#1 Skrevet November 13, 2008 Når jeg starter bilen går ikke vifta i det hele tatt, men dunker jeg lett på selve viftehuset så starter den. Når jeg kjører venstresvinger så er det bare så vidt det blåser, men legger jeg inn en krapp høyresving med litt g-krefter i sving så blåser det som bare fytti. Noen som har vært borti samme problemet? Har sjekket ledninger og koblinger,og det ser ikke ut til at feilen ligger der. Har også sjekka feil via osd i klima, og der får jeg 000 når vifta går, og 18.3 når den ikke fungerer. All hjelp mottas med takk, da jeg HATER feilsøking. Og det er så jævli kjedelig å kjøre uten varmeapparat nå på vinteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 13, 2008 Skulle vel aldri finnes børster på denne viftemotoren? Mulig disse henger? Har ikke skrudd på vifta s veit ikke hvordan du kommer til å få sjekke dette. Kanskje noen andre som veit, eller har et bedre forslag? Hadde akkurat full overhaling på alle disse små elektromotorene som kjører spjeld i kimaanlegget. Plutselig hadde jeg varme igjen. Varmeapparatet har ikke funka så bra mens jeg har hatt bilen:) Lykke til i hvertfall: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 13, 2008 Og ja, ta et søk her på forumet så finner du nok en del om dette med klimaanlegg. Ligger gode beskrivelser med bilder punkt for punkt på nordicaudi.com -Ikke umulig de har svaret på problemene dine der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 13, 2008 Og ja, ta et søk her på forumet så finner du nok en del om dette med klimaanlegg.Ligger gode beskrivelser med bilder punkt for punkt på nordicaudi.com -Ikke umulig de har svaret på problemene dine der har søkt litt rundt omkring her på forumet og jeg synes ikke jeg finner stort om detta. Skal prøve på nordicaudi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2008 Skulle vel aldri finnes børster på denne viftemotoren? Mulig disse henger?Har ikke skrudd på vifta s veit ikke hvordan du kommer til å få sjekke dette. Kanskje noen andre som veit, eller har et bedre forslag? Hadde akkurat full overhaling på alle disse små elektromotorene som kjører spjeld i kimaanlegget. Plutselig hadde jeg varme igjen. Varmeapparatet har ikke funka så bra mens jeg har hatt bilen:) Lykke til i hvertfall: smil : men jeg synes det er litt rart at vifta går som faen i høyresvinger? Aner ikke helt hvordan det er å skru på detta, da jeg helst egentlig vil slippe å drive så mye med elektrogreier som ikke er plug'n play.. har litt 10 tommeltotter på det elektriske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2008 Jeg hadde samme problemet + moms på 198`n. Der var det ankeret som var slitt i opplagringa + børster. Stakk på høgger`n og fant meg et varmeapparat som så braut, plukka ut ankeret og monterte det i min bil og vips var problemet ute av verden:) Hadde også problemer med svinging og vifte på golfen men der var det bare ei løs kontakt. Spraya kontaktspray i kontakta, dytta inn litt butylgummi jeg hadde liggende rundt kontakta (hubba bubba hadde sikkert gjort samme nytten;) ) og stappa kontakta på plass igjen og det var enden på den visa:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 13, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133146 Her er ihvertfall min historie fra varmeapparatbytte, med linker både til det ene og andre. Skal du ha ut vifta er det nok ikke langt unna at du må ut med hele pakka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 13, 2008 Feilkode 18.3 sier sporadisk spenning til vifte slik jeg har forstått det. Jeg ville gått over alle ledninger/plugger. Tatt ut klimapanelet og sjekka spraya plugger på baksiden her samt. plugg til vifte. Kan være dårlig kontakt eller mulig man får slik feilkode dersom børster henger? Disse bilene har også mye kødd med elbryter på tennigslåsen. Denne blir sprø og kan forårsake alle mulige feil i bilen. Jeg fikk kødd med klimaen, og av og til ikke start, stereoen kutta mens jeg kjørte etc. En kompis med samme bil fikk kødd med automatkassa, stereoen og klimaen. Bytta bryter del -Alt i orden. Kjapp å bytte, Jeg fikk ny hos Møller for ca 350,- Hvis du lurer på å bytte denne så handler du ny del før du begynner å ta i ledningene på baksida. Ellers kan den smuldre opp og du er uten bil til du har fått fatt i ny del. -Det gjorde jeg... Nå har jeg A6 2,5TDI C4, går ut fra at tenningsbryteren er mye den samme på disse bilene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 13, 2008 Feilkode 18.3 sier sporadisk spenning til vifte slik jeg har forstått det. Jeg ville gått over alle ledninger/plugger. Tatt ut klimapanelet og sjekka spraya plugger på baksiden her samt. plugg til vifte. Kan være dårlig kontakt eller mulig man får slik feilkode dersom børster henger?Disse bilene har også mye kødd med elbryter på tennigslåsen. Denne blir sprø og kan forårsake alle mulige feil i bilen. Jeg fikk kødd med klimaen, og av og til ikke start, stereoen kutta mens jeg kjørte etc. En kompis med samme bil fikk kødd med automatkassa, stereoen og klimaen. Bytta bryter del -Alt i orden. Kjapp å bytte, Jeg fikk ny hos Møller for ca 350,- Hvis du lurer på å bytte denne så handler du ny del før du begynner å ta i ledningene på baksida. Ellers kan den smuldre opp og du er uten bil til du har fått fatt i ny del. -Det gjorde jeg... Nå har jeg A6 2,5TDI C4, går ut fra at tenningsbryteren er mye den samme på disse bilene... ja, jeg har forklaringa på feilkoder liggende i bilen, og jeg tolker det på samme måte som deg. Får vel bare bite i det sure eplet og begynne å feilsøke til hvor det er brudd eller dårlig kontakt. Håper jo på at det er en bagatell da Er det den plastsaken med alle ledningene til tenninga du mener? Hvordan var denne å bytte? Skal hvertfall ikke ta tak i den først før jeg har en ny for hånda da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 14, 2008 Jeg hadde samme problemet + moms på 198`n. Der var det ankeret som var slitt i opplagringa + børster. Stakk på høgger`n og fant meg et varmeapparat som så braut, plukka ut ankeret og monterte det i min bil og vips var problemet ute av verden:)Hadde også problemer med svinging og vifte på golfen men der var det bare ei løs kontakt. Spraya kontaktspray i kontakta, dytta inn litt butylgummi jeg hadde liggende rundt kontakta (hubba bubba hadde sikkert gjort samme nytten;) ) og stappa kontakta på plass igjen og det var enden på den visa:) Mulig jeg er litt tilbakestående her, men hva er et anker? Og hvor sitter dette? Blir mer og mer nervøs for at jeg må ut med den teite vifta jeg nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 14, 2008 Var den plastsaken ja. Skru ned kneplata under rattet. Lurer på om ikke jeg hadde ute intrumentene også. Var bare å nappe av trykke på plass igjen den nye. Den gamle kan du vel i enkelte tilfeller støvsuge bort:) Anker også kalt rotor er den delen i en elektromotor som roterer. På enden sitter lamellene som er kontaktplater ut til ankeret som danner magntfelt som "støter fra" seg stator slik at ankeret roterer. Omtrent som hvis du setter vognene feil vei på et Brio-tog så de støter fra. Stator er den delen som står i ro rundt ankeret. Ofte i form av permanente magneter. Børstene er 2 stk kullstifter som ligger mot lamellene, og gir spenning til lamellene og ankeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 14, 2008 Var den plastsaken ja. Skru ned kneplata under rattet. Lurer på om ikke jeg hadde ute intrumentene også. Var bare å nappe av trykke på plass igjen den nye. Den gamle kan du vel i enkelte tilfeller støvsuge bort:)Anker også kalt rotor er den delen i en elektromotor som roterer. På enden sitter lamellene som er kontaktplater ut til ankeret som danner magntfelt som "støter fra" seg stator slik at ankeret roterer. Omtrent som hvis du setter vognene feil vei på et Brio-tog så de støter fra. Stator er den delen som står i ro rundt ankeret. Ofte i form av permanente magneter. Børstene er 2 stk kullstifter som ligger mot lamellene, og gir spenning til lamellene og ankeret. Takker for utfyllende og meget forståelig forklaring Da er det vel bare å belage seg på å begynne å sjekke etter hva som er feil Tusen hjertelig takk for mange gode og ikke minst raske svar hittil Og det kan hende det kommer flere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 14, 2008 Jeg hadde akkurat samme problem på min 200, var slik i en mnd eller to før vifta slutta helt å virke. Det er like greit å bytte vifte med en gang, evt bytte bare anker om det er mulig som Terje skriver over. Her er iaffal linken til når jeg var ute med varmepakken på en C4 for bare noen uker siden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=138292 Blir oppdatert med egne bilder ikveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 14, 2008 Du har akkuratt samme symptomene som jeg hadde på min s4 når jeg kjøpte den. Til og med samme feilkodene. jeg skifta viftemotor , da ble det bra. eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte en ny en men brukt. Nå må jeg til å skifte igjen da vifta lager en pen ulelyd når det er kaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 14, 2008 Bytt vifte, så blir det trolig bra. Ikke kjøp brukt, kjøp ny. Da slipper du å gjøre det om igjen. Om du tar av den lille gummislangen på venstre side av vifte/varmepakken (ser den lett når du tar av dekselet mellom motorrom og frontrute) ser du ned på børsteholderne og kan se om det er slitte børster. Normalt at disse begynner å bli utslitt rundt 300000 km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 14, 2008 (endret) Bytt vifte, så blir det trolig bra. Ikke kjøp brukt, kjøp ny. Da slipper du å gjøre det om igjen. Om du tar av den lille gummislangen på venstre side av vifte/varmepakken (ser den lett når du tar av dekselet mellom motorrom og frontrute) ser du ned på børsteholderne og kan se om det er slitte børster. Normalt at disse begynner å bli utslitt rundt 300000 km.. Takker for enda flere og informative svar Lurer på hva jeg skulle gjort uten forumet Og bilen min har rulla 259000km, så da er det vel kanskje på tide med et bytte. Men lønner det seg da å bytte hele varmeapparatet, eller bare børster? Og har noen ca pris på et nytt? Jævli kjedelig greier detta, for jeg bytta varmeapparatregister i august, på verksted. Kosta meg nesten 10k totalt. Hadde jeg visst dette hadde jeg selvfølgelig kjøpt ny vifte i samme slengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 14, 2008 10k? Steike.. jeg gjorde jobben på ei helg i garasjen med mye banning og 1500kr. Kisen jeg gjorde det for hadde sjekket et uavhengig verksted, som da skulle ha 2000kr for å bytte registeret. Dersom registeret er nytt, er det ingen vits å bytte mer enn motoren. Du kan evt se over de små elektromotorene som styrer flapsene, slik at du er helt sikker på at alle sammen virker problemfritt. Ellers består ikke varmepakken av så mye mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 14, 2008 10k? Steike.. jeg gjorde jobben på ei helg i garasjen med mye banning og 1500kr. Kisen jeg gjorde det for hadde sjekket et uavhengig verksted, som da skulle ha 2000kr for å bytte registeret. Dersom registeret er nytt, er det ingen vits å bytte mer enn motoren. Du kan evt se over de små elektromotorene som styrer flapsene, slik at du er helt sikker på at alle sammen virker problemfritt. Ellers består ikke varmepakken av så mye mer. Det verkstedet som tar 2000.- for skifte av varmeapprat register i en C4 håper jeg tar seg godt betalt for andre jobber, ellers går de kjapt konkurs. Det er en dritt jobb å skifte og tar lett mer enn 2 timer selv om du vet hva du driver med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 14, 2008 Jeg hadde jo ikke peiling, og det vises jo på antall timer. Jeg hadde absolutt ikke satt igang på noe tilsvarende selv igjen, uten bedre forbredelse. Bl.a innkjøp av nye pakninger. Dersom jeg må ut med varmepakken for å bytte en del, kommer jeg til å bytte hele driten. Dvs både viftemotor, register og motorer til flaps. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 14, 2008 Jeg hadde jo ikke peiling, og det vises jo på antall timer. Jeg hadde absolutt ikke satt igang på noe tilsvarende selv igjen, uten bedre forbredelse. Bl.a innkjøp av nye pakninger. Dersom jeg må ut med varmepakken for å bytte en del, kommer jeg til å bytte hele driten. Dvs både viftemotor, register og motorer til flaps. Må jeg ha nye pakninger og masse rart dersom jeg kun skal bytte vifta? Flaps har fungert helt problemfritt hittil, men det kan kanskje være en ide og bytte disse i samme slengen. Da var det i grunn bare det med priser på deler igjen. Noen som har peil på ca pris på NY ORIGINAL vifte, og nye motorer til flaps? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 14, 2008 Du må ha en ny skumgummipakning som er mellom varmeapparatkassen og chassis. Den gamle vil garantert ikke holde mye tett etter å ha vært demontert. Koster ikke mye. Jeg kjøpte ny varmeapparatvifte hos azautohaus.com til en billig penge (var lav dollarkurs), men den er selvfølgelig ikke orginal (kina kopi) og har sansynligvis ikke like lang levetid som den orginale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 14, 2008 Drøyt tusenlappen pluss frakt og moms hos Scott: http://catalog.worldpac.com/sjm/012207/wizard.jsp?header=http://www.sjmauto.com/header.txt&footer=http://www.sjmauto.com/footer.txt&partner=sjm&clientid=sjm&baseurl=http://www.sjmauto.com/&cookieid=1K718UK2E2IF0OGPSS&year=1992&make=AU&model=S4--001&category=All&part=Blower+Motor Ikke alt de har på autohausaz, og ta gjerne med deg nye plugger og slikt hvis du allikevel skal ha noe sånt! Må vel ha pakningen på viftehuset inn til kupéen, men mener å ha sett de som klarer å bytte motoren uten å ta løs annet enn boksen i motorrommet.. Står en beskrivelse her http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/173035.phtml men får ikke åpnet pdf akkurat nå, så jeg vet ikke om det er en som krever at alt løsnes. Motorene vet jeg ikke om du får så mange stedene, men de er relativt enkle å 'vekke fra de døde' en stund til. Fin R&R på nordicaudi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 14, 2008 (endret) Behøver ikke å bytte flaps også kalt spjeld. Lite som pleier å skje med dem. Smør opp og følg nordicaudi.com sin beskrivelse på overhaling av de tre motorene som kjører sjeld i varmeapparatet. Gjør du dette er de så god som ny. Jeg ble overraska over hvor god kvalitet audi hadde spandert på disse servomotorene. Til og med skikkelige tannhjul. Rett og slett kvalitet. Enkelt lite inngrep som de beskriver med gode bilder og forklaringer. Skriv ut og gjør jobben. Finnes også beskrivelse med bilder for bytting av viftemotor varmeapparat mener jeg:) Lykke til:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 14, 2008 (endret) Må vel ha pakningen på viftehuset inn til kupéen, men mener å ha sett de som klarer å bytte motoren uten å ta løs annet enn boksen i motorrommet.. Står en beskrivelse her http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/173035.phtml men får ikke åpnet pdf akkurat nå, så jeg vet ikke om det er en som krever at alt løsnes. Pakningen inn i kupeen må byttes. Den er garantert morken og faller av i biter. Jeg tok av restene etter litt bruk av varmluftpistol. Den er egentlig mest for syns skyld den pakningen, og for at du ikke skal få vann inn dersom dreneringen fra vannkassa tetter seg. Dersom du skal ut med regiseret også, må du huske å ha mye silikon for hånden. Der skal det være helt tett rundt. Bytte vifta uten å ta løs annet enn boksen? Jeg fikk den ikke frem uten å løsne viskerne.. samt at den er skrudd fast på begge sider innvendig, og du har 3 gummimuffer innvendig som hjelper til å holde den fast. Var ikke klima på den jeg skiftet på, så der gikk wirene gjennom hele boksen så de MÅTTE løsnes innvendig.. og for å få til det måtte midtkonsollen demonteres fullstendig. Linken til PDF er vel død? Jeg får den ikke frem iaffal. Kommer bare til en hosting side. Sitter og laster opp mine bilder av jobben as we speak. Kommer i mekketråden jeg har. Edit: Nå på plass: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=138292 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 15, 2008 Kan nevne en liten ting: Biler uten aircondition tar det 15 minutter å skifte kupévifte på, da man tar den ut "på stedet", trenger bare en lang skrutrekker og låseringtang etter at batteriet er tatt ut. På biler med AC må hele boksen ut, og det er en kjempejobb. Er varmeapparatregisteret gåent må hele boksen ut uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...