#1 Skrevet November 22, 2008 Kjøpte meg nytt batteri i tro om at det gamle var utslitt. Det viste seg at det bare tok dager før det ikke var noe sprut igjen i det nye heller. Koblet av polen nå etter siste kjøretur (ca 15mins) og da var +-ledningene skikkelig varme. Jeg tolker det dithen at det er noe galt, da jeg sist kjente varme ledninger var når jeg koblet noe feil. Måler 13,6V på batteriet når motoren går, faller til rundt 11V når jeg stopper motoren. Er det noen typiske el-feil på disse jeg burde visst om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2008 Beste er om du får koblett inn på et multimeter som tåler litt amper får og se hvor mye bilen drar. Ser med en gang om noe er feil om bilen drar flere amp når den er avslått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 23, 2008 Jepp, men meteret ligger hjemme i garasjen. Tenkte jeg skulle sjekke her om noen visste om et typisk punkt for gnaging av isolasjon etc først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 23, 2008 Jepp, men meteret ligger hjemme i garasjen. Tenkte jeg skulle sjekke her om noen visste om et typisk punkt for gnaging av isolasjon etc først. Det enkleste er jo å rense poler, polsko og minusledningens kontakt til karrosseriet. Ofte det som kan være årsak, og hvis det ikke er det så har du i hvertfall utelukket det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 23, 2008 Her er det kortsluttning ett eller annet sted enten i starter dynao eller lignende når batteri kabler blir varme så er det stor belastning så her er det bare og måle utlading. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2008 Steinar: Helt nytt batteri, under baksetet = helt rene poler og polsko. Trond: Er det jeg og trodde. Foreløpig har jeg tatt av batteripolen. Så idag at isolasjonen under baksetet faktisk har smeltet der polskoen tar oppi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 23, 2008 var kortsluttning i starteren på min arbeidsbil, der smeltet ledningene til batteriet som marsmollows på bålet. Men sikkert ikke noe med starter på din, men en eller kortsluttning har du sikkert ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2008 hmm. Skjedde dette etter du kjøpte nytt batteri, eller har du noen formening om at problemet var der før du bytta? Kan ikke vær at batteriet er for høyt så det tar oppi setet når du legger det ned?? Det har skjedd før:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2008 Du må ha batteri med beskyttelse over +-polen eller legge noe mellom, men jeg synes nok det høres ut som om noe er galt med f.eks. starter, ellers er noen av de tidlige S4'ene med batteriet under baksetet utstyrt med en skjøt i kabelen omtrent ved passasjerens høyrefot, sjekk gjerne der også. Regner med at det gnister _mye_ når du tar av og på polskoen med alt skrudd av? Varm polsko betyr vanligvis dårlig kontakt, for der skal det gå mye strøm før det bør bli varme å snakke om.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2008 Steinar: Helt nytt batteri, under baksetet = helt rene poler og polsko. Jeg har også hatt batteri under setet og trodd at polene var rene..... Så jeg regner med at du har brukt sandpapir på polene på det nye batteriet og inni polskoene? Du bør som nevnt også sjekke innfestingspunktet til minuskabel fra batteriet. Det er ikke sjelden at det irrer/ruster litt i området der og kan blir dårlig kontakt, om det er under setet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2008 Ole Johnny: Problemet var nok der før jeg byttet batteri. Tar såvidt oppi isolasjonen når det sitter folk i setet, batteriet er til s4 så det skal ikke være for høyt heller. Bjørn Eirik: Gnistrer overhode ikke når jeg setter skoen på, og det syns jeg er merkelig. Steinar: Nei, det har jeg ikke da det så helt gullende reint ut. Både på det "gamle" batteriet og det nye. Minuskabelen har jeg ikke sjekket, men syns det er rart om plusskabelen skal bli varm pga det? Kjørte meg en tur isted, koblet av polskoen. Nå skal bilen få stå til imorra tidlig, så skal jeg se hvor lett den da evt fyrer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 24, 2008 Ikke sikker på om dette ble nevnt, men...( orker ikke å lese så seint:p ) Har du kontrollert/ohmet lade kablene ? Om de blir varme tyder jo dette på for mye motstand = spenningsfall ! Kanskje ikke hovedroblemet , nå er det sagt hvertfall! Lykke til Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 24, 2008 Jepp, jeg har også tenkt tanken på motstand. Men merkelig om det skal være problemet plutselig. Jeg heller nok mot andre problemstillinger egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 28, 2008 Har enda ikke fått gjort noe med dette, men tar nå av batteriskoen før jeg parkerer bilen for natta. Nå er det plenty sprut på batteriet, så det er nok noe som stjeler strøm en plass. Får se på dette til neste helg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 28, 2009 hadde samme problem med min for en stund siden.. +klemma var glovarm etter noen minutter med kjøring. fant ut att batteri klemma som var dårlig. var ingenting synelig på den men etter att den var byttet var problemet løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 28, 2009 Nye eier av bilen fant ut av problemet; dårlig kontakt, men det var ikke synlig utenfra. Irr og dritt inne i kabelen rett ved klemma. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 29, 2009 har hatt noe av samme problemet på passaten. ledningen som går fra batteri til sikringstavle har blitt drit varm. så møller anbefalte å bytte ledning samt gå opp litt da kabelen ikke er større enn den må være. kjøpte kabelen på et mekonomen verksted å var slette ikke noe uvanlig at disse kablene måtte byttes på eldre biler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...