Passat 1.8t tiptronic og oljeforbruk

Anbefalte innlegg

Har hatt passaten i 1,5 år nå og syns oljeforbruker bare blir verre og verre.

 

Den har gått ca 184k og glemmer jeg og fylle olje på 2 tanker så er peilepinnen tom, Har brukt og helle på en halvliter i ny og ne men kjedelig om du glemmer og gi den en stor slurk ene uka så plutselig er den tom.

 

Det er ingen lekasje

Det er overhode INGEN blårøyk eller synlig eksos i det hele tatt

 

Så hvor kan den olja ta veien? :P

 

Kamkjede burde byttes samt strammern og det som trengs, tenkte og ta regreima i samme slengen + det som eventuelt gjør at den bruker olje.

 

Fyller for tiden oljelagerets fullsyntetiske 5-40 olje, brukte også castrol enstund men den er dyr.

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke oljelekkasje i fra motor, så må oljen strengt tatt ta veien igjennom motor.

Dette er en kostbar affære hvis man ikke skrur selv, dessverre. Slik jeg ser det så er det én av to ting som er galt, eventuelt begge:

-Ventiltetting er deffekt

-Stempelringene (skraperingene) er utslitte, eventuelt sitter fast grunnet koksing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg kan ta og kjøre en komp test og så ser jeg om det er dårligere komp en plass og da er stempelringen ikke helt på topp?

 

Jeg skrur selv, men motor innmat har jeg ingen erfaring med enda.

 

Har mer tru på ventil tetningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det med olje i innsugsslangen? Mellom turbo og intercooler?

Er oljeåndingsrøret (i plast..) som er foran oljefilterbraketten hel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det med olje i innsugsslangen? Mellom turbo og intercooler?

Er oljeåndingsrøret (i plast..) som er foran oljefilterbraketten hel?

 

Var litt olje der, men ikke spesielt mye i slangene, så tror ikke turbo er sliten.

 

Plast røret har jeg aldri kikket på men vis det ikke var tett skulle vel bilen lekke olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve og ta en kompresjonstest ti uka så får vi se hvor all olja går hen:P

 

slurker lett halvliter i uka nå. Og overhode ingen farge på eksos, eller lekasje. Må man bruke 1 liter olje pr mil får og få blårøyk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt komptest:

 

S1 - 12bar

S2 - Fra 6 til 10 bar, kjinna vel ikke lenge nok

S3 - 11 bar

S4 - 12 bar

 

Testern er fra biltema så noe avik er det sikkert, men totalt sett ser det jo greit ut foruten en litt spesiel sylinder 2..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte forresten inn 1-2 liter varmvann med noe spylerveske gjennom motoren, stoppa en gang da det blei litt mye vann, men starta igjen etterpå. Så dro fruen for og handle og ringte og lurte på hvorfor bilen gikk bedre og stillere :)

 

Så tydelig at dette hjelper MYE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da demontert toppen og eksos manifoil, og som dere ser så er det sprekk i turboen, om det er dette som har gjort at bilen bruker olje eller om det er ventil tetningene er usikkert men jeg tror jeg skal kjøpe meg en brukt k03 og hive på.

 

IMG_0833 (Large).JPG

 

IMG_0836 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da fått bytta ventil tetninger og slipt pittelitt eksos ventilene med pasta, var et helvete og snurre ventilene, umulig og få tak i dem men gikk nå på et vis... Har også montert nye simringer på kammene. Så nå er det bare og skru sammen igjen og se om oljeforbruket blir borte.

 

Men må vente på en annen i klubben som HELDIGVIS har noen ark der det står hvilken nm man skal ha på de forskjellige skruene, vis ikke hadde toppen blitt liggenes i evig tid:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.