#1 Skrevet November 18, 2008 Slangen til oljekjøleren på girboksen min hoppet av her en dag. Kjørte noen hundre meter, merket den begynte å slure og stoppet. Fikk fraktet bilen opp til Møller, hvor de konstaterte at girboksen hadde gått tom for olje og at den derav var defekt siden den ikke hadde noen fremdrift i Drive. Revers fungerte. Kjøpte ny brukt-kasse, og fikk et verksted til å skifte den for meg. De har byttet boksen, converter og fylt på riktig mengde/type olje osv. Men bilen har fortsatt samme feil! Den tar i revers, men ikke forover. Så begynner jeg å lure.. Snakket med et bilopphuggeri som sa det var noe elektronikk, samt hjernen på girboksen som måtte "kodes" opp etter den hadde skiftet bil. Stemmer dette? Er det noe elektronikk som ligger å føler på oljenivået på girboksene på disse bilene? Slik at min bil kanskje har gått i en slags "nødmodus" da oljen rant av. Og at girboksen min ikke var defekt i første omgang, men at det hadde vært nok med en nullstilling av hjernen etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 20, 2008 Virkelig ingen som vet? Har det så stor innvirkning HVILKEN olje en fyller, og at en fyller den riktig at hvis ikke så vil ikke bilen gå i gear? Og hvorfor tar den i revers men ikke i drive? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 20, 2008 Skal på ingen måte si at jeg har peiling på temaet, men jeg har erfart følgende: Solgte min automatkasse da jeg bygde om fra automat til manuell. Kjøper byttet filter + olje da den ble montert i hans bil, og den fungerte de første meterne - med noe sluring. Sluringen ble fort verre og verre, og etter kun få kilometer var det helt slutt. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva som var årsak til dette, men det viste seg at han hadde fyllt på for lite olje - etter hva jeg kan huske var dette ca halvparten av det kassa skal ha. Tror feilen var at han hadde spurt et verksted om hvor mye han skulle fylle på, og de hadde svart iht et "normalt" oljeskift. Ved et slikt oljeskift er bl.annet converteren full av olje, mens realiteten var at all olje var fjernet før påfylling. Moralen er: rett mengde av rett olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 20, 2008 Du må også huske å "lufte" om det er et rett ord. Kjøre alle gir gjennom mens den står på tomgang og du har bremsen inne. Så peiler du oljen mens den sår i nøytral. Selv tema sin olje fungerer for framdrift, men ville brukt den oljen møller mener du skal ha. Edit: Det er vel kansje ikke peilepinne på disse vag kassene.... Da aner jeg ikke, mulig vag-com kan lese av for rett mengde er veldig viktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2008 Nå er jeg så passe drittlei av hele bilen at det er vel knapt mulig: rolleyes Stått på verksted i 14 dager nå, for så å finne ut at det j.... bilopphuggeriet muligens har sendt meg en defekt gearboks.. Verkstedet har prøvd alt, og får ingen fremdrift på denne kassen heller. De har fyllt riktig olje, "luftet" mellom gearene, men får 0 fremdrift forover. Revers fungerer. Akkurat samme feildiagnose på den opprinnelige gearboksen som ble kjørt tom for olje. Er det noen måte jeg kan være 100% sikker på at den "nye" gearboksen også er defekt? At det ikke er noe annet som gjør at den får samme feildiagnose som den gamle, ødelagt gearboksen? Er det forresten noen som har, eller kjenner noen som har en automatkasse liggende? Eventuelt kan ta på seg litt "helgearbeid" for meg og skifte denne? Er det noen som har bygd om en slik til manuell fra automat? Mye jobb? Tenkte å skulle få ordnet det ordentlig på verksted, men det er tydeligvis ikke noe mer kompetense på dette området ute å går der heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2008 (endret) Er det noen som har bygd om en slik til manuell fra automat? Mye jobb? Tenkte å skulle få ordnet det ordentlig på verksted, men det er tydeligvis ikke noe mer kompetense på dette området ute å går der heller.. "Mange" har bygd om fra automat til manuell, inkludert meg. Brukte vel 2-3 helger og da med 10-12 timers dager. Hadde i tillegg hjelp av kompetente s4/s6 kamerater. Kan også nevne at jobben ble utført med bruk av løftebukk - noe som gjør hele prosessen mye enklere. Edit: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=128046 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2008 Såpass ja.. Vil da altså si at uten løftebukk, uten kamerater med videre peiling på disse bilene, samt relativt lite peiling selv så blir dette en ganske så omfattende jobb:o Vurderer å selge hele bilen som den står, med defekt automatkasse, da jeg begynner å bli dritt lei.. Å når jeg mangler peiling/sted å skru selv, så begynner det å koste mer enn det smaker.. Hva kan en få for noe sånt? Noen som er interessert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2008 Å kjøre ut oljen slik at bilen ikke går fremover MÅ ikke bety at kassen havarerer - det som evt. ryker først er oljepumpen, men i de fleste tilfeller med lite olje holder det å fylle på igjen. Been there, done that, riktignok på amerikansk bil. Det er ikke noe elektronikk som må kodes om ved girkassebytte, det er denne bilen alt for gammel for. Det man derimot skal passe på er når converteren tas ut/settes inn, at den kommer helt inn før man setter det sammen. Blir dette klemt sammen med makt blir oljepumpen ødelagt. Sjekk og slett først feilkoder på girkassen for å utelukke en evt. elektronisk feil. Siden bilen går i revers er det oljetrykk der, så det høres rart ut om det skulle være noe veldig alvorlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2008 Så du Eyvind mener at gearboksen i første omgang kanskje ikke er defekt? Er det noen måte å finne ut om en kasse er gåen på eller ikke? Syns det er så rart at en får SAMME feilen på begge kassene? Kan det være oljepumpe eller noe som er gåen, slik at kassen ikke får nok trykk til å dra fremover eller noe lignende? Kun i revers? Syns de på Møller var litt raske med å konstatere at gearboks var defekt, siden den var kjørt tom for olje og at den "luktet brent", samt at de skrev på pris for ny kasse samt pris for skifte like under feilkonstatering på regninga.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2008 Kan godt hende at den er defekt, men det KAN jo hende at den ikke er det også. At den går bakover tyder i det minste på at ting ikke er helt bak mål, men den skulle jo gått fremover stort sett uansett. Går den heller ikke om du setter spaken i "1"? Det er det med at det var akkurat samme feil på begge to som gjør at jeg begynner å stusse litt. Såvidt jeg vet har kassen høyere trykk i revers enn fremover, så da skulle det være håp. At Møller er kjappe med å konkludere med gåen girkasse kommer ikke akkurat som noen bombe, for å si det slik.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2008 Mener jeg har lest nøye nok gjennom her til å spørre: Har du spurt Møller om de kan fylle/ sjekke kassa di med VAS 1550 (tror det var det oljediagnose systemet het)? Kanskje den rett og slett ikke er rett fyllt hos det verkstedet du fikk byttet den. Har slitt mye med denne kassen selv og er på min 3dje nå. Dårlig erfaring med "bakgårdsverksteder" selv, så de 30,000,- som jeg antar Møller har presentert deg for inkl. utmont., byttekasse fra NBS og innmont. kan være irritasjon og tidsbesparende. Men for all del skal jeg være enig i at det er mye å putte i en bil som vel nå ligger i prissjiktet litt over det dobbelte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 26, 2008 Møller krever 43900 for ny kasse + 12 000 i arbeid for å skifte. Mulig dette er NY kasse, men det er uansett i meste laget for meg. Mulig løsningen er å bringe bilen tilbake til Møller og få det ordnet. Snakket med verkstedet nå, og de skulle sjekke om eventuelt oljepumpa til gearboksen var gåen. Men HVOR sitter denne? Sitter den inni girboksen? Det er den som pumper oljen rundt sløyfen med kjøleren i front av radiator og tilbake? Vil tro at hvis denne kan ha blitt kjørt tørr for olje da slangen hoppet av i front på radiator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 26, 2008 Oljepumpen sitter rett bak converteren, så man kommer bare til den ved å ta ut kassen, men den kan jo måles på andre måter. Uansett virker det rart om den er gåen når bilen går i revers.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 26, 2008 Latterlig mye penger for en ny Auto"jalla"kasse som ikke er dimensjonert for motorytelsen engang. Norsk Bildelesenter tar 21-22,000,- for nyoverhalt kasse. Har hørt det florerer priser på forumet her ned i 7000-8000,-, men må si jeg har stor tiltro til kvaliteten på kassene fra Lier. Merkelig forøvrig at Møller i Trondheim tillater seg å ta 4000,- mer for selve byttet enn Møller i Kristiansand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 26, 2008 Hadde jeg skullet overhalt en automatkasse, ville jeg levert den til RATS. Dyrere, men skikkelig arbeide. Ofte blir kassene forsterket også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 30, 2008 RATS kan anbefales ja. Det florerer ikke med forsterkningsmuligheter for ZF-kasser, men det som kan gjøres, kan de gjøre. Da blir uansett kassen bedre enn ny. Prislappen er litt stivere enn mange andre, men på den annen side, vesentlig under det Møller skal ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 30, 2008 Når det gjelder feilsøking på automatkasser, så er min erfaring at bilens merkeverksted ikke er dem så har mest peiling. Har selv benyttet "Firma Automatgear As" i Bergen, etter heller lite hjelp fra merkeverksted. "Firma Automatgear As" er et enmannsfirma som kun jobber med automatkasser, og det var fanatstisk god service. Ring og spør etter tips :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 1, 2008 Ja, det finnes mange småverksteder rundt omkring med god service, god peiling og ofte greie priser. Merkeverkstedet kan man ihvertfall skygge langt unna, der møter man stort sett alltid veggen hvis bilen er mer enn et par år gammel og/eller man ikke har lommeboka på vidt gap konstant. De vil stort sett alltid bytte mest mulig deler uten å diagnostisere noe nærmere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 1, 2008 Noen som vet om et slikt verksted i trondheimsområdet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 1, 2008 Ring også 'Autotrans' i Tønsberg (gulesider) og spør, de har også knallpeil på automatkasser!! Kan hende som du sier at det er en fillefeil, jeg skjønner heller ikke helt hvorfor den ikke går forover.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 1, 2008 kan jeg spørre hvilket verksted du brukte? Noen av de tidligere møllergutta jobber på tempe auto, resten på vikhammer bilverksted eller noe De KAN audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 2, 2008 Hehe.. Bilen står på Tempe BIL, ikke Tempe AUTO, det er lenger ned i gata dessverre.. Regnet med Tempe Bil hadde litt peiling, siden de hadde reklamert med en S4 på hjemmesida si, og med teksten "vi liker mest å skru på Audi og VW". Men mulig de har tatt seg litt vann over hodet? Men skal sies at verkstedet ikke kan klandres om den nye gearboksen jeg har skaffet til veie også er gåen, da er det bilopphuggeriet som har et problem. Saken er bare den at jeg vet ikke hvem som har rett, bilopphuggeriet sier 100% at boksen var grei da de sendte den. De hadde til og med kjørt bilen de plukket den ut av like før. Mens verkstedet påstår de har prøvd ALT, og at det MÅ være gearboksen som er ødelagt.. Jeg er litt mellom barken og veden kan du si.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 2, 2008 I følge Bentley sin rep-manual er det 4 solenoid ventiler som skal styre oljetrykket, men ingen av disse er aktivisert ved revers, 4-gir i Drive eller "Limp Home Mode". Kan det være noe med disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 13, 2008 (endret) Her kommer mer info....tråden følger vel bilen:) Har kjøpt bilen og nå er det min tur til å Har funnet ut følgende: converteren fra girkassen som ble tatt ut var nylig gråmalt, kan tyde på at den tidligere har vært gjennom en slags overhaling. Om kassen også har det er uvisst. Om converter er overhalt pga problemer som har sammenheng med dagens problemer er uvisst. Kassa som ble tatt ut av bilen har kode CBF det er noe galt med innstilling av vaier til girvelger. I park og N skal man høre elektromagneten i girvelgeren som frigjør spaken når brems tråkkes inn. Ingen lyd i park og ingen i N. Men man finner igjen N mellom R og N og da virker elektromagneten, det er tydelig at vaier er for slakk til at elektromagnet aktiveres i park. R er heller ikke i riktig posisjon ift plastdekselet oppå girvelger. Vaier vkan finjusteres ved å flytte selve girvelgerboksen ca 1 cm frem/tilbake men den stod helt i bakre stilling slik at det må være noe galt med vaier montering nede på kasse, eller at det er feil kasse. den tar normalt i revers, den frigjør i N mens i D og alle lavere gir kjenner man at den går i et slags mykt inngrep. Det er null effektiv drift på hjulene, men man ser at bilen rugger et par millimeter, tipper hjulene ville gått rundt om den ble jekket opp. det var ingen feilkoder etter avlesning med cag-com girindikatoren på dashbord ser normal ut, og viser faktisk gir i kassa, feks N. Jeg kommer til å sjekke om den nye kassa har samme kode som den gamle, og jeg kommer til å sjekke oljenivået. Siden kassa oppfører seg likt som kassa som ble tatt ut er min teori at kassene fungerer men at det er noe galt med: dårlig kontakt i det elektriske som har med girkasse å gjøre en feil i elektrisk komponent (girhjerne, etc) en annen elektrisk feil som påvirker automaten (har lest om tiptronic kasser som kan påvirkes av feil ved ABS hjerne) Det kan jo også være at den gamle kassa er skadet mens den nye har stått for lenge på lager hos huggeren og at solenoidventilene har satt seg. Spørsmålene jeg funderer på er følgende: hvor lakk det olje, har dette påvirket det elektriske hva er evt flyttet over fra den gamle kassen og over på den nye? Jeg ser at to av skruene til bunnpanne på den gamle mangler....mulig verkstedet har flyttet over noen deler? kan oljelekkasje medføre at det kommer rusk i ventilene, og at faktisk begge kassene er utsatt for dette. Mulig det har kommet noe dritt inn i systemet ifm at slangene var av. hvorfor hoppet slangene av i første omgang, var de dårlig festet eller gjorde en feil at det ble unormalt overtrykk kan solenoidventilene sette seg av at kassa står lenge? (mulig den gamle ble skadd av oljemangel og den nye har stått for lenge på lager hos huggeren og ventilene har satt seg) Kan solenoidene i såfall lett løsnes? er det noen form for elektronikk i selve girvelgeren utover lys og elektromagnet med pinne for låsning i P og N. Så har du teorier eller gode ideer så kom med dem! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 14, 2008 Uten at jeg vet så mye om automatkasser så har jeg vært borti noen situasjoner der bilen ikke ville gå fremover: Er du helt sikker på at det er riktig olje på kassa? Jeg skifta olje på kassa til en kompis og fikk akkurat det samme problemet. Det viste seg at han hadde fått feil olje, selv om det var minimal forskjell mellom oljen jeg fylte på og den oljen som skulle vært på kassa, så ville ikke bilen gå fremover. Etter å ha fylt riktig olje fungerte alt som normalt. Hadde det samme problemet med min forrige bil (det var en mercedes vel å merke) som ikke ville gå fremåver, da var det oljekjøleren som var tett ( kan det være derfor slangen til oljekjøleren har hoppet av pga høyt trykk). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...