#1 Skrevet November 24, 2008 Nå har vinteren kommet og jeg har ingen planer om å jobbe dugnad for mesta, så det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan heve senkesettet på en enkel måte? Har et VMAXX sett til min passat sedan, og jeg sitter der med det lille femiverktøyet som følger med og vrir og strammer, men det er sykt tungt og tungvindt. Har sprayet med WD-40, og prøvd å løfte bilen opp på begge sider, men alikavel så er det helt sykt tungt å stramme fjæra. Noen som har noen tips? Greide å heve den 2cm, da hadde jeg ikke mer energi igjen, og jeg må heve den minst 5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 24, 2008 Det hender man kan få lagt ann et brekkjern og løfte fjøra slik at du kan skru opp for hånd Det gikk hvertfall bra bak på min a6 quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2008 Hvordan vil du få det til sånn rent praktisk? hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2008 er det så mye jobb å ta det av helt da og skru deretter? kommer ikke til med fjærklemmer fra tema da? ;p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 24, 2008 Prøvde det idag, er for stort mellomrom... Er jo en del jobb å demontere alt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2008 Merkelig, skrudde mitt opp med hendene etter å ha løsna med verktøyet. Vaska med steam og så på med mye wd40 så gikk det som en lek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2008 Mitt KW2 på s2 en satte ganske så bra, iallefall når "mutterene" var av plast, måtte jo bli ødelagt, prøvde og rengjøre, nyttet ikke, hentet vann pumpetanga og da fikk jeg justert, brukte vel noen minutter per demper, pga av må skru endel runder ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2008 REINE gjenger er vel stikkordet her.... helst med avfetting og høyttrykk WD40 e.l. som Richard nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2008 Spraya vel wd40 før jeg brukte steam og, det trenger bedre inn og løser opp en avfetting. Så en ommgang med stålbørste. Er ikke noe minus akkurat at det blir varmt heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2008 Bruk vanlig motor olje på der fjøra skal gli og på gjengene.. Da er problemet løst, prøvde sjøl med wd40 og det er ikkje glatt nokk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2008 Du får ikke jekket opp demperen da? Dvs du jekker opp under dempere/nedre bærearm så du klemmer sammen fjøren en del,så smekker du over fjørklemmer.Og slipper forsiktig ned jekken.Er MYE enklere og skru når fjøren ikke strammer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 25, 2008 Du får ikke jekket opp demperen da? Dvs du jekker opp under dempere/nedre bærearm så du klemmer sammen fjøren en del,så smekker du over fjørklemmer.Og slipper forsiktig ned jekken.Er MYE enklere og skru når fjøren ikke strammer. Skal prøve dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 25, 2008 Er ofte ett problem at gjengene ikke er reine. skal ikke noe til før dette skjærer seg. Det jeg har vent meg til er først og rengjøre godt under mutterene. får så og skru de litt ned. og deretter rengjøre godt over mutterene. for der er det ikke lett og komme til, siden fjæra ofte ligger noen vindinger på hverandre i enden. Mye smøring skal også til. Har hatt Vmaxx på passat`n jeg hadde i 3 år og har aldri hatt noe problem med og skru dette opp og ned 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 25, 2008 visst ikke er det ikke stor jobb å skru ut hele settet og rengjøre det ordentlig og deretter skru det til riktig høyde å montere igjen. jeg justerte passaten min i går og skulle jeg gjordt det samme i dag hadde jeg demontert det. for brukte nesten 3 timer på hele bilen. (sykt mye) demonterer demperne på under en halv time. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 25, 2008 (endret) Et annet triks er å kaste den wd-40 boksen i langt ut i skogen, da den stort sett kun er dugendes til rengjøring og bruk skikklig smøremiddel istedet, f.eks. Molykote 1000 eller lignende. Som sagt tidligere så er det aller aller viktigste at gjengene er 100% rene, nytter ikke med smøring om det er sand i gjengene. Er det rustfrie fjærbein og muttere er det enda mer viktig med godt smøremiddel og skikkelig rengjøring. Ett annet tips, er når du skal stramme til kontramutteren, så skal ikke disse dras til med alt det du klarer det holder å ta c-nøkklene mot hverandre å klemme med hendene. Skal ikke mye makt til på slike fingjenga muttere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 25, 2008 Gud så stress, fikk på fjærklemmene, men det er noe billig piss fra biltema, så kommer ikke til for å få skrudd det til. Så i morgen låner jeg med en muttertrekker fra jobb også demonterer jeg hele shiten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2008 kjør på ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 25, 2008 Gud så stress, fikk på fjærklemmene, men det er noe billig piss fra biltema, så kommer ikke til for å få skrudd det til. Så i morgen låner jeg med en muttertrekker fra jobb også demonterer jeg hele shiten. Det er absolutt det beste,gjorde dette selv på B5`n. Demontert på 30min foran da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 25, 2008 Jepp, eneste jeg sliter med nå er å finne fjærklemmer . Har bare dette pisset i fra biltema: Eneste måte å få strammet den innerste bolten på er ved bruk av fastnøkkel? Kommer jo ikke til med skralle etter å ha strammet fjæra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 26, 2008 Jepp, eneste jeg sliter med nå er å finne fjærklemmer . Har bare dette pisset i fra biltema: Eneste måte å få strammet den innerste bolten på er ved bruk av fastnøkkel? Kommer jo ikke til med skralle etter å ha strammet fjæra. Kommer ikke til med desse fra biltema da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 26, 2008 Kjøpe prikk like som over i dag, bare på en bilrekvesita i Mandal. Måtte av med trekant staget eller hva det heter, men men. Var fort gjort Nå må bare bilen heises bak, rakk ikke alt i dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...