#1 Skrevet November 17, 2008 Jepp, da er tida kommet for å diskutere bremsene mine. Har lett litt her inne, men finner ikke helt svaret på mitt problem. Sliter med litt "tunge" bremser, Dvs må trakke litt hardere til for å bremse bilen enn vanlig. Jeg satte på nye kalippere og klosser i fjor, bytta klossene bak i sommer. Håndbrekket funker som bare pokker, bilden henger på 3 hakket. Men liker ikke at bilen er tung å stoppe. Tidligere var dette noe som skjedde bare av og til, men har økt på og nå er bilen sånn på det jevne. Har sjekka slangen på vakuumpumpa foran. Denne var temmelig redusert, men likevel potte tett. Bremseforsterker? eller noen andre gode tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 17, 2008 Lufta systemet ordentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2008 Håndbrekket ditt er mekanisk... Så det spiller ingen rolle. Høres ut som bomba di er klar for utskiftning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2008 Lufta systemet ordentlig? Har lufta skikkelig, og opp til flere ganger uten resultat: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2008 Håndbrekket ditt er mekanisk... Så det spiller ingen rolle. Høres ut som bomba di er klar for utskiftning.. Bomba ja... Noen bilder av denne? Hvor sitter faenskapet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 17, 2008 (endret) Det er ikke bombe på disse. Jeg ser bort i fra enkelte utgaver som kan ha nivåregulering bak som muligens har bombe, men det er uansett tvilsomt om sentralhydraulikk som er i kontakt med bombe gir bremsekraftforsterkning. Disse bilene har vakuumpumpe som sitter på venstre side av topplokket. Det er overveiende sannsynlig at vakuumpumpa di er slitt. Første tegn på slitasje er at bremsene av og til blir tunge. Etterhvert blir de alltid tunge siden enveisventilen i pumpa blir slitt. Denne får man ikke skiftet ut alene, man må ta hele pumpa. Noen er utslitt ved 250K andre holder mer enn 500K. Dette spørs helt på kjøremønster. Jeg antar at det er gunstig med langkjøring og lite bruk av bremser. Den er enkel å skifte. Sitter med kun to muttre med 13mm hode. Den nederste er litt trang å komme til. I tillegg må vakuumslangen av. Ulempen med disse er den voldsomme prisen hvis du velger å kjøpe ny, om jeg ikke tar feil snakker vi om over 3500. Jeg har liggende både brukt og en fabrikkny. Send meg en PM om du har behov. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 17, 2008 Er det noen enkel måte å forsikre seg om at det er denne som er gåen? Høres jo veldig logisk ut det du skriver om oppførselen på bremsene da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 18, 2008 (endret) Med mindre denne delen er veldig ømfintelig så kan du jo forsøke å spørre om den kan byttes inn mot kvittering dersom den ikke skulle være grunnen til ditt problem. Bare dra på din lokale møller\ delelager og spør. Snakket senest med en på møller idag som sa at han skulle få ordnet med retur av varen dersom den ikke utbedret feilen. Så får du iallefall luket bort en mulig feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2008 (endret) Høres ut som vacum problem av en eller annen sort men har også vært borti morsomheter på t-4 og kan være slik på denne bilen også. Hvis en ruller ned en bakke og pumpe bremser noen ganger etter hverandre så blir bremsene stein harde og en skvetter til men det er fordi att du har brukt mer vacum en bilen klarer og lage. Det er ikke allverdens til effekt på disse vacum pumpene og det er samme patent på alle femmerne. Har c4 selv og en må også være kritisk på kvaliteten på bremse skivene byttet selv skiver i fjor bak og da hadde jeg deilige sugende bremser frem til nå men har oppdaget att skivene foran også har blitt brune og regner ikke med få gode bremser før disse er byttet. Jeg har også fått lekkasje utvendig på master sylinder i motor rommet så den er nok også på vei til dynga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...