#1 Skrevet November 14, 2008 Startet bilen i dag, og skulle kjøre en tur. Kom ut på den "lokale" motorveien rv 23 og ga gass. Plutselig så mister jeg all kraft, og det ryker godt bak ser jeg. Vibrerer også mye, både i gasspedal og girspak. Satt den i fri og trillet bortover. Kom ned i så lav hastighet at jeg satt den i andre og kom meg bortover. Prøvde 3 gir igjen men det gikk ikke så satt den ned i andre igjen med veldig lav gass. Også ble problemet borte igjen. Det hele varte kanskje i maks 10 sekunder. Hva kan det være? Bilen var ikke ordentlig varm, kjørt i ca 4 min eller så. Det skjedde på ca 3000 rpm, skulle akkurat til å gire og greier. hmmm?? Tenkte på at det kunne være at ikke alle sylinderne gikk, men litt rart det også? Det gjelder en a4 98 mod, med 1,9 tdi. Er det noen som har noen kloke forslag å komme med så tar jeg de med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2008 Gikk bilen som den skulle etter det eller er det slik enda? Sjekk slanger inn mot turbo- ut fra luftfilteret, kan også være luftmengdemålere`n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2008 Bilen gikk som den skulle etterpå, så syntes det er litt rart. Syntes det også var veldig rart at den røyk så fælt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2008 Dette burde ha gitt en feilkode. Få bilen avlest, mangen i klubben som har Vag-Com og som sikkert kan hjelpe deg med det. Kan være nåleløftesensoren som gikk bananas en stund, og det er ikke alltid denne feilen gir motorfeil-lys, men det blir logga feilkode fordet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2008 Skal få sjekket det opp. Har vagcom selv, men ikke full versjonen Funker jo heller ikke i Vista så har ikke orket å styre noe særlig med det. Men takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2008 Kan høre med han far om han har lyst å kjøre en test jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2008 jeg vil tro det kanskje er turboen din som ladet litt for mye så motoren din gikk i nødmodus. når trykket synker så kommer til tilbake til seg selv. er bilen chippet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2008 Den er chippet og har større dysespisser... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2008 Jeg tipper du gjerne får samme problem hver gang du starter bilen etter den har stått lenge, f.eks 8-9 timer. og begynner å kjøre med en gang og gir gass til du er oppe på ca 3200-3300omd i andre giret. trykker du inn clutsjen når du merker at den mister kraften, tipper jeg den også kommer til å droppe til 0 på turtallet og dø, så får du ikke start på den igjen før etter 1-3min ;| 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2008 Kan jo være at den får alt for mykje diesel ? Er chippen tilpassa dysene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 15, 2008 Jeg tipper du gjerne får samme problem hver gang du starter bilen etter den har stått lenge, f.eks 8-9 timer.og begynner å kjøre med en gang og gir gass til du er oppe på ca 3200-3300omd i andre giret. trykker du inn clutsjen når du merker at den mister kraften, tipper jeg den også kommer til å droppe til 0 på turtallet og dø, så får du ikke start på den igjen før etter 1-3min ;| Har aldri skjedd før så vet ikke. Bilen døde jo ikke heller når dette skjedde. Chipen vet jeg ikke noe om, noe som er lodda inn i hjernen. Han jeg kjøpte bilen av visste heller ikke noe om den. Dysespissene er bare 0,001 større en orginalt, så tror ikke det skal ha så mye å si. (pp 520 fra Kerma) Må få kjørt litt vagcom, kanskje det dukker opp noe da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 15, 2008 PP520 lever mer diesel enn størrelsen skulle tilsi! Etter at det er kommet fram at du kjører med chip og dyser (må jo opplyse om sånn hvis vi skal hjelpe) så tror jeg at du har ett standard chip som ikke er beregnet for dysene. Mer diesel enn planlagt gir deg også høyere turbotrykk enn hva hjernen forventer og pga. N75 ventilen ikke er verdens kjappeste til å regulere så har bilen din gått i nødmodus pga. for høyt ladetrykk ett lite øyeblikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 15, 2008 men den skal ikke ryke mye svart vist den går i nødmodus og vibrere?? Min har gått i nødmodus noen ganger med gamle motoren(skfitet motor for en uke siden) A4 1.9 Tdi 98mod. Den gikk helt fint på tomgang, men gikk som ei bøtte med drit. jeg måtte skru av og ¨på tenninga for å få av nødmodusen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 15, 2008 Nåleløftesesoren kan gjøre at motoren kutter og spyr ut svart røyk, vet dette av erfaring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 15, 2008 Har hatt disse spissene siden i sommer, har aldri vært noe problem før. Har også kjørt hardere, og da har det ikke skjedd noe. Prøvde igjen i stad, men fikk det ikke til nå heller. Skjønner liksom ikke helt hva det kan være. Men skal få sjekket ut med vagcom, så får vi se. Takker for innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 15, 2008 (endret) prøv å la bilen stå over natta, og se om du får problemet på nytt - som jeg skrev litt lengre opp. for tolker jeg første innlegget ditt rett så hadde du nettopp begynt å kjøre, og motoren var gjerne kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...