#1 Skrevet November 14, 2008 hei. har merket at klimaanlegget mitt har fusket siden jeg tok over min a6 å lurt hele tia på hva som kan være galt me det... kommer ingenting trykk inn i kupeen selvom vifta står på fult og varmen står på HI noen som vet ka som kan være feil ? selve klimaanlegge fungerer tror jeg, men nåkka galt må det jo være ? noen med erfaringer eller vet ka som kan være galt ? takk på forhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2008 hei. har merket at klimaanlegget mitt har fusket siden jeg tok over min a6 å lurt hele tia på hva som kan være galt me det... kommer ingenting trykk inn i kupeen selvom vifta står på fult og varmen står på HI noen som vet ka som kan være feil ? selve klimaanlegge fungerer tror jeg, men nåkka galt må det jo være ? noen med erfaringer eller vet ka som kan være galt ? takk på forhånd Får prøve og se etter feilkoder med Vag-Com. Kan jo være motorer som er ødelagte, og ikke vill åpne feks.. Du hører at vifta går? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2008 (endret) Behøver ikke vag com for dette. Hadde samme problem på clima`n i min. Gå inn på nordicaudi.com Her går du inn på "ovrigt" i menyen til venstre og velger "OBD koder for nye klimaanlegg" Her finner du beskrivelse av hvordan du leser av feilkoder på klimaanlegget med klimaanlegget. Holder inne noen knapper og vips så kommer det opp hva som feiler. Følger også med liste over hva de forskjellige kodene betyr:) Du finner garantert ut at det er feil med varmestyringen eller spjeldet foran i viftebrønnen. Mitt råd er å bare ovehale alle disse små motorene når du først driver på. Da er det gjort. Jeg har aldri hatt så bra varme mens jeg har hatt bilen som nå etter at jeg overhalte disse motorene. Det er kun tre stk, og det eneste som feiler er børstestøv mellom lamellene evt børster som henger. På Nordicaudi ligger også beskrivelse av hvordan du tar ut disse tre motorene med gode bilder som stemmer på en prikk: smil : Hos meg var det forresten også et ledd på armen mellom servomotor og varmespjeldet som gikk vanvittig treigt. Dette gjorde nok til at denne motoren hadde jobba tungt lenge. Smurte og og rensa motor. Kom plutselig masse nye lyder fra varmeapparatet når man vrir om tenningen fordi klimaanlegget plutselig kjører spjelda i riktig posisjon etter temp i kupè Dette går nok bra skal du se Lykke til;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2008 Jo, forsåvidt Men har du Vag-Com kan du kjør di forskjellige spjellene for testing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2008 : eek :Ok da. Det visste ikke jeg, men jeg ønsker meg VAG Com til jul da... Men disse motorene støver seg til uansett så er greit å ta alle så en får fred ei stund... Synes jeg da:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 14, 2008 : eek :Ok da. Det visste ikke jeg, men jeg ønsker meg VAG Com til jul da... Men disse motorene støver seg til uansett så er greit å ta alle så en får fred ei stund... Synes jeg da:p hehe. vifta går hører jeg men virker bare som ikke kommer noe luft trykk ut i kanalene uansett om jeg kjører luften opp ned eller midten.. når jeg kjører den opp mot ruten på den hurtig varmen så kommer det litt varmluft opp men ikke mye så noe er jo fullstendig feil har ikke plass å skru så trur heller at møller i tromsø skal finne ut hva det er, om det ikke blir å koste skjorta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 14, 2008 (endret) Tror jeg skal tørre å love deg at det er spjeldene som står- altså at motorene ikke går. Jeg hadde nøyaktig samme oppførsel for noen uker siden. Du går faaaen ikke til Møller med dette! Da ryker tusenlappene fort. Når du har punktliste med tydelige bilder punkt for punkt på nordicaudi.com så gjør du dette nesten like fort som Møller. Tar deg kanskje 2-3 timer med denne lista. Jeg tok mine ute om kvelden. -Ingen problem! Garantert spjeldmotorer!!!!!! To motorer inne bak klimadisplay. Du skrur ned hanskerom, og går derfra inn på baksiden på klimadisplay og løser noen leddarmer og et rørbend. Samme på fører side like etterpå. Tilbake på pass side og vri motorenhet med begge motorer på ut av midtkonsoll. Klart for demontering av minielektromotorer. Tar kanskje 10 min per motor før du putter dem tilbake og skrur alt sammen igjen. Da er alt klart inne i bilen, og mulig alt nå funker. MEN ta nå den ene som er igjen fremme og så er du ferdig med dette mens du har bilen. Delene er tydelig vist slik at du skal kjenne dem igjen i lista til nordicaudi. Når du har gjort dette virker det utrolig enkelt. Kan forresten nevne at Møller presterte å bytte klimastyring hos en kompis som hadde lignende oppførsel på sin A4 med samme panel. Veit ikke om selve anlegget er helt likt på disse, men oppførselen var lignende og jeg er begynt å lure på om han kunne kommet fra det hele med samme fremgangsmåte... Klimastyring dyrt! Ugh! Ut å skru!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 14, 2008 Tror jeg skal tørre å love deg at det er spjeldene som står- altså at motorene ikke går. Jeg hadde nøyaktig samme oppførsel for noen uker siden.Du går faaaen ikke til Møller med dette! Da ryker tusenlappene fort. Når du har punktliste med tydelige bilder punkt for punkt på nordicaudi.com så gjør du dette nesten like fort som Møller. Tar deg kanskje 2-3 timer med denne lista. Jeg tok mine ute om kvelden. -Ingen problem! Garantert spjeldmotorer!!!!!! To motorer inne bak klimadisplay. Du skrur ned hanskerom, og går derfra inn på baksiden på klimadisplay og løser noen leddarmer og et rørbend. Samme på fører side like etterpå. Tilbake på pass side og vri motorenhet med begge motorer på ut av midtkonsoll. Klart for demontering av minielektromotorer. Tar kanskje 10 min per motor før du putter dem tilbake og skrur alt sammen igjen. Da er alt klart inne i bilen, og mulig alt nå funker. MEN ta nå den ene som er igjen fremme og så er du ferdig med dette mens du har bilen. Delene er tydelig vist slik at du skal kjenne dem igjen i lista til nordicaudi. Når du har gjort dette virker det utrolig enkelt. Ut å skru!!!! hehe fan da:P hadde ikkje akkurat så veldig lyst til å stå ute i kulda å frysa av meg ballan , så dere tror at det er motorene som er godt til F***? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 14, 2008 hvor står egentlig pollen filtret? prøvde og leite under plasten der atme klimaanlegget i bilen noen som kan gi en skikkelig beskrivelse:P? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 14, 2008 Ta av plast deksel over varmeapp. ta av viskerarmer og deksel som ligger under disse (full bredde av bilen, og ta av smalt plast deksel under dette igjen som ligger med pakning mot frontrute. Festa med tre klips mot fals under rute tror jeg... (alt dette står i beskrivelsen med bilder når spjeldmotor foran skal overhales. Du må av med alt dette da også) Nå kommer du til å skru opp 3 stk 8mm? evt 7mm skruer med sekskanthode som står i et smalt ca 30 - 40 cm plast deksel oppå "filterkassen" som ligger foran litt under fruntruta på pass. side. Nå ser du ned på toppen av filteret da det står på høykant. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 14, 2008 hehe fan da:P hadde ikkje akkurat så veldig lyst til å stå ute i kulda å frysa av meg ballan , så dere tror at det er motorene som er godt til F***? Vanligvis bare å reingjøre dem. Sjelden de er noe mer galt med. Tåler en god del:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 15, 2008 Vanligvis bare å reingjøre dem. Sjelden de er noe mer galt med. Tåler en god del:) det er 3 skruer som er der, må de av ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 15, 2008 va ute å skrudde nå og da fant jeg filtret ..FY F.... hvordan det så ut. prøvde det med uten filter å det funket kjempe fint men har et problem står på CH1 at feilmeldig 0,8,5 i displayet .. hva menes med det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 15, 2008 085 betyr at varmespjeldet står. Dvs at du må ta ut den lille elektromotoren som styrer spjeldet foran og rengjøre denne. Gå inn på "el system" og "feil på varmestyringen A6". Skriv ut, ut å skru! Dette skulle du gjort samtidig som du hadde alle dekslene nede for å komme til pollenfilteret.http://www.nordicaudi.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 15, 2008 (endret) Forresten... Fungerer klimaen helt fint på automatikk og jobber som den skal når du endrer temp? -I så fall er alt i orden. Selv om du får opp OBD-feilkode kan dette være noe som henger igjen hvis dette har vært reparert tidligere. Dersom servomotoren ikke fungerer vil ikke spjeldet flytte seg. Et potensiometer som gir tilbakemeldig om spjeldets posisjon til klimastyringen vil signalisere at spjeldet står feil i forhold til ønsket verdi. Da kommer det opp feilkode 0.8.5 Da vil klimaen kun fungere delvis med tvangskjøring, det blir ofte lite varme og klimakompressoren starter heller ikke fordi klimastyringen er "misfornøyd" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2008 Forresten... Fungerer klimaen helt fint på automatikk og jobber som den skal når du endrer temp? -I så fall er alt i orden.Selv om du får opp OBD-feilkode kan dette være noe som henger igjen hvis dette har vært reparert tidligere. Dersom servomotoren ikke fungerer vil ikke spjeldet flytte seg. Et potensiometer som gir tilbakemeldig om spjeldets posisjon til klimastyringen vil signalisere at spjeldet står feil i forhold til ønsket verdi. Da kommer det opp feilkode 0.8.5 Da vil klimaen kun fungere delvis med tvangskjøring, det blir ofte lite varme og klimakompressoren starter heller ikke fordi klimastyringen er "misfornøyd" klimaanlegget fungerer flott nå ingenting problemer merker nå jeg men kjører uten filter nu i vinter ei stund til jeg får tatt opp å rensa alt , var ganske så mye drit der i filter boksen takk for hjelpen folkens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...