nok helt fint med "standard" chip og dyser, men selvfølgelig bra, kan bli bedre, og bedre kan bli best. Det beste er nok å mappe bilen noen timer på rullende landevei hos en tuner som virkelig kan diesel, men de er det nok ikke så mange av og da går også kronene fort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øverst i teknisk er det klistret en DIY-tråd, i denne finner du tråd "teknisk om 2,5 tdi R5" Der finner du svar på det meste du lurer på, inkludert hva som faktisk er forskjell på 115 og 140.

 

Er det noe du lurer på som du ikke finner i den tråden så lag en ny tråd med spørsmålet i, da den kan komme til nytte i nevnte tråd. Men som nevnt - les først, du har et par timers lesing foran deg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øverst i teknisk er det klistret en DIY-tråd, i denne finner du tråd "teknisk om 2,5 tdi R5" Der finner du svar på det meste du lurer på, inkludert hva som faktisk er forskjell på 115 og 140.

 

Er det noe du lurer på som du ikke finner i den tråden så lag en ny tråd med spørsmålet i, da den kan komme til nytte i nevnte tråd. Men som nevnt - les først, du har et par timers lesing foran deg :)

 

Følg dette tipset, da Steinar virkelig kan TDi motorene! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skreiv en PM til deg Steinar, sjønner i grunn ikke hvorfor jeg ikke la den inn her så andre også får det med seg... Jeg leste disse trådene du henviste meg til om bruk av større dyser.

Her sier du noe sånt som at PP 502 er super til 115 R5 dersom en har disiplin på høyrefoten.

Jeg lurer da på om jeg kan ha mindre disiplin dersom jeg bruker disse dysene i kombinasjon med chip, eller om jeg må være enda mer på vakt da...? Er jo redd for å skade noe, og når du sier man kan smelte stemplene på å kjøre hardt med tung last, så er jeg litt betenkt. Av og til noen som låner kjerra..

Men er jo på samme tid artig å ha mer å dra på med da..

 

I samme slengen kan jeg jo òg spørre siden det ikke er uvanlig at katalysator tetter seg på disse bilene,

-er ikke det større kjangs å tette denne med slike dyser? Eller har jeg fått feil inntrykk av dette?

Må jo spørre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115hk TDi har vel 190/280 bars åpningstrykk på dysene, litt avhengig av hva trykk pumpa gir, men maks anbefalt dysestørrelse pleier da å være PP520.

 

Hva er pumpa ratet til 15500psi eller 16500psi?

 

Dysestammene kan shimses opp til 220/300bar åpningstrykk, men skal pumpetrykket økes må kamplaten eller pumpehodet byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var avansert for meg... Hvordan finner jeg ut hva pumpa er ratet til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var avansert for meg... Hvordan finner jeg ut hva pumpa er ratet til?

 

Spør Bosch :P

Ikke sikkert de engang kan gi deg svar på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer da på om jeg kan ha mindre disiplin dersom jeg bruker disse dysene i kombinasjon med chip, eller om jeg må være enda mer på vakt da...?

 

I samme slengen kan jeg jo òg spørre siden det ikke er uvanlig at katalysator tetter seg på disse bilene,

-er ikke det større kjangs å tette denne med slike dyser? Eller har jeg fått feil inntrykk av dette?

Må jo spørre..

 

Det kommer an på hvordan chippen er programmert, så det kan jo variere..... Men generelt så gir PP502 dysene så mye diesel at turbo ikke produserer nok luft til å henge med mtp luftmengde, i hvertfall med orginalt program. Dersom chippen tillater høyere turbotrykk oppover i turtallsregisteret så vil det TROLIG være mindre dieseloverskudd med chip. Men uansett program så vil flat pedal med PP502 potensielt kunne gi stort dieseloverskudd og derav må man ha litt disiplin.

 

En fordel med større dyser og/eller chip er større effekt, større effekt=mer eksos og varmere eksos. Det vil som regel si bedre gjennomblåsing og derav mindre tetting. Har du økt effekt blir du også fristet til enkelte raske forbikjøringer, som er bra for gjennomblåsing av kat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115hk TDi har vel 190/280 bars åpningstrykk på dysene, litt avhengig av hva trykk pumpa gir, men maks anbefalt dysestørrelse pleier da å være PP520.

.

 

Mulig teorien tilsier dette, og det har jo å gjøre med at man ikke skal få for mye diselsoverskudd og derav overheting.

 

Men praktiske forsøk viser likevel at noe større dyser fungerer bra på bilene, så lenge men ikke drar tung henger med flat pedal opp lange bakker.

 

PP764 gir bare gir en liten effektøkning på orginal 140hk, og er derav litt større enn dette.

PP502 er litt større enn PP764 igjen.

Orginale 140 dyser gir bra effekteøkning på orginal 115. Legger man på orginal 140 turbo går den bedre enn orginal 140 helt til den går i nødmodus pga for høyt trykk, så i såfall trenger man chip som aksepterer høyere trykk.

Orginale 140 dyser og chip går omtrent som oppsettet over, eller litt bedre, går ikke i nødmodus men ryker mer enn oppsettet over.

PP502 gir meget bra effektøkning på orginal 115, ryker ved udisiplinert gassing. Vanlig kjøring ingen røyk. Stor aks med flat pedal=bra aks og røykteppe. Stor aks med pedal som gradvis tråkkes ned=god aks uten mer røyk enn orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PP520 er nok mer plug & play til denne motoren :)

 

KM Cams lager også kam til denne motoren, de har målt 15hk effektøkning. Eksostemp måler er absolutt kjekkt å ha i en TDi når en går utover "standard-chip-og-ferdig-med-det".

 

Jeg målte 800C eksostemp på en 1.9TDi (1Z) med PP520 dyser og spesiallagd chip. Med vann/alkohol injeksjon sank dette til 750C men større eksos og en kam med lenger durasjon og høyere ventilløft, så vil nok motoren lettere kvitte seg med eksosvarmen. En TDi motor skal visst tåle 900C, men bør ikke holde denne temperaturen over særlig lange perioder ;) (har også lest 950C noen plasser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig teorien tilsier dette, og det har jo å gjøre med at man ikke skal få for mye diselsoverskudd og derav overheting.

 

Men praktiske forsøk viser likevel at noe større dyser fungerer bra på bilene, så lenge men ikke drar tung henger med flat pedal opp lange bakker.

 

PP764 gir bare gir en liten effektøkning på orginal 140hk, og er derav litt større enn dette.

PP502 er litt større enn PP764 igjen.

Orginale 140 dyser gir bra effekteøkning på orginal 115. Legger man på orginal 140 turbo går den bedre enn orginal 140 helt til den går i nødmodus pga for høyt trykk, så i såfall trenger man chip som aksepterer høyere trykk.

Orginale 140 dyser og chip går omtrent som oppsettet over, eller litt bedre, går ikke i nødmodus men ryker mer enn oppsettet over.

PP502 gir meget bra effektøkning på orginal 115, ryker ved udisiplinert gassing. Vanlig kjøring ingen røyk. Stor aks med flat pedal=bra aks og røykteppe. Stor aks med pedal som gradvis tråkkes ned=god aks uten mer røyk enn orginalt.

 

 

Praktiske resultater teller langt mer enn teori for min del, so I stand corrected. Er nok ikke alle som er interessert i å legge røykteppe bak seg, men trimma diesel skal ryke : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innmari frista til PP502 da, men lurer jo fælt på hvordan det går med avgassmåling på slike dyser?

Smetter jeg på EU kontroll?

 

Og kan jeg bytte slike dyser selv? Eller trenger jeg noen form for spesial verktøy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva pris snakker vi for et sett med fem nye dyser til min R5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innmari frista til PP502 da, men lurer jo fælt på hvordan det går med avgassmåling på slike dyser?

Smetter jeg på EU kontroll?

 

 

Jeg kan ikke garantere noe som helst, men:

Gamle slitte dyser spyler diesel, mens nye har en fin forstøvet dusj.

Du vil høre at de nye gir mye penere tomgang, så jeg antar at verdiene blir lavere enn med de gamle slitte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva pris snakker vi for et sett med fem nye dyser til min R5?

 

Dollarkursen er skyhøy nå, så prisene er desverre høyere enn før:

 

5 stk. PP502 dyser:

- 3500,- inkludert frakt

- 4500,- hvis du må betale moms og tollbehandlingsgebyr (slipper som oftest dette på pakker fra http://www.kermatdi.com ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo ikke avskrekkende priser. Jeg sliter litt på sidene deres. Finner bare sett med 4 dyser. Ser ut som de er komplette med stammer også. Jeg trodde jeg kunne få kun dysespissene og da 5stk...

Mulig jeg er litt amøbe på hidden og da...:P

 

Men jeg vil også ha større turbo slik at jeg får brenne ut dieselen PP502 pøser på. Hva må jeg regne med for en passe stor turbo for denne jobben?

 

Er det forresten fare for at jeg blåser toppakning med så mye kjør på R5`en min? Eller tåler disse motorene dette uten problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.