#1 Skrevet November 19, 2008 Bytta dekk i går (dvs fikk min søster til å gjøre det mens jeg så på ), og kom til å tenke på noen ting; - Hvordan er det å kjøre med et dekk som har litt annen rulleomkrets enn de 3 andre, på en liten strekning? Har ikke Quattro, men en A3 '04 fwd. Tror mine dekk har relativt lik (205/55 vs 235/35), men tenke sånn generelt til senere anledninger. - Er det noe man bør være oppmerksom på om man tar 2 dekk samtidig og jekker opp bilen både fremme og bak samtidig? Å jekke jevnt opp/ned har jeg tenkt på - hvor mye belastning tåler f.eks originaljekk? Om det ikke jekkes helt jevnt, vil det vel komme mer vekt på den ene siden, i motsetning til når man jekker ett og ett dekk i gangen hvor 3 av dekkene er i bakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 20, 2008 Bytta dekk i går (dvs fikk min søster til å gjøre det mens jeg så på ), og kom til å tenke på noen ting; - Hvordan er det å kjøre med et dekk som har litt annen rulleomkrets enn de 3 andre, på en liten strekning? Har ikke Quattro, men en A3 '04 fwd. Tror mine dekk har relativt lik (205/55 vs 235/35), men tenke sånn generelt til senere anledninger. - Er det noe man bør være oppmerksom på om man tar 2 dekk samtidig og jekker opp bilen både fremme og bak samtidig? Å jekke jevnt opp/ned har jeg tenkt på - hvor mye belastning tåler f.eks originaljekk? Om det ikke jekkes helt jevnt, vil det vel komme mer vekt på den ene siden, i motsetning til når man jekker ett og ett dekk i gangen hvor 3 av dekkene er i bakken. 1. Å kjøre med dekk med ulik rulleomkrets går fint over kortere strekninger (uten Q). Mange biler blir ikke levert med full-size reservehjul, men isteden sånne små nødhjul. 2. Du bør være oppmerksom på at bilen lett kan ramle av jekken om du ikke bruker en garasjejekk (og evt bukker), dvs ingen lur idé å legge seg under bilen eller stikke beina innunder. Jeg ville aldri brukt en originaljekk til å løfte hele bilen foran eller bak uansett, og det er en grunn til at originaljekker kalles "Widow Maker".... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 20, 2008 Beklager, litt dårlig formulering på det andre punktet, det er snakk om å bruke 2 jekker samtidig - dvs en garasjejekk og en originaljekk. Å ta hele siden med garasjejekken er vel kanskje noe forhåpningsfullt, ja. Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 20, 2008 Angående punkt 1 er det nok lurest å ha det dekket som er ulikt bak, sånn at diffen ikke får ulik belastning:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...