Anbefalte innlegg

hei jeg har en vw transporter 87 model med en 1,6 l tdi o lurer da på om det går ann stille opp turbotrykk ,diesel osv på den for å få den til å gå litt bedre? mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en chip vil muligens kunne hjelpe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay er bare en bil so skal kjøres stykker så gidder ikk no sånn dyre ting tenkte bare sette opp trykket vis det går hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan ikke chippes, men du kan skru opp både dieselmatetrykk og turbotrykk kan justeres opp med boost kontroller, koster deg noen hundringser : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan ikke chippes, men du kan skru opp både dieselmatetrykk og turbotrykk kan justeres opp med boost kontroller, koster deg noen hundringser : smil :

 

jeg skrudde opp fattern sin passat 1.6 tdi på dieselpumpen. Røyk svart, gikk veldig høgt på tomgang og gikk som et uvær etterpå :) men det er lite økonomisk og tomgang på 1500:p

Dette også var en bil det ikke var så farlig med:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skrudde opp fattern sin passat 1.6 tdi på dieselpumpen. Røyk svart, gikk veldig høgt på tomgang og gikk som et uvær etterpå :) men det er lite økonomisk og tomgang på 1500:p

Dette også var en bil det ikke var så farlig med:)

 

Glemt å justere på tomgangsskruen? ;)

 

(Ja, vet at når eg skrur nok opp på disse pumpene så er det umulig å få lav nok tomgang)

 

Hjelper mye med intercooler også på disse motorene, men Transporter er vel ikke letteste bilen å montere dette på? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemt å justere på tomgangsskruen? ;)

 

(Ja, vet at når eg skrur nok opp på disse pumpene så er det umulig å få lav nok tomgang)

 

Hjelper mye med intercooler også på disse motorene, men Transporter er vel ikke letteste bilen å montere dette på? : klø :

 

jeg fikk ivertfall ikke ned tomgangen noe: rolleyes

Passaten hadde IC orginalt, men som sagt, kan vær verre å montere noe i en transporter.

 

lage seg en brakkett over motoren eller noe sånt og skjære et stort hull/scoop på panseret:)hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til opplysning er ikke dette TDI motorer, men TDK. TDI har direkte innsprøytning via dyser rett inn i sylinder/forbrenningskammer, men TDK har dyser som sprøyter inn i virvelkammeret i topplokket. TDI har også en elektronisk motorstyreenhet ( ECU ), mens TDK kun har rein mekanikk. Derfor ikke mulig å chiptrimme en TDK motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til opplysning er ikke dette TDI motorer, men TDK. TDI har direkte innsprøytning via dyser rett inn i sylinder/forbrenningskammer, men TDK har dyser som sprøyter inn i virvelkammeret i topplokket. TDI har også en elektronisk motorstyreenhet ( ECU ), mens TDK kun har rein mekanikk. Derfor ikke mulig å chiptrimme en TDK motor.

 

Har vel blitt fastslått for en god del timer siden at denne ikke kan chippes :P

 

Forresten så er det ikke en TDK motor, da de kom i Golf 3 hvor K står for katalysator. Er kun 1.6TD 1V motoren med 60hk som har katalysator, men den heter kun TD fordet, likt som 70 og 80hk variantene. Siden dette er en Transporter vil jeg tro det er en JX motor, altså 1.6TD med 70hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kapp og blend slangene til wastegaten. Turbotrykket styres sammen med dieselmengden. Det lønner seg uansett å ha en måler.

Bank av plomberinga på justeringsskruen og skru opp dieselmengden.

Den vil da gå høyt på tomgang, men dette kan du justere ned på et par andre skruer. Vanskelig å forklare uten bilder ;)

Hvis du bare skal kjøre den i stykker uansett, er dette absolutt den billigste måten å dra opp effekten på, og det vanlige er at det første som gir seg er clutchen. Følg uansett med på motortempen, da den fort kan bli veldig varm om du har gitt den for mye diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kapp og blend slangene til wastegaten. Turbotrykket styres sammen med dieselmengden. Det lønner seg uansett å ha en måler.

Bank av plomberinga på justeringsskruen og skru opp dieselmengden.

Den vil da gå høyt på tomgang, men dette kan du justere ned på et par andre skruer. Vanskelig å forklare uten bilder ;)

Hvis du bare skal kjøre den i stykker uansett, er dette absolutt den billigste måten å dra opp effekten på, og det vanlige er at det første som gir seg er clutchen. Følg uansett med på motortempen, da den fort kan bli veldig varm om du har gitt den for mye diesel.

 

Oljetemp og vanntemp går fort opp på disse ja, men mener du seriøst å kjøre turbo uten wastegate styring? : eek : JX har en K14 turbo som overhode ikke kan måle seg med kapasiteten til K24 som du sikkert sikter til. Jeg vil si maks 1.1 - 1.2 bar (merker at høyere trykk ikke gir mer effekt pga. utenfor effektivitetsområdet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal det kjøres i stykker kan du jo forsåvidt bare kjøre uten wastegatestyring ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for masse svar da skal jeg se hva jeg gjør:D så kan jeg sikkert si fra hvordan den gikk etterpå:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetemp og vanntemp går fort opp på disse ja, men mener du seriøst å kjøre turbo uten wastegate styring? : eek : JX har en K14 turbo som overhode ikke kan måle seg med kapasiteten til K24 som du sikkert sikter til. Jeg vil si maks 1.1 - 1.2 bar (merker at høyere trykk ikke gir mer effekt pga. utenfor effektivitetsområdet).

 

Det uler litt, men det holder forbausende lenge skal du se ;)

Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for masse svar da skal jeg se hva jeg gjør:D så kan jeg sikkert si fra hvordan den gikk etterpå:D

 

Høres gøy ut : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for masse svar da skal jeg se hva jeg gjør:D så kan jeg sikkert si fra hvordan den gikk etterpå:D

 

Det kan jeg fortelle deg på forhånd, men jeg overlater til deg å bedømme det selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen jeg tittapå wastegaten å er vbare et rør som går inn på den jeg tokk av dett men da ble det bare en fysj lyd n¨r den kom opp på turtall? er det feil? står at den skl blendes osv men jeg tokk den bare av er det feil? å hvor er diesel justerings skrua? håper noen kan hjelpe mvh thomas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen jeg tittapå wastegaten å er vbare et rør som går inn på den jeg tokk av dett men da ble det bare en fysj lyd n¨r den kom opp på turtall? er det feil? står at den skl blendes osv men jeg tokk den bare av er det feil? å hvor er diesel justerings skrua? håper noen kan hjelpe mvh thomas

 

Er det ett stålrør? Da har du vel en KKK K14 turbo, tåler ikke så veldig mye over 1 bar over lengre tid (1.1-1.2). Ta av slangen å gå på Tess og kjøp banjokoblinger som passer i begge ender med slangetilkobling, og så setter du en boost controller i serie mellom kompressordel og wastegate klokka. Du må ha turbotrykksmåler før du begynner med dette for å se hva du driver med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay men hva skjer om man bare får fult trykk? er ikke så farlig om den går i stykker for skal vrakes ilpet av mnd men kommer det olje i det røret eller noe?`eller hva er det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpe.jpg

 

Følg trykkslangen nedover i midten av bildet. Ser du skruen som går inn i pumpas høyreside? (den med flatt spor og mutter til å låse den) Det er diesel justeringsskrua. Er dekket med plastikkplombering hvis den ikke har blitt tukla med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay men hva skjer om man bare får fult trykk? er ikke så farlig om den går i stykker for skal vrakes ilpet av mnd men kommer det olje i det røret eller noe?`eller hva er det?

 

Trykket fra kompressordelen åpner wastegateklokka som er fjørbelasta, som igjen bypasser eksosen forbi turboen. På denne måten kontrolleres maks ladetrykk. Skal du bare ha maks trykk så plugger du bare røret tett med ett eller annet som Ikke løsner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay da skal jeg se hva jeg finner ut hehe takk for svar:D eneste jeg lurer på da er skal jeg plugge i wastegaten og i røret eller bare røret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret går mellom to punkter, disse skal ikke ha kommunikasjon for da åpner wastegate og regulerer ned turbotrykket. Banjokoblingen på kompressorsida må være koblet til ellers lekker det ut luft her, wastegate sida trenger forsåvidt ikke være koblet til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay hehe:D jeg har vært ute prøvet litt nå fant en skrue med no forseiling på så skrudd litt på den da gikk turtalet helt til værs så skrudde ned litt igjen da går den litt høyere på turtall men kan jeg ha skrudd på tommgangs skrua? er den på samme sted nesten? sorry mye spm men er sånn man lærer:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går tomgangen opp er du på rett vei ;) da får motoren mer diesel. Tomgang justeres ned på en laaang skrue/stag som stikker opp mellom pumpa og toppen. Stikk hue over pumpa så ser du hvor den kommer opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.