#1 Skrevet November 24, 2008 Hvorfor har lufta mi plutselig sluttet å bli varm? Imorges var det -3 grader. Vanligvis har jeg alltid vært fornøyd med varmeapparatet i Audiene mine, blir veldig for varme. Bare etter ti minutter er det tskjortevær inni bilen Idag nektet den totalt å bli varm, ble faktisk mer frost på vinduet på innsiden, så måtte bare skru det av. Noe kaldt å kjøre uten varme i bilen. Hva har da gitt seg? Så varmen har kutta ut, eller til tider når det er kaldt kan slutte å virke. Den blåser som bare f, men det kommer bare kald luft. Klimakompressor og sånt er koplet ut, så er bare vanlig luftefunksjoner på det. Men har jo alltid virket. Jeg har jo også merket at jeg må ganske høyt opp på gradene på lufta (26) for går jeg lavere, så blir det kaldere, så den står nå på vintern på 24-26. Den har virka i hele helgen, dvs. Sist jeg kjørte på lørdag (2 dager siden idag). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 24, 2008 (endret) Hær bør du først ta en feilsøking på klimaanlegget. http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php&var= Om det er likt som på Audi 100 så er det mulig du må bytte eller rengjøre motoren til spjellet som styrer tempen på lufta. http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1652/a1652.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2008 Jepp, er sikkert en eller flere av motorene som har gitt seg, som igjen styrer flapsene inne i varmepakka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2008 Hm, :\ Hvor sitter alle disse? Vrient å komme til? Har forresten aldri vært noe luft ned mot beina så lenge jeg har hatt bilen. Ligger to løse ledninger nede ved pedalene på førersia, to brune, den ene med sort stripe om jeg ikke tar feil. Noe grunn til at de er løse? Hvor skal de evt gå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 24, 2008 Du har kjøleveske på bilen da? Var ute å kjørte en kveld her, og da hoppet en radiatorslange av, og jeg mista MASSE kjølevæske.. fylte etter 2L til og begynne med, var ikke antydning til varme, men fikk bilen hjem, for så å ha på mer . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 24, 2008 Skal ha nok kjølevæske, ja. Fylte for ikke så lenge siden da den maste i dashbordet når jeg kjørte i nedoverbakker at det var for lite Dén sensoren virker iallefall. hehe. Men når jeg var ute å kjørte på lørdag, funka kokeapparatet veldig bra, som det har pleid. Fler som kommenterer det når de sitter på, at varmt er det iallefall i den bilen, men ikke idag :\ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 24, 2008 Jeg må jo igrunn gå utifra denne tabellen: http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php&var= Men punkt 8 og 9, der skjønner jeg ikke helt hva de mener. Mine verdier er på punkt 8: 164 og 9: 01. Ellers var det ikke så mye den klagde på. Sensorer gav ingen feil eller noe. Tok bare en kjapp test nå etter lunch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 24, 2008 Du kjørte altså en feilsøking med kanal 1 og fikk ikke ut noen feilkoder? hmmmm... om d var motoren til spjeldet skulle du ha fått feilkode. Dersom det ikke er noe som har hoppet av da. Har du den vakumstyringen av ventilen på kjølevannslangen inn eller ut av varmeapperatet? Synes å huske det var en slik på A100 hvertfall. Eller du har for lite kjøleveske på systemet, med luftlås i varmeaperatet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 24, 2008 Kanal 1 viste 00 iallefall. Vet ikke om noe har hoppet av, men når jeg tenker over det, så driver den kanskje ikke å styrer med spjeld inni dashen som før. Det har jeg pleid å høre, at den styrer med noe sånt, men er ikke 100% sikker, har ikke hørt etter mens jeg har vært oppmerksom på det. Har alltid sliti med luft opp til frontruta og ned til beina, ventilene på dashen som vanligvis står rett i tryne har iallefall funka veldig bra, og veldig varmt. Vann skal det være på systemet, da jeg fylte på for ikke lenge siden som nevnt, måtte ha på noe frostvæske før vinteren. Merkelig da at ikke den viste noe feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 24, 2008 Trenger ikke å plukke av så mye for å komme til. Demontere dekslene over vannkassa, mulig du må av med viskerne for å komme helt til. Da ser du varmepakka og kommer til motorer og flaps på siden. Det er trangt, men doable. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 24, 2008 Hm, ok, lettest å ta av panseret og legge en madrass over motoren da? ligge der og skru.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 24, 2008 tja, liten av vekst jeg så bruker bare sitte på motoren, eller stå atmed som med 5rn:p Men sjekk først at du faktisk har sirkulasjon i varmeapperatet. Var en del plaget med luft i registeret på 5rn jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 24, 2008 Hvordan sjekker jeg det enklest da? Har vært ute og hatt bilen igang en stund på tomgang, og jeg merker en viss lunk i lufta, men det tror jeg fort blir kaldt når jeg kjører. Ligger disse motorene åpne, eller må jeg skru meg inn til dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 24, 2008 (endret) kjenn på slangene. er begge varme? Ser at jeg linket til feil howto tidligere. Rett er http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1441/a1441.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 24, 2008 Det får jeg ikke sjekka akkurat nå, men skal ta å sjekke når jeg har kjørt hjem senere.. Den er vel fort kald før jeg kommer meg ut igjen om en time, halvannen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 24, 2008 Hm, på vei hjem nå så rapporterte iallefall kanal 1 feil, som den ikke gjorde tidligere idag. Den har systemfeil 09 og 15 på kanal 1. Hhv 09: kjølevannstemperatursensor er gåen (eller har ikke min bil slik?) og 15: temperaturreguleringsservo er i feil posisjon / gåen. Så da fikk vi bekreftet det. Men det artige er, at på vei hjem, så hadde jeg et lite bakkeløp med en Sierra som trodde den var noe, plutselig så POFF, så veltet det masse varm luft rett i tryne på meg, og feilkode 15 på kanal 1 ble borte (Jeg vant selvsagt! ) Men uansett må jeg vel ta en titt på den servo'n. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 24, 2008 Den sitter forøvrig under dasjen din bak hanskerommet. Når bilen er varm kan du stille klimaen til Cold vente 6-7 sekunder stiller den på Hot og høre om det summer under der. Tar du av dekslet under eller tar ut hanskerommet kommer du godt til motoren og kan se om den går. På min var staget bøyd og motoren gikk men staget gikk ikke. Hadde også problemer med at motoren ikke giokk men det var bare å smøre opp så var det ok igjen. Lykke til, vet hvor kjipt det er uten varmeapparat på vinterstid;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 24, 2008 Den går jo tydeligvis, siden det plutselig ble varmt. Men den trenger nok litt omsorg. Det passer meget fint at den sitter tilgjengelig til bak hanskerommet, siden jeg må ut med det uansett. Da har jeg fler grunner til det. Takker for alle gode tips! Er det fler, så bare kom med dem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 24, 2008 Hm, forresten, kjølevannstempsensor, hvor sitter den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 24, 2008 Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg mistenker at dette er en sensor som sitter i ventilen som åpner/stenger vann inn til varmeapparatet. klimaanlegget som kom på V8 (4C) og C4-bilene har denne ventilen, pluss de siste typ44-bilene har denne ventilen (min har den, sen 90-modell). Jeg vet at om man har den gamle ventilen min man få feilkode, selv om anlegget er designet for den gamle ventilen Fantastisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 24, 2008 Står på NordicAudi at tidlig produserte biler ikke har den sensor'n, og kan indikere feil pga det. Mulig jeg ikke har den på min 88-modell da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...