Vannpumpe-skifte Golf 2 1.8 Monojetronic

Anbefalte innlegg

Hallo alle Golf fanatikere!

Her om dagen kjøpte jeg meg ny vannpumpe for å bytte den fordi det lekker i pakninga.

Regnet med at dette skulle være en enkel sak å fikse.

Jeg skrur av de fleste 10mm bolter og muttere jeg finner, men det jeg må av med registerdekselet.

Hadde også planer om å løsne reimhjulet på veiva slik at jeg fikk av nedre registerdeksel, men denne sitter så grønnjæ**** at det ikke gikk uansett.

Så spørsmålet er da, må jeg av med reg.reim for å bytte vannpumpa?

Altså, jeg ser ikke noen annen utvei, da jeg ser på den nye pumpa at det er endel bolter som visstnok skal sitte på det ene reg.reim-hjulet.

Skal dette være så vrient, eller jeg er bare helt på jordet nå?

Hvis noen har gjort dette før, lag gjerne en DIY til meg hvis det er en smal sak!

På forhånd takk for alle svar som forhåpentligvis kommer :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpa går ikke på regreima, men på kilereim, så la regreima være i fred!

Er en grei jobb, ett tips er jo å kjøpe deg Haynes boka til Golf II da det står greit forklart der. Hvis ikke er det bare å skru ned servopumpa og braketten som ligger over vannpumpa og ta vekk regreim dekselet så skal det være lett å se hva som må løsnes og ikke. Skift helst termostaten når du er i gang og bruk "pakning på tube" når du monterer ny vannpumpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg vet og at pumpa ikke går på reg.reima, men den reima og et reimhjul ligger i veien for de boltene som må løsnes for å få av vannpumpa.

Pluss at det nederste reg.reim dekselet får jeg ikke av fordi det ligger rundt nederste reim hjul til reg.reima, og det hjulet sitter dønn med en 19mm bolt. Den ville ikke løsne tilogmed når vi kilte fast latmannsarmen og tørna på starteren.

Servo har jeg forresten heller ikke.

Noen andre som har erfaringer med dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DU må være den første jeg har hørt om som må løsne reimhjulet for å skifte vannpumpa, og for å få av reimhjulet noen gang sånn at du vet det må du ta de 4 6mm umbrako skruene du ser, ikke senterbolten, da tar du selve regreim hjulet som sitter på veiva. Og denne sitter med 90nm + 180 grader.

Har du servo på din golf må du ta noen braketter til servopumpen, og etter du har gjort dette

må du ta 4stk festebolter til vannpumpa + 1 liten skrue som går gjennon nederste reg.deksel.

Pluss slangene så er pumpa løs.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifta vannpumpe på Golf 2 med samme motor forrige måned, og trengte ikke løsne nedre verken reg.reimdeksel eller reg.reimhjul.

Du kan ødelegge reimhjulet på veiva med de metodene du har brukt for å løsne bolten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen ikke har servo er jo denne jobben gjort på en-to-tre : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, denne jobben er meget fort gjort, 1-2-3.

Men ser han skriver at pakningen lekker, spørs om han mener pakningen på delingen på pumpen, da må han nok ta ut pumpen for å dele den, og da må pumpa ut.

Anbefaler bileier å skifte hele pumpen med det samme, + thermostaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp hel pumpe i til denne istedet for delt. koster vel en drøy hundrings mere. men du spar det fort inn på tiden du bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, denne jobben er meget fort gjort, 1-2-3.

Men ser han skriver at pakningen lekker, spørs om han mener pakningen på delingen på pumpen, da må han nok ta ut pumpen for å dele den, og da må pumpa ut.

Anbefaler bileier å skifte hele pumpen med det samme, + thermostaten.

Ja, den lekker i pakninga i delingen på pumpa.

Når jeg ser på den nye pumpa, så går den et lite stykke oppetter blokka, og der er det noen hull bak det ene reimhjulet til reg.reima, you see?

Er derfor jeg stresser litt.

Løsna også de 4 umbrako boltene på reimhjulet, men det løsna ikke noe mer av den grunn, derfor jeg stussa litt på det der.

Så det dere mener at jeg skal kun løsne de boltene/mutterene som er synlige ovenfra og nedenfra så skal pumpa løsne? Virka igrunn ikke sånn. For pumpa satt like forbanna dønn.

Men problemet er midlertid løst med radiatortettning, men det er som sagt bare midlertidig.

Noen som kanskje har et bilde av deres vannpumpe-innfestning, for ingenting av det dere sier her, klarer å få noe mer fornuft inni hodet mitt, utifra det jeg ser ang. fester på vannpumpa, desverre.

Mulig jeg er helt grønn her, men jeg klarer liksom ikke å få til det å stemme helt med det dere sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vannpumpe.png

Hvis dere nå ser bolt nr5. Videre til venstre og ned langs venstreside av pumpa sitter det og noen bolter.

Disse sitter som sagt bak det ene reimhjulet til reg.reim, there`s my problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan evt. skru ut hele pumpa komplett for så å dele den, men da kan du jo like gjerne skifte komplett pumpe og ikke bare den fremre delen som du har fått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du Benjamin, du må kjøpe deg en komplett pumpe MED hus (den delen som ligger til høyre for pakningen på bildet over her og den som termostaten sitter i er HUSET ).

Da er det bare å løsne de store boltene (nr 15-16 osv ser det ut til på tegningen..samt slanger, reim, en skrue på dekselet osv) også får du av hele pumpa MED huset..:)

Jeg tenkte også selv på kun å bytte pumpa en gang slik det høres ut som du trøbler med her nå, og JA det er bare knot..:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint å bare bytte selve vannpumpa uten hus, men husk bruk pakningssilikon og bruk ny o-ring mot blokka.

Du må bare løsne vannpumpa fra blokka og vri den for å løsne de skruene, er jo ikke værre en det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du Benjamin, du må kjøpe deg en komplett pumpe MED hus (den delen som ligger til høyre for pakningen på bildet over her og den som termostaten sitter i er HUSET ).

Da er det bare å løsne de store boltene (nr 15-16 osv ser det ut til på tegningen..samt slanger, reim, en skrue på dekselet osv) også får du av hele pumpa MED huset..:)

Jeg tenkte også selv på kun å bytte pumpa en gang slik det høres ut som du trøbler med her nå, og JA det er bare knot..:P

Det hørtes igrunn ikke så dumt ut nei!

Det får jeg vel kjøpt på Mekonomen går jeg utifra.

Foreløpig kjører jeg med radiatortettning, funker gull det;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint å bare bytte selve vannpumpa uten hus, men husk bruk pakningssilikon og bruk ny o-ring mot blokka.

Du må bare løsne vannpumpa fra blokka og vri den for å løsne de skruene, er jo ikke værre en det.

Prøvde å bytte kun pumpa selv en gang...var en fastrusta liten drittbolt der som skapte problemer...samt at 2-3 andre av boltene knakk når jeg prøvde å skru ut...de var fastrusta/korrodert...ble bare mas..:P

Så da ble det komplett pumpe m/hus på meg..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å bytte kun pumpa selv en gang...var en fastrusta liten drittbolt der som skapte problemer...samt at 2-3 andre av boltene knakk når jeg prøvde å skru ut...de var fastrusta/korrodert...ble bare mas..:P

Så da ble det komplett pumpe m/hus på meg..:)

Ingen bolter som lagte trøbbel på min, heldig da? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.