#1 Skrevet November 21, 2008 skal kjøpe meg en 89 100 quattro,men eieren av denne vet ikke når det er skiftet regreim på denne. Vedkommende sier att disse motorene ikke krasjer,men er jeg er skeptisk til dette. bilen har gått rundt 290000,og vedkommende har ikke skiftet riem på den og han hadde kjørt på bilen rundt 120000km.Er det noen som kan svare meg på dette? Litt usikker på motorkode på denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 21, 2008 (endret) Det er på tide og bytte, skal vel etter hva jeg har hørt byttes hver 60000-90000 etter hva fabrikanten sier.. 60000 bensin og 90000 diesel! Rett meg hvis jeg tar feil! Skal du bytte Regreim bør du også bytte vannpumpe... Alle motorer krasjer tilslutt... Nils Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 21, 2008 Det er på tide og bytte, skal vel etter hva jeg har hørt byttes hver 60000-90000 etter hva fabrikanten sier.. 60000 bensin og 90000 diesel! Rett meg hvis jeg tar feil! Skal du bytte Regreim bør du også bytte vannpumpe... Alle motorer krasjer tilslutt... Nils Tore Som du vil, her må det rettes: To vanlige intervaller på Audi er 90K og 120K. Mulig at de aller nyeste og aller eldste har avvik fra dette. Også mulig at noen kan ha 60 eller 80. 2,5 tdi R5 og 2,5 tdi V6 har 120K intervall. Spesielt på R5 er det smart å bytte noe tidligere. At "alle motorer krasjer tilslutt...." er riktig hvis man tenker på at motor stanser pga at remma ryker etter en viss tid dersom den ikke skiftes. Men det er ikke slik at alle motorer får mekanisk skade som følge av ventilers kollisjon med stempel. Så vidt jeg husker så blir det ikke ventilmos på en gammel 5E motor ved rembrudd, fritt hentet fra gammel hukommelse så du må ikke stole på dette. Antar at noen andre vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2008 Som du vil, her må det rettes: To vanlige intervaller på Audi er 90K og 120K. Mulig at de aller nyeste og aller eldste har avvik fra dette. Også mulig at noen kan ha 60 eller 80. 2,5 tdi R5 og 2,5 tdi V6 har 120K intervall. Spesielt på R5 er det smart å bytte noe tidligere. At "alle motorer krasjer tilslutt...." er riktig hvis man tenker på at motor stanser pga at remma ryker etter en viss tid dersom den ikke skiftes. Men det er ikke slik at alle motorer får mekanisk skade som følge av ventilers kollisjon med stempel. Så vidt jeg husker så blir det ikke ventilmos på en gammel 5E motor ved rembrudd, fritt hentet fra gammel hukommelse så du må ikke stole på dette. Antar at noen andre vet? Takk skal du ha! Min AFN motor er det pr 90k på, vet at den forrige var det enten 60k eller 90k på! Men hukommelsen som en gullfisk husker jeg relativt lite! Nils Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 22, 2008 Intervallet på disse motorene er 120000 km eller 6 år, det som kommer først. 2.3-motoren tåler IKKE brudd, da blir det bøyde ventiler. Det er den gamle 2.2-motoren (stort sett brukt frem til 87) som skal tåle et brudd. Bytt registerrem, løpehjul og vannpumpe. Delene er rimelige og jobben er slett ikke stor på en slik bil. Et par timer, så er det gjort om man har skrudd litt før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...