Forskjeller på 115 og 140 -2,5TDI

Anbefalte innlegg

A6'en er i daglig bruk, og jeg ønsker jo at den skal vare så lenge som mulig. Men vil ha mer power.

Hvis jeg setter inn større turbo og chipper opp turbotrykket -seifer jeg da mot overoppheting/nedsmelting?

 

Ser at det sies i en tråd jeg ikke fant igjen i farten at audi har samme delenr på turbo til 140 og 115 hk, men at de er tydelig forskjell på. -Hvordan skal jeg da kunne skaffe meg en 140HK turbo? Jeg skal ikke drive race heller så er ikke interessert å betale mer enn nødvendig for større turbo, men vil ikke ha dritt heller da... Den må jo være stor nok så jeg får brent opp dieselen fra PP502. Hvis ikke må jeg vel gå ned til PP764...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig lite forskjell på PP502 og PP764 sånn at du vett det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg setter inn større turbo og chipper opp turbotrykket -seifer jeg da mot overoppheting/nedsmelting?

 

Mulig jeg har skremt deg litt - for jeg har aldri sett noe slikt stempel som har hatt problemer med varme, eller hørt om noen. Men utifra potensiell røykmengde så kan man produsere varme langt over anbefalte verdier. Med større turbo og chip får man bedre balanse mellom fyringsmiddel og O2, på den annen side går den bedre og ryker mindre og da er det ennå mer fristende å holde flat pedal lengre enn når man lager røykteppe.

 

Ser at det sies i en tråd jeg ikke fant igjen i farten at audi har samme delenr på turbo til 140 og 115 hk, men at de er tydelig forskjell på. -Hvordan skal jeg da kunne skaffe meg en 140HK turbo? .

 

Det står ulikt nummer på plata som står på turboen, så det er enkelt å se forskjell.

Du kan feks kjøpe en bra brukt av meg for 1900,- eller en fabrikkny for 5000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk har forskjellige opplevelser av effekt. Men her er i hvertfall hva en bekjent skrev etter at han skiftet til PP502 spisser på sin A6 med 115 hk. Han satte inn nyoverhalt motor, det hjalp enormt på startvilligheten og ble litt sprekere. Noen uker etterpå skiftet jeg spisser for ham, og det ga bra med ekstra effekt. Det er umulig å si hvor mye mer utbytte han fikk av dysene med en nyoverhalt motor kontra en gammel med masse koks bak stempelringene.

 

Sitat:

"Bilen oppleves nå som en helt ny bil.

Det er utrolig hva nye dyser gjør!!

Opplevelser jeg har hatt så langt:

I dag tidlig hørte jeg turbo "pip" (min er jo litt sliten så den høres godt spes når den er kald) på ca 1200-1300 omdreininger i den første lange motbakken der jeg akselererer fra 5 km/t til 80. Vanligvis har jeg ikke hørt dette før ved 1700 omdreininger kanskje. Så det virker som om selv om turbo sikkert er sliten og snurrer litt for dårlig så gir dysene såpass mye mer trykk at bilen leverer turbotrykk fra mye lavere turtall. Jeg merker jo også at ytelsen er en helt annen enn hva den var, både på lave og høye turtall. Og spesielt i 4. og 5. gir.

Jeg merker at jeg bare kan gi på i både 4. og 5. gir i motbakker der den før gav seg akselererer den bare.

Jeg merker også at bilen virkelig gir dreiemoment og har ingen problemer med å justere gassen til der den går rent (og ikke ryker). Noen ganger ryker det selvfølgelig litt, men det regner jeg med at den tåler? Jeg tilpasser gassbruk så godt jeg kan. Og jeg merker også at den tåler mer gassbruk på høye turtall, enn på lave turtall, før det ryker av den.

Dette var virkelig moro. Jeg synes også å merke at den går mye penere når jeg starter den kald. Jeg synes spesielt at den var treg å kjøre rett etter kaldstart før, fordi gassen måtte så utrolig langt inn før bilen ville akselerere. Nå drar jeg den akkurat så langt på gearet at den når så vidt over tunggang på det neste gearet, og så drar den bare i gang igjen som bare det :)

Men tusen takk for veldig god hjelp, dette var utrolig moro :). "sitat slutt.

 

Litt senere kom disse kommentarene, sitat:

"Ja det er en helt ny bil når det gjelder ytelse.

Jeg forsøker å ikke la det ryke mer enn jeg må. Og jeg er helt sikker på at ved å trykke normalt på pedalen nå har jeg mer ytelse og hvertfall ikke mer forbruk (uten å ha målt det enda). Det er mulig de var ekstra tråe de dysene jeg hadde, men denne bilen har fått utrolig mye mer hk altså. Den går nå bedre enn min 2003 modell med 131 hk og 310 NM :)

Til helga skal jeg få en kompis til å fjerne katalysatoren og sette på rør der istedenfor (det var best mente han slik at jeg evt kan montere på igjen siden hvis noen ikke vil godkjenne på grunn av at den er koplet vekk...). Da håper jeg på å få ytterligere effektøkning og kanskje litt mer gass på før det ryker, hvis det blir litt mindre motstand da. " sitat slutt

 

Etter at han fjernet katten, sitat:

"Jeg har fått tatt katalysatoren på den også, og nå er den virkelig frisk.

Jeg holder meg fortsatt til oljeskiftintervallene vi avtalte og skal snart skifte olje igjen, etter 7500 nye problemfrie kilometer. Bilen oppleves som skikkelig frisk og går som ei kule (den nye jeg har med 131 hk og 310 NK går dårlig i forhold), så det ble virkelig tak i den. Jeg brukte den for øvrig til å ta opp båten her forleden og det er første gangen en personbil med 2 hjulstrekk har klart å få båten betongskråningen og opp på land. Før enten spant den, eller døde, men nå har den så mye dreiemoment at den klarer brasene. Det er moro det.

Når jeg akselererer så virker det som om den tåler full gass på 4. og 5. gir under mye belastning fra litt over 2000 omdreininger til tett ved 3000 (nå etter at jeg har tatt av katalysatoren). Det betyr at det virker som om den ikke ryker unormalt mye før den kommer opp i fra 3000 ca da slipper den mye, og jeg avpasser gassen. Er dette turboen min som er sliten, slik at det vil ryke mindre dersom jeg skifter den?" sitat slutt. Han hadde litt slitt turbo, men ikke så sliten at bytte ville gjort underverker mot røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok det hørtes bedre ut:) Men er det nok fres i en 140HK turbo til denne jobben, eller burde jeg ha enda større turbo?

Tar gjerne din brukte hvis den holder til jobben:)

 

Hvis den går i nødprogram med chippen som står i pga for høyt lade trykk, vil jeg få den skikkelig chippa. Dvs rullende landevei m/skreddersydd chip. Noen som veit om noen som kan dette skikkelig, og hvor jeg kan få dette gjort? Bor i Sogn og Fjordane 1 time med ferge og 1 time med kjøring så kommer jeg til nærmeste sentrum som er Førde...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det nok fres i en 140HK turbo til denne jobben, eller burde jeg ha enda større turbo?...

 

Det blir jo en smakssak om det er NOK fres. For tante Olga er det helt sikkert nok fres i bilen selv om man fjerner turboen. En 140 hk turbo leverer mer enn 115 turboen klarer, og man merker forskjellen. Men det finnes mye større turboer, i helt andre prisklasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo en smakssak om det er NOK fres. For tante Olga er det helt sikkert nok fres i bilen selv om man fjerner turboen. En 140 hk turbo leverer mer enn 115 turboen klarer, og man merker forskjellen. Men det finnes mye større turboer, i helt andre prisklasser.

 

Jeg lurte bare på om din turbo er stor nok, eller om det anbefales med enda større til disse dysene.

Jeg veit ikke, men hva har dere erfart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurte bare på om din turbo er stor nok, eller om det anbefales med enda større til disse dysene.

Jeg veit ikke, men hva har dere erfart?

 

Dette er nærmest umulig å svare på, det blir en smakssak.:o

 

Dysene i kombinasjon med chip kan nok levere så mye at man også kan nyttiggjøre seg ennå større turboer. Men det spørs jo om du er villig til å legge 10K på bordet til GIK-turbo for å få en bytteturbo med litt større kompressorhus.

Jeg har ingen erfaring med større enn 140hk turbo, men ved en eller annen størrelse så vil det gå ut over bunndraget hvis du tar for stor. Det vil du vel definitivt ikke?

Med store dyser, 140 hk turbo og chip bør du vel nærme deg minst 170 hk eller kanskje mer? Da ville jeg personlig laget meg et åpnere eksosanlegg og vurdert en større frontmontert intercooler fremfor ennå større turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ha 140hk turboen din Steinar!:) Hvordan ordner vi det?

 

Vil definitivt ikke miste NOE av bunndraget nei!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan får jeg betalt da? Jeg blir bedt om å velge betalingsmåte, men der er bare ett valg: Check og moneyorder. Hvordan funker dette?

 

Jeg bruker PayPal :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker PayPal :)

Den er grei, men det fikk jeg ikke opp som alternativ. Fikk som sagt kun det ene alternativet med Check or moneyorder. Hvordan får du til å bruke PayPal da?

Fy fan begynner å føle meg gammel når jeg ikke får dette til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du trykker checkout så kommer det opp følgende valg:

 

Check Out

 

- I am a new customer and I would like to sign up and create an account.

 

- I am a returning customer and would like to use my existing account.

 

Continue Checkout Clear

 

Checkout with PayPal (gul knapp med blå skrift)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fikk jeg det til!

Takker for god hjelp!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne friske opp denne med litt flere erfaringer!

 

Har en Audi A6 2.5 TDI quattro med ael motor (140hk) som jeg nylig byttet dysene på, ellers så er bilen helt orginal.

 

Dysenespissene som ble satt inn er PP764 som skal være noe større enn de orginale. Fikk byttet regreim i samme sleng slik at nå skal tenningstidspunkt også være riktig. Dessuten så ble EGR også tatt bort.

 

Føste respons da jeg startet bilen er at den sveiv litt anderledes på tomgang, hørtes friskere ut om det kan forklare lyden. Den starter også lettere nå etter den lille operasjonen. Har kjørt snart 20 mil nå siden bytte og bilen oppleves mye bedre. Den er blitt mer kjørbar, momentkurven er litt flyttet og den føles sterkere over hele registeret. Har litt vibrasjoner i svinghjulet også inni mellom så mulig jeg må bytte til enkeltmassesvinghjul etter hvert. I starten når jeg gav på så kom det endel svart røyk ut bak, sikker noen avleiringer som løsnet pga mer gas igjennom eksosen. Katalysatoren er sikkert også blitt litt renere, uten at jeg vet noe for sikkert. Nå så kan jeg skimte svart røyk bak, men ikke mye. Bilen er sprekere og går temmelig gått. Drivstofforbruket kan jeg ikke si noe om enda men kan ikke tro det er blitt dårligere akkurat. De gamle dysene var gått 300"km ca, så de nye forstøver nok mye bedre. Er generelt veldig fornøyd og kan virkelig anbefale alle å bytte dysespisser. Om en sparer 0.1 ltr pr mil så er det ikke så mye kjøring som skal til før en tjener på dette. Dessuten så blir slitasjen mindre på motoren men dyser som forstøver ordentlig. Planer videre er å fjerne katen og mulig chippe bilen. Så kan jeg jo skrive mer når dette evt skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne jeg,

Steinar, jeg kan ikke finne forskjeller på AAT og AEL motorene i samletrådene. Det skulle jeg gjerne vist.

Litt av grunnen til at jeg vil finne det ut er videre oppgradering. Jeg vurderer PP502 dysene.

Jeg har lett litt i familiealbumet og har funnet at AAT oh AEL har samme turbo, diesel pumpe men muligens andre dyser

AAT har dyser nr 046130201E

AEL dyser har nr 046130201F

 

Hvorfor da advare mot å bruke pp502 dyser i en AAT mens å bruke pp502 i en AEL er ikke så ille...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1361421&posted=1#post1361421 finner du i samletråden, finner du det du lurer på der?

Etka er feil, turboene ER ulike orginalt selv om delnr er likt der. Mulig man ved kjøp av ny turbo bare får 115 hk eller 140 hk turbo til begge motorene?

Hvem advarer mot PP502 i AAT?

Forøvrig ble det diskutert i en av gruppekjøpstrådene for PP-spisser om at PP502 var blitt mindre enn de var før. Jeg vet ikke noe annet enn det som ble diskutert der, mulig noen andre har noe oppdatert info? Dette har betydning for om 764 eller 502 er størst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1361421&posted=1#post1361421 finner du i samletråden, finner du det du lurer på der?

Etka er feil, turboene ER ulike orginalt selv om delnr er likt der. Mulig man ved kjøp av ny turbo bare får 115 hk eller 140 hk turbo til begge motorene?

Hvem advarer mot PP502 i AAT?

Forøvrig ble det diskutert i en av gruppekjøpstrådene for PP-spisser om at PP502 var blitt mindre enn de var før. Jeg vet ikke noe annet enn det som ble diskutert der, mulig noen andre har noe oppdatert info? Dette har betydning for om 764 eller 502 er størst.

 

Advarer var kansje å ta i, men en må ha litt disiplin ved 502 dysene i 115 hesteren, var det jo du som sa.

 

Synes jo det er veldig rart da at det er forskjellige deler med samme delenr.

Om pumpene har en liten forskjell så kan vel det utrettes ved andre dyser så det er vel turboen som har mest å si vil jeg tro, selv om de har likt delenr, Heter de det samme oxo? er det K16?

 

Blir uansett PP502 dyser på meg hvis ikke Anders mener de er forandret, Jeg vet han har fått inn noe større dyser oxo men tror ikke det er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har studert litt bilder på bildelsbasen.se og det er delenr. 046145703G som går igjenn både på AAT og AEL. De er også navngitt som KKK K14

Kan det være noe samme som på k24 7000 kontra k24 7200 ?

 

 

Edit: Finner også litt elder AAT fra 91-94 som har K16, den ser vesentlig større ut på bildene, Men er sikkert ikke bedre av den grunn,

 

fant en k14 til AAT som heter k14 6707

 

Har noen en AEL turbo for å se hva som står på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Advarer var kansje å ta i, men en må ha litt disiplin ved 502 dysene i 115 hesteren, var det jo du som sa.

 

Synes jo det er veldig rart da at det er forskjellige deler med samme delenr.

Om pumpene har en liten forskjell så kan vel det utrettes ved andre dyser så det er vel turboen som har mest å si vil jeg tro, selv om de har likt delenr, Heter de det samme oxo? er det K16?

 

Blir uansett PP502 dyser på meg hvis ikke Anders mener de er forandret, Jeg vet han har fått inn noe større dyser oxo men tror ikke det er nødvendig.

 

PP764 på orginal R5 115 hk leverer mer diesel enn programvare og turbo henger med på, så da er det ikke noen grunn til å "gå opp" til PP502 (forutsatt at PP502 er slik den var før, nemlig større enn PP764). Men det går likevel helt fint å bruke slike spisser dersom man har litt disiplin på gassfoten, dvs ikke gi full gass opp kilometervis med bratte bakker med campinvogn på slep.

 

Anders hos Ecconor kan desverre lite av historikken på eventuell tidligere feilproduksjon på PP502, han begynte å importere disse i nyere tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på turboen i min, og der er jeg 99,99% sikker på at det sto K14 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på turboen i min, og der er jeg 99,99% sikker på at det sto K14 :)

 

Ja er det en 96 mod så er det nok en k14, men hva står det i ruta etter k14 ? står det 6707? og er det en AEL eller AAT du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har AEL, skal få sjekke hva som står bak så fort som mulig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste netopp at dieselmengde på tomgang skal justeres i vac-com ved bytte til større dyser? Er dette noe alle har gjort som jeg ikke har fått med meg?

det skal sies at min er litt groggy opp til 1800 rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke justert noe på min etter dysebytte, og den røyker jo litt..

 

Har forresten sjekka turboen, det sto K14 i ruta til venstre, og "6707" i ruta til høyre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.