Sprekk ved kamaksel innfestning!!! hjelp..

Anbefalte innlegg

Idag var toppen til Sciroccoen min ferdig, har porta, høvlet og slipt ventilene.. Har aldri lagt så mye arbeid i en topp før. Og sluttresultatet på portingen var braa, men sååå ser jeg alles mareritt. Det er sprekk i den siste opplagrings brua til kammen altså nr 5, dette er en hydralisk topp, så antar at denne vil få ett enormt spenn i seg under kjøring. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips om det er noe jeg kan gjøre for å redde toppen ifra å bli kasta i søppla.

 

Er snakk om 3 sprekker som går på hver sin side på bolten som går ned i toppen, mest sannsynligvis så er dette gjennomgående sprekker.

 

 

SL371968.jpg

SL371970.jpg

SL371971.jpg

SL371973.jpg

SL371974.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig prosedyre å etter grundig vask sjekke nøye etter sprikker, vridning, slitasje, skjevhet osv. før en begynner modifiseringsarbeidet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du hadde dette på et motorverksted, eller om du faktisk har kunnskap og mulighet til å utføre arbeidet selv. Uansett er det synd at du oppdaget det etterpå : gråter :

 

Bør ikke noen som har peiling på å sveise aluminium kunne få dette sveiset for deg? Sveiset det på begge sider, slipe ned på ene siden og gjenge opp hullet igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig prosedyre å etter grundig vask sjekke nøye etter sprikker, vridning, slitasje, skjevhet osv. før en begynner modifiseringsarbeidet?

 

For og si det sånn så er jeg nøye av meg, og kan ikke fatte og begripe at dette var der før jeg begynte på arbeidet, har gjort det på en skolen(motorsportmekanikern på våler) og mistenker at noen har rett og slett har mistet den i bakken og løpt sin vei:(, men uansett hva jeg gjør ut av dette så ender det med at sprekkene er der, så jeg må bare bite i det sure eple og prøve og gjøre det beste ut av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du hadde dette på et motorverksted, eller om du faktisk har kunnskap og mulighet til å utføre arbeidet selv. Uansett er det synd at du oppdaget det etterpå : gråter :

 

Bør ikke noen som har peiling på å sveise aluminium kunne få dette sveiset for deg? Sveiset det på begge sider, slipe ned på ene siden og gjenge opp hullet igjen?

 

Som sagt over så har jeg gjort dette på Motorsportverkstedet på våler hvor jeg selv er elev, har endel portingstimer bak meg, iløpet av de siste årene, så gjør dette selv ja.. så og si alt i toppen gjør jeg selv, og det har fungert for meg hittil.

 

det jeg tror er at selv om man kanskje klarer og legge inn en liten sveis der, så må det høy varme til og dette kan endre/vri lagerskålen til kamakselen, så hmm. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å levere toppen til motorverkted så linjehoner de etter utført sveising.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det fungere å borre/gjenge dypere ned, og skaffe lengre bolt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal høre litt rundt, tar imot flere forslag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da ender det med at jeg skal borre lengre ned og gjenge opp pånytt, og gjøre det helt cleeeent reint, og deretter bruke en spesiell type locktype. da etter litt informasjons søk, så blir spennet mest rett opp, og deretter på bolten. så får håpe at dette fungerer, hvis ikke så blir det enda ett topp plokk av lager hylla(nok å ta av) men, er surt, med tanke på all arbeidstiden som kan bli bortkastet.

 

ønsk meg lykke til, skal lage tråd om oppbygging av bilen da jeg får tid. kan da gi noen små hint, Scirocoo mk2 gt, 91mod.hehe, dere får bare vente og se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke problemet med å få det sveiset og gjenget opp igjen. Linjeborring etterpå er jo ikke dyrt og fort gjort. Ta kontakt med Cylmo om du ikke har noen andre som kan gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo masse gods å ta av siden det er helt i enden på toppen, så det mest kosteffektive er helt sikkert å borre- og gjenge opp litt ekstra og sette inn en 20mm lengre pinnebolt.

 

Off-topic: Hvor mange timer har du brukt på denne toppen? Lyst til å ta en femmer-topp for meg for treningens skyld? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg ville tigga sprikkene å fylt nedi kjemsk metall å satt ein litt lenger pinn bolt i før det kjemiske metallet hadde stivna,, dette er meget sterkt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det ender med at jeg gir toppen ett forsøk ved å ta en lengre bolt og gjenge opp litt lengre , også fylle opp alt med epoxy lim og skru bolten sakte nedover så dette blir presset ut igjenom sprekkene samtidig som det limer fast skruen. dette skulle ordne problemet i følge læreren da presset på kammen blir mest oppover og da, rettere sagt på bolten og ikke sprekkene nedover..så kryss fingrene for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo masse gods å ta av siden det er helt i enden på toppen, så det mest kosteffektive er helt sikkert å borre- og gjenge opp litt ekstra og sette inn en 20mm lengre pinnebolt.

 

Off-topic: Hvor mange timer har du brukt på denne toppen? Lyst til å ta en femmer-topp for meg for treningens skyld? : smil :

 

hmm, usikker, har jo blitt endel, har nok topper jeg kan trene på gitt. hehe, må isåfall bli en liten jobb utav det, hvis du skjønner;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med erfaring på porting av TDi topper på motorsportskolen? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er lite foreløpig, men diesel er jo noe som er på god vei innenfor motorsport. Så kan bli noe undervisning om dette seinere utpå året kanskje, noe spesielt du lurte på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det finnes et pulver man strør over sprikker og setter på strøm hvor pulvret går inn i sprikker og repparerer.. vet ikke hvor du skaffer dette, men har hørt om det. skal bli som nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er lite foreløpig, men diesel er jo noe som er på god vei innenfor motorsport. Så kan bli noe undervisning om dette seinere utpå året kanskje, noe spesielt du lurte på?

 

Vurderer porting av en 1.9TDi topp og sette i større ventiler og hvassere kam. 1Z 90hk motor, men vet liksom ikke hvem som har kompetanse til å porte TDi topper i Norge. Vurderer å sende en topp til Sverige, Polen eller USA hvis jeg ikke finner noen med know-how, trenger ikke bli så mye dyrere selv med frakt pga. arbeidspriser i Norge ikke akkurat er b-b-billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, kan si ifra hvis det blir såpass opplæring så jeg tør og ta på meg noen jobb på diesel,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.