Lang tid før Sharan blir varm - har ekstra varmer

Anbefalte innlegg

Min Sharan 03 har climatronic og ettermontert vannvarmer. Varmeen starter opp og putrer i vei etter et par minutter. Bilen komme raskt opp i arbeidstemperatur rundt 90 grader, men det tar likevel 14-18 min før det blir god lunk i kupeen og climatronicen gir skikkelig varmeeffekt. Etter det holder kupeen seg god og varm med climatronioc på innstilling 19-20 grader.

 

Blir usikker på om varmeren i det hele tatt gir noen ekstra effekt - og om det er motorvarmen som bidrar mest til effekt og temperatur?

 

Andre som har erfaringer? Normalt at det tar så lang tid? Hva kan evt være problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ekstra varmeren varmer vel i dysene bak fører stol høyt oppe?

 

Har jeg merka på min fars sharan uten climatronic.

 

Dissen blir vel ikke varme uten ekstra varmeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok den virker. Har en sharan som varmeren har kutta ut på , og kan kjøre ei mil før temp måleren begynner å lea seg.Tempen ramler også i nedoverbakke før du har fått kjørt den varm og det tar fort en 2-3 mil.Skal få plukka eberspcher`en ut og sendt den på overhaling.Prøvde å få den opp sist helg ,men et par av skrua satt bom.: bh : Er nok ikke overdimensjonert detta varmeapperatet,forholdsvis stor cupe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et alternativ er jo om man har varebil og kle gitteret med tynn plast for og minske volumet som skal varmes opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Sharan 03 har climatronic og ettermontert vannvarmer. Varmeen starter opp og putrer i vei etter et par minutter. Bilen komme raskt opp i arbeidstemperatur rundt 90 grader, men det tar likevel 14-18 min før det blir god lunk i kupeen og climatronicen gir skikkelig varmeeffekt. Etter det holder kupeen seg god og varm med climatronioc på innstilling 19-20 grader.

 

Blir usikker på om varmeren i det hele tatt gir noen ekstra effekt - og om det er motorvarmen som bidrar mest til effekt og temperatur?

 

Andre som har erfaringer? Normalt at det tar så lang tid? Hva kan evt være problemet?

 

Hei!

Jeg har også en Sharan(05 mod) med orginalmont varmer som sitter under foran venstre bakhjul.

Det virker som om denne lever sitt eget liv,mulig at disse starter ved en viss temp ute(0 grader?)

Før denne starter blir ikke kupê eller motor skikkelig varm før etter en laaang kjøretur.

Den går seg også kald(motor ca 50 grader) ved tomgangskjøring,er det noen mulighet til manuell styring/start av disse her?

Men du skriver at din starter og går,men at kupê ikke blir varm?

Tett Kupêfilter?

Prøve å kjøre på resirk,kansje?

 

Mvh Øystein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min 03 Sharan/Alhambra fungerte ikke varmeren i det hele tatt, noe som resulterte i at motor aldri kom opp i 90 grader når det var under kanskje 10 grader, og det var svært lite varme fra varmeapparatet.

 

Byttet deretter glødepluggen og tillegsvarmen har fungert etterpå (det er IKKE noe problem å høre om den fungerer eller ikke, høres nærmest ut som ett fly når den er igang) Men selv med tillegsvarmen fungerende er det absolutt ikke noe imponerende varme fra varmeapparatet selv om alt nå fungerer som det skal. Motor blir nå raskt varm og det kommer også varme kjapt fra apparatet men det er ikke så varmt som på "normale" biler og heller ikke så mye luft. Har muligens noe å gjør med at varmeapparat er to sonet (forran/bak)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om denne lever sitt eget liv,mulig at disse starter ved en viss temp ute(0 grader?)

Før denne starter blir ikke kupê eller motor skikkelig varm før etter en laaang kjøretur.

Den går seg også kald(motor ca 50 grader) ved tomgangskjøring,er det noen mulighet til manuell styring/start av disse her?

 

Den starter hos meg nesten uavhengig av temp ute, det kan ihvertfall være relativt varmt ute og den fortsatt starter, når vann når 90 grader kutter den ut. Den starter også ved tomgang ja, bruker dette selv når bilen har stått ute og er iskald/nedfrosset, starter bilen 5 min før jeg skal kjøre og bilen er da lunken når jeg setter meg inn (dette er MYE mer effektiv med tillegsvarmeren enn det er i biler uten).

 

Det er orginalt ikke mulighet å styre dette, men en kan montere timerkit som gjør at en kan f.eks. sette at bilen skal være varm klokken 8 om morgenen selv uten å starte bilen, men tror dette er relativt kostbart. Det er også muilghet å lage en bryter som forhindrer at tillegsvarmer starter, f.eks. for å unngå koksing ved mye småkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Sharan 2001 modell som har en eberspacher varmer. Min erfaring er at disse krever en del vedlikehold fordi det er et automatisk anlegg som starter når utetempratureren er rundt 5 grader. Dette medfører at den ofte kokser hvis man har mye småkjøring. Autoutrustning i Oslo anbefalte meg at den minimum bør gå i 10 minutter for at skal oppnå riktig arbeidstempratur.

 

Til trådstarter kan det være to sannsynlige forklaringer på manglende effekt. Plugg og flammesil kan være tette og dermed gir varmeren lite effekt. En annen forklaring er at vannpumpen som forsyner tilleggsvarmer og luftsirkulasjonen bak er gåen og må byttes.

Normalt skal tilleggsvarmeren gi rask varme hvis den fungerer optimalt. Den har to nivåer for brenning og hvis man setter på full pinne på varme bak skal dette normalt sikre at den gir maksimal varme ganske raskt.

 

Som flere andre har vært inne på så er det fornuftig å skifte glødeplugg, men også flammesilen på varmeren. Denne guiden er laget for selvmekking av den tyske Sharan-klubben. Bildene gir en god indikasjon på hvordan den bør repareres.

 

Hvis varmeren starter hele tiden kan dette være indikasjon på at tempføleren (sitter i nærheten av viskermotoren) er gåen og bør byttes.

 

For de som har en varmer som ikke går så anbefaler jeg at man leser ut feilkoder for tilleggsvarmer (modul 18) for å få en indikasjon på hvilke feiltilstander som er lagret. Normalt deaktiveres systemet hvis man har varmeren har fem mislykkede tenningsforsøk og da må man slette feilkodene før den vil starte på nytt.

 

Hvis dere skal i gang med selvmekking på denne varmeren anbefaler jeg (på det varmeste :)) at dere kjøper deler fra en eberspacher-verksted. Delene koster da en tredjedel av hva de skal ha på møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange nyttige tilbakemeldinger, særlig fra sistemann HES. 4 eller 5 kW effekt er betydelig og burde gi raskt resultat i varmesystemet siden det ikke er store vannvolumet i systemet.

 

Når jeg starter bilen og blir stående på tomgang og varmeren går, kommer tempen sjelden opp i mer enn 60-70 grader. Det er først under kjøring og med belastning på motoren at tempen kommer opp i 90 grader - fortsatt med varmeren i gang. Dette er ulogisk for meg - varmeren bør jo gi tydelig effekt på tempen på tomgang? Kanskje et tegn på at ikke alt er som det skal være. Pluss at når 90 grader er oppnådd så begynner varmeren etter en stund å koble seg ut og så inn igjen med relativt korte intervaller. Any comments?

 

Ligger nok an til at jeg leverer den inn til et lokalt eberspracher-verksted her i Tromsø for sjekk og sørvis. Kjøpte bilen brukt fra forhandler i august, skal prøve å få det på garantien derfra. Varmeren var ettermontert hos forhandler, men det fulgte ingen dokumentasjon med på type eller modell.

 

Til daglig har jeg mye småkjøring 5-15 min (barnehage, jobb, butikken osv).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg starter bilen og blir stående på tomgang og varmeren går, kommer tempen sjelden opp i mer enn 60-70 grader. Det er først under kjøring og med belastning på motoren at tempen kommer opp i 90 grader - fortsatt med varmeren i gang. Dette er ulogisk for meg - varmeren bør jo gi tydelig effekt på tempen på tomgang? Kanskje et tegn på at ikke alt er som det skal være. Pluss at når 90 grader er oppnådd så begynner varmeren etter en stund å koble seg ut og så inn igjen med relativt korte intervaller. Any comments?

 

Ligger nok an til at jeg leverer den inn til et lokalt eberspracher-verksted her i Tromsø for sjekk og sørvis. Kjøpte bilen brukt fra forhandler i august, skal prøve å få det på garantien derfra. Varmeren var ettermontert hos forhandler, men det fulgte ingen dokumentasjon med på type eller modell.

 

Til daglig har jeg mye småkjøring 5-15 min (barnehage, jobb, butikken osv).

 

Du beskriver en normal-tilstand på systemet så vidt jeg kan se. Systemet er designet slik at det primære formålet tilleggsvarmeren har er å sikre at motoren har riktig kjølevæske-tempratur, og sekundært forsyne varmeapparatet med varm kjølevæske for oppvarming. Står bilen på tomgang vil den ikke kreve mye for motoren, men rute varmen inn i varmeapparatet. Dette tar tid men den vil nok etterhvert også på tomgang opparbeide 90 grader.

 

At tilleggsvarmeren kutter ved 90 grader er også normalt fordi kjølevæsken skal ikke over 90. Tilleggsvarmeren kobler bare inn hvis kjølevæskesensoren registrerer fall i tempraturen. Normalt skal dette ikke registreres ved at kjølevæsketempraturen synker i displayet. Hvis den på din bil synker når du kjører så ville jeg nok få sjekket opp tilleggsvarmeren. Hvis varmeren som er ettermontert er den bilene kommer med orginalt så skal den komme opp på diagnoseutlesning. Hva med å svinge innom forhandler og få de til å ta en diagnose på tilleggsvarmeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med noe underfundig på min Sharan 03.

 

Nettopp ettermontert parkeringsvarmer. I tilegg til orginalvarmeren. Har funksjonen med full fjernkontroll. Tatt service på orginalvarmeren. Byttet glødeplugg, brennkammer og flammevakt. Tok ut den temp måleren i motor rom. Slik at jeg styrer hele varmeren via fjernkontrollen. Dvs orginal brenner fyrer ikke uten at jeg vil den skal gjøre det :)

 

Problemet nå, er at jeg syns Eberspächer ikke gir noe særlig varme. I morges, lot jeg den brenne i 1 time i minus 11 Celsius. Da jeg kom i bilen, var det 5 grader inni bilen, og rutene var heller ikke isfrie.

 

Har byttet den elektriske sirkulasjons pumpa v servicen på brenneren. Syns dette virker litt merkelig.

 

En annen ting, er at vist temp måleren går opp på 90 Celsius, så blåser det ikke ordentlig varmt i Climatronicen. Tar 10-15 minutter før det blir ordentlig varme i bilen. Dette selv med "Eberspächer på full pinne?

 

Noen som har forslag? Vet ikke hva jeg skal begynne å lete etter, men mistenker at alt dette har en samenheng med et eller annet. Passe irriterend å svi av titusener på noe som ikke funker etter hensikten : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ingen gulpet opp noe glupt, så måtte jeg finne ut av dette sjæl: smil :

 

Løsningen ble, å sette bilen i en meget bratt bakke med snuta oppover. Deretter ruse motor på høyt turtall i 5 Minutter. (3500 Rpm) Da med lokket til ekspansjonstanken av.

 

Da får vannpumpa sirkulert vannet i en passe høy hastighet og presser ut lufta som måtte være i systemet. Fikk beskjed av Aalbjerk, at det er selv luftende system på bilen.

Men det tror jeg må være en dårlig patent.

 

Uansett, etter noen minutter, så kom varmen sigende. Har aldri hatt det så varmt i anlegget tidligere. Brenner nesten hånda vist jeg holder de fremfor dysene i Dashbordet.

I morges startet jeg spent ebern, og etter 20 Minutter var det glovarmt i bilen : rock :

 

Så nå er bilen endelig klar for alt vinteren måtte komme med av snø og kuldegrader.

 

Så før du kaster bort x antall 1000.- på feilsøk, så er dette verdt å prøve først:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.