Noen spørsmål angående det å bytte dekk

Anbefalte innlegg

Bytta dekk i går (dvs fikk min søster til å gjøre det mens jeg så på : haha : ), og kom til å tenke på noen ting;

 

- Hvordan er det å kjøre med et dekk som har litt annen rulleomkrets enn de 3 andre, på en liten strekning? Har ikke Quattro, men en A3 '04 fwd. Tror mine dekk har relativt lik (205/55 vs 235/35), men tenke sånn generelt til senere anledninger.

 

- Er det noe man bør være oppmerksom på om man tar 2 dekk samtidig og jekker opp bilen både fremme og bak samtidig? Å jekke jevnt opp/ned har jeg tenkt på - hvor mye belastning tåler f.eks originaljekk? Om det ikke jekkes helt jevnt, vil det vel komme mer vekt på den ene siden, i motsetning til når man jekker ett og ett dekk i gangen hvor 3 av dekkene er i bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta dekk i går (dvs fikk min søster til å gjøre det mens jeg så på : haha : ), og kom til å tenke på noen ting;

 

- Hvordan er det å kjøre med et dekk som har litt annen rulleomkrets enn de 3 andre, på en liten strekning? Har ikke Quattro, men en A3 '04 fwd. Tror mine dekk har relativt lik (205/55 vs 235/35), men tenke sånn generelt til senere anledninger.

 

- Er det noe man bør være oppmerksom på om man tar 2 dekk samtidig og jekker opp bilen både fremme og bak samtidig? Å jekke jevnt opp/ned har jeg tenkt på - hvor mye belastning tåler f.eks originaljekk? Om det ikke jekkes helt jevnt, vil det vel komme mer vekt på den ene siden, i motsetning til når man jekker ett og ett dekk i gangen hvor 3 av dekkene er i bakken.

 

1. Å kjøre med dekk med ulik rulleomkrets går fint over kortere strekninger (uten Q). Mange biler blir ikke levert med full-size reservehjul, men isteden sånne små nødhjul.

 

2. Du bør være oppmerksom på at bilen lett kan ramle av jekken om du ikke bruker en garasjejekk (og evt bukker), dvs ingen lur idé å legge seg under bilen eller stikke beina innunder. Jeg ville aldri brukt en originaljekk til å løfte hele bilen foran eller bak uansett, og det er en grunn til at originaljekker kalles "Widow Maker"....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, litt dårlig formulering på det andre punktet, det er snakk om å bruke 2 jekker samtidig - dvs en garasjejekk og en originaljekk. Å ta hele siden med garasjejekken er vel kanskje noe forhåpningsfullt, ja. :)

 

Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående punkt 1 er det nok lurest å ha det dekket som er ulikt bak, sånn at diffen ikke får ulik belastning:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.