Modifsering av baklysa på Audi A4/S4 B5

Anbefalte innlegg

På Autofil messa kjøpte jeg og Andreas LED lamper til å bruke bak også. Dvs LED lamper til å erstatte 21/5W typen og 21W typen.

I samme omgang så tenkte jeg å modifisere baklysa også ved å utnytte tåkelysa øverst som ekstra bremselys. For å få til dette måtte jeg åpne opp hull får tåke/bremselys på høyresiden i bilen.

 

Her er pærene:

bilde(42).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få til ekstra bremselys så loddet jeg en ledning fra det originale bremselyset opp til tåkelyset med en vanlig diode i serie (slik at bremselysa ikke slår seg på når en slår på tåkelyset).

Jeg satt også på kabelsko på ledningen slik at det er lett å gjøre om til originallys igjen.

bilde(31).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferdig med begge sider. På den ene siden har jeg vanlige pærer, på den andre LED pærene.

bilde(34).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen vinkel, LED'ene synes tydeligere her.

bilde(35).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg monterte tilbake baklysa med de nye LED pærene så lyste ikke parklysa. Jeg slo på tenninga og så kom auto check pære indikatoren opp.

 

Jeg trykket så på bremsen, og da fungerte de nye pærene, men det kom også bremselys feil i displayen.

bilde(36).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Full pakke med LED lys.

Bildet er tatt med mobilkamera, det som ikke syns er at lyset er ganske konsentrert v/pæra, og har ikke jevn spredning slik som en vanlig pære. Lyset er også betydelig svakere.

bilde(37).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt tilbake originalpærer (men fortsatt med ekstra bremselys mod).

 

Vanlige parklys:

bilde(39).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må konkludere med at bruk av originalpærer fungerer mye bedre enn LED lampene, jevnere og sterkere lys.

 

Synes det ble bra med ekstra bremselys også.

 

Full pakke med vanlige pærer:

bilde(41).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo bra ut, er det likt opplegg til bilen min?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er identisk på din.

Tror folk bør få med seg at jeg bremser nå :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Regner med at det er identisk på din.

Tror folk bør få med seg at jeg bremser nå :).

Regnet med det jeg også. Hvor lovlig er nå dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sigmund Rannem

Regnet med det jeg også. Hvor lovlig er nå dette da?

 

Har ingen anelse, men er det noen regel mot å ha ekstra bremselys da?

Jeg hadde slikt oppsett på passat'en min i 2-3 år også, ingen problemer der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort nesten det samme på min bil, men der var det gjort nesten klart til doble bremselys, bortsett fra at kontaktfjærene manglet og at pæra måtte byttes til 21/5W. Etter det jeg har forstått, så er dette for US-markedet. Det blir MYE bremselys av det, men da er kanskje sjansen litt mindre for å bli påkjørt bakfra.... ;)

 

EDIT: Det ble som på denne TT

 

brakelights.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er disse LED-pærene dine til salgs nå Bjørn? Kanskje de passer bedre på TT, fordi de er runde og mindre diameter enn A4/S4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å si i fra hvis noen har lyst til å hjelpe en med tusenvis av tommeltotter:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Er disse LED-pærene dine til salgs nå Bjørn? Kanskje de passer bedre på TT, fordi de er runde og mindre diameter enn A4/S4.

 

Tja kanskje det, skal tenke litt på om jeg kan bruke de til noe. Sannsynligvis kommer jeg til å selge de.

 

Det som jeg tror kunne blitt bra er å borre masse små hull i reflektorene og sette inn lysdiode i hvert hull.

 

Bare å si i fra hvis noen har lyst til å hjelpe en med tusenvis av tommeltotter

 

Kanskje vi skulle hatt en modde kveld eller noe? Noen som har en stor opplyst garasje/hall tilgjengelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har. Er da plass til 4 biler der og godt lys og varme er det også. I morgen eller torsdag ca 18?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber til kl 22 i morgen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med LED pærer i baklyktene i hele sommer.. merkbar forskjell, og så dårlig på dagtid at man nesten ikke kunne se at lysene var på.

Husker jeg ble skuffet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn: Fikk du noen gang vekk den feilmeldingen i displayet om bremselysa så lenge du hadde led-pærene i?

For hvis du har autosjekk system i bilen, så tror jeg ikke at de liker led-pærene. Blir vel ikke samme ohm`ske motstanden som i vanlig glødetråd pærer som i led pærer. Og dermed for man feilmelding opp. Og det gjør at led-pærer ikke "kan" brukes. (med mindre du vil ha feilmeldingen stående der hele tiden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg fikk ikke vekk feilmeldingen. En kan nok få det til hvis en setter på en effektmotstand i parallell for å få noenlunde riktig motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det må blir på den måten man "lurer" autochek systemmet.

Så det er ikke helt plug and play de pærene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, konklusjonen min er nok lik Bjørns... lyspærene bedre enn LED pærene, i alle fall i denne omgang.

 

Jeg hadde dog et annet problem enn Bjørn med baklysene. Når jeg setter i LED pærene og setter på lyset, så lyser ikke pærene. Når jeg da bremser så lyser kjørelysdelen av LED pærene. Altså får LEDene antagelig strøm feil vei. Jeg fikk dog ingen "pærefeil" i kjørecomputeren, men nå har jeg et litt annet system enn hr. Bjørn (myyyye kulere... hehehehe).

 

Så har kanskje noen LED pærer til salgs jeg også da? hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjorde jeg allerede i sommer,men jeg satte inn extra tåkelys bak jeg da....

Se bildet.....

 

 

 

 

 

 

Full pakke med LED lys.

Bildet er tatt med mobilkamera, det som ikke syns er at lyset er ganske konsentrert v/pæra, og har ikke jevn spredning slik som en vanlig pære. Lyset er også betydelig svakere.

rv3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette Bjørn : ja :

 

Har gjort nesten det samme selv, har 6stk pærer som fungerer som kjørelys, 4 av dem er 21/5w pærer som også fungerer som bremselys i tillegg til et høyt bremselys..

 

Prøvde også slike diodepærer, men synes lyset var for svakt..

 

Angående lovligheten, sålenge en ikke kjører med konstant tent 21w så kan det umulig gjøre noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.