Hva skal gradene på motoren ligge på??

Anbefalte innlegg

Hva skal gradene på motoren på en S4 2,2T ligge på??

 

Jeg har de siste dagene opplevde følgende:

 

-Står i kø og bilen begynner nesten å koke, legger merke til at temp-måleren ligger endel over 90, kjører intil å lar bilen kjøle seg.

-senere på kvelden skal vi montere på frontfangeren,bilen blir da stående en stund på tomgang og begynner å koke, slår av tening og etter en stund åpner jeg lokket til tanken.

-skal fylle på kjøleveske, da er tanken tom...

-fyller den opp å kjører bilen blir fort varm, ligger på 100-110grader

-idag begynner plutselig varmeapp å kun blåse kaldluft

-senere på dagen etter bilen har stått, blåser den varmt igjen, sinnsykt varmt

 

HVA SKJER????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som du har en ganske dårlig vannpumpe, MEN.. blander du 50% g12+ kjølevæske så skal ikke bilen begynne å koke før du når 120grader.. Jeg har hatt 100 grader flere ganger i sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Ingebrigtsen

Hva skal gradene på motoren på en S4 2,2T ligge på??

 

Har til dags dato aldri sett høyere temp enn 90 grader på vannet selv på banekjøring..... kun oljetemp som stiger ved hardt pådrag.

 

Så her har du nok en kaputt vannpumpe eller termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noen unormal temperatur det der? Har i allefall hatt den tempen flere ganger. MEN, det som er interessant er at tanken var tom. Hvor er den kjølevesken som var der ????

 

Jeg ville:

 

Sjekket for lekasjer

Peilet oljen

 

i første runde, hvis det ikke er hvit olje (defekt topp pakning), så må det vel kanskje lekke ett sted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

50% kjølevæske under trykk i kjølesystemet koker ikke før ved nesten 130 grader..

 

Å se måleren gå opp på 100 i køkjøring/tomgang og nesten 110 enkelte andre ganger er ikke hverken spesielt uvanlig eller farlig.

 

Når det gjelder at det blåste kaldt og så varmt igjen var det nok en luftlomme i systemet som gikk ut av seg selv. Var ekspansjonstanken tom? Da skal det varsles i instrumentene..

 

Uansett høres det ikke ut som du har noe feil med temperaturen, bare muligens en lekkasje siden nivået hadde sunket sånn.

 

Husk også at kjølevæske skal skiftes hver 2. år unntatt den røde/rosa som holder i 5 år..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har funnet prob, la merke til idag da jeg kjørte til jobben at kun den ene viften gikk når bilen begynnte å småkoke, DET MÅ JO VÆRE PROBLEMET??????

 

ELLER HVA FOLKENS???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Ingebrigtsen

Tror jeg har funnet prob, la merke til idag da jeg kjørte til jobben at kun den ene viften gikk når bilen begynnte å småkoke, DET MÅ JO VÆRE PROBLEMET??????

 

ELLER HVA FOLKENS???

Neppe, den andre (elektriske) vifta går bare når aircondition går, evt. når turbo after-run slår inn mener jeg. Tror ikke den starter automatisk dersom bilen går varm. Burde uansett ikke være noe problem med varme nå som så vidt er over 0 grader da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, skjønne hva du mener, men litt slitsomt at bilen begynner å små koke(ryker litt fra panseret) etter 5min i kø

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten være lurt å sjekke om den elektriske vannpumpa lekker/virker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det damper ut gjennom panseret kan heller være tegn på en lekk radiator. Hvis den koker kommer kjølevæsken ut gjennom lokket på ekspansjonstanken. Uansett koker det ikke før lenge etter at varsellampen inni bilen blinker samtidig som måleren passerer 120 grader..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bytte ut lokket på ekspansjonstanken din.

Sitter en integrert ventil i denne, som regulerer trykket i tanken/systemet. Hvis denne er tett, får du for høyt trykk.

Hvis derimot pakningen som ligger inne i lokket er borte,

eller ikke holder tett, får du dårlig sirkulasjon p.g.a for lite trykk på sugesiden av vannpumpa og høy temperatur p.g.a stillestående kjølevæske, med koking som resultat.

 

Håper dette kan være den enkle løsningen på problemet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Jeg har hatt 100 grader flere ganger i sommer.

 

Jeg har 105 grader daglig om sommeren, vifta starter ikke før, og slår seg av ved 95.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt lengre oppe;

 

Har aldri opplevd høyere vanntemp enn like over 90°C, selv ved hard banekjøring. Har original vannpumpe & termostat, dvs gått 215k.

 

Du har nok feil i kjølesystemet. Når du etterfyller kjølevæske vær sikker på at det ikke er luft igjen i systemet.

Du kan forsøke å ta ut termostaten, hvis bilen fortsatt koker er det nok luft som er problemet (kan selvfølgelig være totalt deffekt vannpumpe, eller stor lekasje).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.