#1 Skrevet November 23, 2008 Driver og demonterer litt på Einseren min, og etter å ha prøvd å få ut/banket ut endeledd fra spindel så endte det selvsagt opp med ødelagte gjenger på endeleddet. Prøvde deretter å få skrudd av endeleddet fra styrestaget, men det virker som om det sitter dønn fast. Er endeledd og styrestag i én del, eller skal det være mulig å skru det av? Det er ingen justeringsskrue/strammeskrue på endeleddet, sånn som det er på bildet her. Hvis styrestag og endeledd er fast montert sammen i én del, hvordan løsner jeg hele styrestaget på innersiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2008 på selve endeleddet så sitter det en kontramutter som må skrus løs før du får av endelettet av styrestaget. bruk 2stk 22mm fastnøkkler til denne jobben du har 2 flater på selve endeledet som en 22mm passer innpå. så skrur du av kontramutteren med den andre 22mm fastnøkkelen! sitter som regel som faen, men med litt makt og noen bannskapsord så fixer du detta lett som bare det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 23, 2008 Varme og makt måtte til siste gang jeg gjorde dette på min bil.... Fikk tak i en propan brenner, en liten håndholdt en, og fastnøkkler og hammer... Kobberpasta er din beste venn når du monterer igjen, så sitter det ikke som f.. neste gang. Når jeg skulle ha ut min bærekule måtte jeg bruke en hydraulikk jekk som pressa 20 tonn... dette for og få den ut av armen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 23, 2008 (endret) OBS OBS... orginalt så sitter det på den ene siden ikke avtagbart endeledd. det vil si du må bytte hele styrestanga inn til styresnekka. altså hele greia du har bilde av lengre opp her. de nye har avtagbart selvsagt. alternativt må du få tak i en fra motstatt side brukt og bare bytte leddet (billigere det om du finner på hogger'n eller har ett i delelageret ditt ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 23, 2008 OK, da er det som jeg trodde, at jeg måtte bytte hele staget. Er heldigvis ikke veldig dyrt. Er det vanskelig å få av styrestaget der det sitter innerst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2008 OK, da er det som jeg trodde, at jeg måtte bytte hele staget. Er heldigvis ikke veldig dyrt. Er det vanskelig å få av styrestaget der det sitter innerst? Det er ikke så vanskelig men det kan være litt køddent å komme til. Til neste gang kan du handle en slik på biltema for å løsne endeledder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 23, 2008 Det er ikke så vanskelig men det kan være litt køddent å komme til. Til neste gang kan du handle en slik på biltema for å løsne endeledder. OK, får prøve å løsne den etterpå.. noen gode tips? Hva slags verktøy skal jeg bruke, og hvilken størrelse trenger jeg? Skal få handlet inn en sånn avdrager til senere bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 23, 2008 på selve endeleddet så sitter det en kontramutter som må skrus løs før du får av endelettet av styrestaget. bruk 2stk 22mm fastnøkkler til denne jobben du har 2 flater på selve endeledet som en 22mm passer innpå. så skrur du av kontramutteren med den andre 22mm fastnøkkelen! sitter som regel som faen, men med litt makt og noen bannskapsord så fixer du detta lett som bare det Var ingen kontramutter der, derfor må jeg av med hele greia.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 23, 2008 Det er ikke så vanskelig men det kan være litt køddent å komme til. Til neste gang kan du handle en slik på biltema for å løsne endeledder. Den er fin den her...men hvis man er litt uforsiktig (som jeg var en gang) kan man bøye "tappen" med gjengene på med denne. Men går fint hvis man får satt den rett og er litt forsiktig når den strammes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2008 Noen som vet hva slags verktøy jeg skal bruke for å løsne styrestaget fra der den er festet innerst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 24, 2008 Noen som vet hva slags verktøy jeg skal bruke for å løsne styrestaget fra der den er festet innerst? Jeg mener det er best med en stor fast nøkkel (husker ikke størrelse) eller skiftenøkkel... er en rund mutter med to flate sider. Litt kronglete å komme til når styresnekka er på bilen dog men det går 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 24, 2008 Hmm, det er vel kanskje enklest å løsne hele styresnekka, for så å demontere styrestaget etterpå? Er det en stor jobb å få til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 25, 2008 Det går helt fint å løsne det indre leddet på styrestaget med tannstanga på plass. I alle fall med originalt eksosanlegg (og ikke automat). Jeg burde huske det siden jeg gjorde dette sist nå i våres, men jeg mener å huske at det er 24 og 26mm fastnøkler du trenger. Når du har fra hverandre delene hadde jeg bytta mansjettene på tannstanga først som sist. De koster ikke mange kronene hos din nærmeste Mekonom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...