Anbefalte innlegg

ja da spør jeg! hvorfor velge hva? :P

enkelt å greit ;)

 

gjelder 20V tq!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6tr (muligens ikke de aller første) har forsterket 1. gir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2 kasse er vel den mest optimale girkassen å montere,har litt bedre utveksling og er vel den sterkeste kassa å få kjøpt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drømmen er RS2 kasse, så kommer ABY kassa (6 trinns), så vanlig S2 5 trinns.

 

5 trinns er enklest å få tak i og billigst.

 

6 trinns fra 1995.5 har sterkere (breiere) 1. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig hva utvekslingsforholdene er på 6-trinns i forhold til 5-trinnskasse.

Har 6-trinns på S4'n min, synes det er veldig godt. 6. giret skal være omtrent likt med 5. giret i en 5-trinnskasse. Dette betyr igjen at kassen nødvendigvis må være mer tettsteget, hvis jeg har korrekt? Tror den største forskjellen ligger i 2./3./4.gir. Mener jeg har hørt at disse fungerer på "lik linje" med 3. og 4. gir i en 5-trinns kasse. Er ihvertfall delt opp i det hastighetsområdet.

 

Korriger meg gjerne om jeg har feil, beveger meg på utrygg grunn nå :-)

Føles ihvertfall godt å kjøre rundt med 6-trinnskasse :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Bekkedal

Tror den største forskjellen ligger i 2./3./4.gir. Mener jeg har hørt at disse fungerer på "lik linje" med 3. og 4. gir i en 5-trinns kasse. Er ihvertfall delt opp i det hastighetsområdet.

 

Korriger meg gjerne om jeg har feil, beveger meg på utrygg grunn nå :-)

Føles ihvertfall godt å kjøre rundt med 6-trinnskasse :-)

S4/S6 5-trinns: 3.50, 1.89, 1.23, 0.93, 0.73

S4/S6 6-trinns: 3.50, 1.89, 1.32, 1.03, 0.86, 0.73

RS2 6-trinns: 3.50, 1.89, 1.32, 1.03, 0.86, 0.71

 

Er altså bare 1., 2. og siste gir er altså likt på S4/S6 kassene, mens RS2 har et litt lenger 6. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For høy topphastighet så må en finne en 6-trinns TDI kasse. Holder visstnok til 300 kmh med nok motor :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

For høy topphastighet så må en finne en 6-trinns TDI kasse. Holder visstnok til 300 kmh med nok motor :D

 

TDI holder til ~400 km/t :)

 

S2/S4/RS2/200 holder til 300 med ca 7500 på 5/6. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser faktisk ikkje poenget med 6 trinns dersom slutt utvekslingen er lik. I vertfall ikkje med orginal eller moderattrimmet motor. Da har disse motorene så breidt arbeidsområde, at 6trinns er heilt unødvendig.

1995.5 kassa med forsterka 1. gir er jo ok.

 

Nokon som veit kor mykje Nm/hk diesel-kassene tåler?

Eventuelt om disse er bolt on med tanke på cluch og fester?

 

Diesel utveksling hadde vert tingen når ein pendler til og fra jobb i 120. Eller Autobahn....... hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er 6-trinns kassa mye mer enn bare et ekstra gir. Den tåler visstnok mye mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som tåler hva kan vel diskuteres. Jonus er igjen ett godt eksempel på det.

 

Jeg kunne tenkt meg en 6 trinnskasse, men det er strengt tatt ikke nødvendig. 5 trinnskassa holder leeeenge til mitt bruk hvertfall.

 

Dessuten er 5 trinnskassene mye billigere.

5 trinns: ca 4-5 tusen.

6 trinns: 7 tusen +++, plus giroverføringer osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.