#1 Skrevet November 24, 2008 Vinterbilen har dårlig med tomgang. Eller, den har IKKE tomgang. Motor er en 10v Turbo motorkode 1b. Gått ca 250k Lurer på om noen har noen gode tips til hva det kan være. Har lest litt rundt angående o-ringer til dysene osv, kan det utgjøre så mye at bilen ikke går på tomgang i det hele tatt? Har noen forresten en god innføring i hvordan bytte disse, og hvor lang tid man bruker? Fremme på innsuget, mot IC så er det en Skrue over gasspjell. Hva er den til? I tomgangsregulatoren er det en liten umbrako i senter, denne kan justere åpningen i regulatoren, men har prøvd å åpne og lukke, men virker ikke som det utgjør noen forskjell. Greit at bilen går på tomgang når jeg skal bruke den, uten at jeg skal justere gasswire så den hele tiden holder gasspjell littebitt åpent og har "tomgang" på ca 1400rpm... Takk for hjelp hvis noen har kompetanse på dette området. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 24, 2008 Lekkasje på slanger/vakum? Se etter sprekker i alle slanger. Prøv med startgass på steder som er vanskelig å komme til. Motoren vil endre/øke turtallet hvis den trekker inn startgass der den i tilfelle trekker falsk luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2008 Heh, akuratt å trykkteste skal jeg ta å gjøre i morgen, startgass er bare tull (ihvertfal på 20v motor (hvor man fint kan mate en hel boks startgass inn i luftfilter uten at bilen engang reagerer på det ), er vel godt mulig 10v er reaktiv på det, men bruker bare trykk for å høre hvor det blåser ut i tilfelle, enn å bruke penger på startgass), bare ble irritert istad og lei så reiste hjem fra verkstedet. Men er mere nysgjerrig på dette med o-ringer til "dyser" og hva den skruen i "front" av innsuget er. Samt om umbrakoen i tomgangsreg er der for at man skal ha en liten mulighet for manuell justering av tomgang på bilen? Også, forresten, når bilen er varm, og stopper. Da må jeg vente ca 30sekunder før det er mulig å starte bilen igjen. Hva er grunnen til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2008 O-ringer til dyser er greit å bytte, men om ikke en eller flere av dysene har hoppet helt ut gjør det neppe så mye at motoren ikke engang går på tomgang. Skruen i front oppå innsuget er tomgangsjustering. Skruen på regulatoren er bare en grunninnstilling som er "better left alone". Sjekk alle slanger og greier for vakuumlekkasje, inkl. ALT av veivhusventilasjon, pakning på oljepåfyllingslokk og O-ring rundt peilepinne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 26, 2008 Bare ikke begynn å tulle med CO-skruen. Når jeg hadde bilen inne til kontroll før du overtok den, så ble CO målt til 0,7, noe som må sies å være veldig bra for en bil uten katalysator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 26, 2008 Men Per.. Jeg leste i de arkene du hadde printet ut når vi kjørte hjemover. Og du snakka om at du hadde koblet litt så kjørecomputer og alt det funka.. Men "idle regulator" stor jo også oppførst på samme "kursen" som alt det du hadde fikset.. Er ikke noe feilkoblinger et sted da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 26, 2008 Nei, CO-skruen skal man omtrent aldri tukle med i det hele tatt. Mange begynner å skru her når ting ikke virker, og så blir alt bare verre og verre og verre.. Systemet er ekstremt følsomt for falsk luft, vakuumlekkasjer og dårlige pakninger, så litt lekk her og litt lekk der = alt helt på trynet og ingen tomgang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 26, 2008 Hadde bilen på eu test selv. Hadde 0,12 i utslipp! Så hvordan du har fått til 0,7 det vet a f. jeg Nysgjerrigper Men ny tomgangsreg hjalp ikke, prøvd å trykkteste uten å finne noen lekkasjer, og alle slanger er myke og fine. Så skal begynne å se på elektronikk osv nå tenkte jeg. Forresten, beklager at jeg ikke har sendt paraply eller passat nøkler enda. Skal ordne det per. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 10, 2009 (endret) Hmm, da har jeg kommet frem til en ting ihvertfal. Håper noen kanskje kan hjelpe. Når bilen stopper, eller den blir stoppet. Så er det ikke mulig å få start på den igjen før det har gått en stund som nevnt før. Men har nå funnet ut at med en gang relleét som styrer lyset i vindusheis knappene osv inne i kupeén slukker (altså, man hører relleét klikker) så får jeg startet bilen. Noen som har noen som helst god forklaring på dette? (har testet flere ganger, og det er helt likt hver gang, kan starte bilen med en gang det relleét har skrudd seg av, så det ikke lenger lyser i knappene) Bilen starter forresten med en gang hvis den har fart (altså, den stopper mens man ruller, så man bare kan starte den på giret igjen) Kan lavt bensintrykk være et problem? At bensinen sirkulerer rett igjennom og tilbake i retur når bilen ikke har noe særlig turtall og derfor dør den ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 10, 2009 Men har nå funnet ut at med en gang relleét som styrer lyset i vindusheis knappene osv inne i kupeén slukker (altså, man hører relleét klikker) så får jeg startet bilen. Noen som har noen som helst god forklaring på dette? (har testet flere ganger, og det er helt likt hver gang, kan starte bilen med en gang det relleét har skrudd seg av, så det ikke lenger lyser i knappene) Bilen starter forresten med en gang hvis den har fart (altså, den stopper mens man ruller, så man bare kan starte den på giret igjen) Nøyaktig dette la jeg merke til også, uten at jeg ble noe klokere av det. Jeg må si at jeg ikke var klar over hvilket relè det var som klikket, bare at det var et relè som klikket. Ingen jeg spurtte om problemet (på amerkianske Audi-forum) visste hvorfor dette skjedde. Kan lavt bensintrykk være et problem? At bensinen sirkulerer rett igjennom og tilbake i retur når bilen ikke har noe særlig turtall og derfor dør den ut? Det var det "alle" sa til meg, at det var bensinpumpen som var synderen. Jeg synes ikke dette hørtes fornuftig ut, med tanke på relèet som klikker, og det at man kan trille clutch-starte den uten problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 24, 2009 Akkurat samme problem har jeg på min 1B motor. Den er ikke så villig til å gå på tomgang, om jeg ikke hjelper den litt med gasspedalen og roer den selv på ca 8-900rpm. Bare slipper jeg gasspedalen når jeg kjører, så dør den. Starter lett som bare det når den trilles igang. Men om den dør ut ved at den ikke går på tomgang, så må jeg vente 1-2 minutter før den vil starte igjen. Lukter greit bensin også. Akkurat som nevnt over her. Den er også ganske ujevn på tomgang. Dette er noe som bare har blitt værre og værre i det siste. Før så gikk den helt greit på tomgang, utenom når jeg har startet opp etter den har stått en 30minutter til en time siden sist lange kjøretur. Da er den helt umulig. Når motoren er kald er det sjelden noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 24, 2009 Akkurat samme problem har jeg på min 1B motor.Den er ikke så villig til å gå på tomgang, om jeg ikke hjelper den litt med gasspedalen og roer den selv på ca 8-900rpm. Bare slipper jeg gasspedalen når jeg kjører, så dør den. Starter lett som bare det når den trilles igang. Men om den dør ut ved at den ikke går på tomgang, så må jeg vente 1-2 minutter før den vil starte igjen. Lukter greit bensin også. Akkurat som nevnt over her. Den er også ganske ujevn på tomgang. Dette er noe som bare har blitt værre og værre i det siste. Før så gikk den helt greit på tomgang, utenom når jeg har startet opp etter den har stått en 30minutter til en time siden sist lange kjøretur. Da er den helt umulig. Når motoren er kald er det sjelden noe problem. Godt å høre jeg ikke er alene om dette problemet. Men da burde det jo også være noen andre som vet noe om denne saken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 24, 2009 Haha, off.. Jeg tror jeg fiksa det, det var altså en vacumlekasje jeg fant. Eller fler små. Mange bekker små og noe søl.. ikke sant. Den har ikke gått noe serlig bra på tomgang i hele dag.. Den slutta også å jage så veldig på tomgang. MEN.. Nå fikk jeg motsatt problem, den roer tomgangen veeeeeeeeeldig sakte, ligger den mellom 2-3000, så jager den opp til 3000, og ligger der under kjøring. Det tar ekstremt lang tid før den roer seg ned på tomgang. Så da må jeg løse DET problemet! :\ Jævla Audi.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 24, 2009 Men starter den igjen når den først har stoppet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 24, 2009 (endret) Men starter den igjen når den først har stoppet da? Jepp, lett som bare det! Har kjørt den litt mer nå, og den ser ut til å ha blitt ordnet nå.. Jeg kvælte bilen nemmelig med vilje, det er jo enkelt som vi vet. Dra ut peilepinnen Jeg mistenker nå at det er tomgangsbryteren min som er halvdød, for når jeg kjører, så roer den turtallet innimellom. Mens noenganger vil den ikke gjøre det, da jager den opp til 3000, og ligger der til den plutselig finner det for godt å roe den ned på tomgang igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 25, 2009 Oppdatert i posten over... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 25, 2009 Prøv å bare spray den full av elektrorens. Gjorde det med all elektronikk på 10v'en å det rant dritt ut overalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 24, 2009 Hm, jeg er egentlig helt tilbake der jeg begynnte, den er lite villig igjen nå. Har vært det en stund. Har gått over ting om igjen og om igjen, nå er jeg igrunn passe lei k-jet. Fikk du noengang greie på dette problemtet på din, Rune-André? Jeg har nå byttet: tom/fullgassbryter (WOT), ISV, diverse sensorer er sjekket/byttet. En god del slanger er byttet, just in case. Jeg har tilogmed byttet coil! Uten at det heller gav noe hell. Jeg har prøvd en annen MAC-12 hjerne, jeg har prøvd et annet "Idle Stabilization Conrol" -rele, napper jeg ut dette går den ikke i det heletatt på tomgang, så det bør jo virke. Nå begynner jeg gå litt tom for ideer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 25, 2009 Nå byttet jeg akkurat oppvarmingsregulatoren (WUR) (kladden på siden av motorblokka med to rør innpå og en plugg), og gjett hva.. Jeg fikk tomgang! Dog noe høy, men det kan være fordi jeg har justert på skruen oppå innsugspjeldet. Må tilføye at nå lå den dønn stabil på 1000-1100 rpm ca. Jeg fikk denne oppførselen med at den "henger" igjen på turtallet nå, og synker veldig sakte ned mot 1000-1100rpm hvor den nå ligger dønn stabilt. Jeg tok denne regulatoren fra en MC2 motor, men nå har jeg problemer med at når jeg trykker gasspedalen i bunn, så harker den og hoster veldig, virker som om den får for lite bensin. Er ikke villig til å gå skikkelig med tung høyrefot... Noen som har en god guide på hvordan jeg overhaler min gamle? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 25, 2009 ofte, på gamle biler med Kjet o.l, så kan kaldstart-dysa gå litt konk, og lekke når den er varm. og derfor gjøre varmstart vanskeligere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 28, 2009 Fikk igrunn ingen orden på denne saken, men solgte bilen videre istede. Ble dritt lei hele k-jet greia. Veit bare det at skal jeg ha 10v turbo femmer igjen, så skal jeg ha med hiddensprut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 29, 2009 Sitter selv og vurderer EFI så det knaker i hue mitt, er møkk lei selv. Men, det ser absolutt ut til å være denne oppvarmingsregulatoren som var problemet, for har byttet til en annen nå, og jeg har tomgang som aldri før. Er den 2. WUR-en jeg tester på kort tid, og med begge jeg har testet har jeg fått tomgang på motoren. Går jeg tilbake til min, så er det rett tilbake uten tomgang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...