Tregstartet 2.6 V6. Audi a6 c4. Hjelp? , Bensinlekasje, bruker vann :( [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Har et irriterendes problem med bilen min. Har nå hatt den i ett år uten større problemer. Byttet regreim nå i høst og etter det så var bilen fin den første dagen, så startet problemene.

 

Når bilen har stått mer enn 10 minutter etter å ha kjørt den, så må den kinnes veldig mye før der starter. Komplett kaldstart nå så må jeg kanskje kinne den 4-5 ganger før den tenner. Når den da tenner må jeg hjelpe igang med gassen for at den ikke skal hoste å dø ut.

 

Tror ikke det har noen direkte sammenheng med regreimsbyttet, siden bilen startet utrolig lett etterpå og gikk mye penere enn den gjorde før byttet. Har lest at det er en enveisventil på bensinstyringen på eldre biler med 5r motor som kan bli dårlig å stå åpen, derav at den blir bløt og tungstartet.

 

Finnes det en slik ventil på min motor? 150hk 2.6liter, motorkode ABC.

Noen andre formeninger om hvorfor den er så tregstarta?

 

På forhond takk for alle innspill, Mvh Hans Georg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt symptom:

 

Så idag på vei hjem at bilen lekker bensin fra Enten retur eller inngående bensintilførsel. Den bruker også kjøleveske ( Topppakning? ). Har fyllt på den fullt ca for 1-2 uker siden og nå er den allerede under minimum, kjøleveske lampa kom på idag, og da kjente jeg lukten\så at det dryppet bensin.

( Det drypper fra slangen som kobler bensinrøret til fuelrail på baksiden av motorens høyre side sett forifra. På motsatt side av Bensinfilteret.

 

Så, kan besinlekken og vannforbruket ha noe å si på at den er så vanskelig å starte? Selvsagt kan det jo det. Tenker jeg, men håper det er noen som har noen tips. Hadde vært greit å få fikset dette så billig som mulig, har allerede satt meg opp time på verksted da jeg trenger bilen veldig fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifm. regreimskift. Ble vannpumpa også skiftet? I så tilfelle kan det jo være at pakningen mellom motorblokk og vannpumpe ble skadet eller feilmontert, evt. at den gamle pakningen ikke er skikkelig fjernet. Derav vannforbruket.

 

Ang. startproblemet. Såvidt meg bekjent hadde noen V6 motorer på Audi en aksjon eller teknisk rep. løsning ved symptomer liknende din bil. Problemet var forbrenningsrester i sylindrene som gjør at motoren på en måte blir "rå" ved nytt startforsøk. Da må den etter mye kjnning hjelpes igang med gassen/ruses og harker etterhvert igang slik du beskriver. Det jeg kan huske ble gjort i disse tilfellene var: Skift av motortempføler G-62, skift av innsprøytningsdyser ( annerledes type kontra de gamle. De nye var grønne av farge uten at det behøver å ha noen slags betydning ), skift av termostat. Forhør deg evt. med ditt VW/Audi verksted om de kan huske/kjenne til noe sånt. Veit dette ble utført på flere biler på jobb, men muligens gjaldt dette mest 2.4 literen i A6 98 og oppover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpe ble også byttet, føler vi rengjorde ganske godt, og det ble brukt herdende pakning sammen med papirpakningen, jeg har også mye trykk i vannsystemet, feks så piper det fra returen til kjølevesketanken når jeg har stoppet bilen.

 

Regner med det å skifte dysene er en ganske dyr reperasjon, går den an å ta de ut å rengjøre de? Termostaten skulle jeg uansett ha byttet, da bilen for all del bruker lang tid på å bli varm, samtidig som den kan være 90 grader for så å plutselig droppe til 60 grader igjen. Skal ta en tur innom møller i morgen og sjekke litt grundigere på Service historien og forhøre meg om dysene og tempføleren :)

 

Hjertelig takk for svaret, veldig opplysende ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå tror jeg det skal være i orden. Viste seg at en bensinslange hadde sprukket faktisk. Inngående slange til Fuelrail hadde visst en fin liten blemme med sprekk i. Så tøt ut en god del bensin her. Den er nå byttet etter alle billige kunster og bilen har oppført seg bra :)

 

Nå har jeg bare prøvd en start på bilen så langt, men nå trenger jeg ikke kinne flere ganger. Skal komme tilbake etter jeg har prøvd i morgen tidlig for å konkludere om problemet er helt borte :)

 

Ekspansjonstanken har jeg prøvd å lime for å se om den sprekken på returen blir tett, men det er en del trykk der så¨det fiser litt enda. Noen som vet om det er noe lik ekspansjonstank på andre modeller? Eller er den spesifikk til min bil?. Den har 2 slangehull og en tempsensor, de fleste vet nok hvordan ser ut. Evt, noen som har slik til salgs? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se i tråder der S4 og S6 deler c4 selges, tror jeg har sett div tanker til salgs, om de er like får du spørr selger om. Eventuelt se på bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå tror jeg det skal være i orden. Viste seg at en bensinslange hadde sprukket faktisk. Inngående slange til Fuelrail hadde visst en fin liten blemme med sprekk i. Så tøt ut en god del bensin her. Den er nå byttet etter alle billige kunster og bilen har oppført seg bra :)

 

Nå har jeg bare prøvd en start på bilen så langt, men nå trenger jeg ikke kinne flere ganger. Skal komme tilbake etter jeg har prøvd i morgen tidlig for å konkludere om problemet er helt borte :)

 

Ekspansjonstanken har jeg prøvd å lime for å se om den sprekken på returen blir tett, men det er en del trykk der så¨det fiser litt enda. Noen som vet om det er noe lik ekspansjonstank på andre modeller? Eller er den spesifikk til min bil?. Den har 2 slangehull og en tempsensor, de fleste vet nok hvordan ser ut. Evt, noen som har slik til salgs? :)

 

Hør hos en hugger ang. ekpansjonstanken. tror jeg betalte 350;kr. for den til min 2,6 audi 100 c4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ekspansjonstanken kan kjøpes ny uorginal for få hundrelapper, muligens ned i et par stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å spurte på møkker idag. Ny tank koster ca 450kr før rabatt. Sånn til informasjon.

Tror jeg heller vil bruke hundre ekstra kroner på en ny tank som skal være tett, enn en på huggern som kan være lekk. Og der har de jo heller ingen garanti ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en ekspansjonstank fra S4 C4 liggendes, som du kan få for en hundrings om du trenger : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.