A4 1.8T motor blir ikke varm.

Anbefalte innlegg

Er noe jeg har grubla litt på her.. Kjøpte en audi A4 her men temperaturen på vannet blir ikke varmere enn litt over 60 grader når jeg kjører.. Når den står stille lenge kryper den opp mot 90 grader men slangen ut fra termostaten blir ikke skikkelig varm.. Kjøpte ny termostat på møller men det hjalp ikke.. Noen som har vært borte i noe sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Er noe jeg har grubla litt på her.. Kjøpte en audi A4 her men temperaturen på vannet blir ikke varmere enn litt over 60 grader når jeg kjører.. Når den står stille lenge kryper den opp mot 90 grader men slangen ut fra termostaten blir ikke skikkelig varm.. Kjøpte ny termostat på møller men det hjalp ikke.. Noen som har vært borte i noe sånt?

 

Kjører som en gammal mann da... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jarle Skau Stubberud

Kjører som en gammal mann da... :D

 

:nana::D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Er noe jeg har grubla litt på her.. Kjøpte en audi A4 her men temperaturen på vannet blir ikke varmere enn litt over 60 grader når jeg kjører.. Når den står stille lenge kryper den opp mot 90 grader men slangen ut fra termostaten blir ikke skikkelig varm.. Kjøpte ny termostat på møller men det hjalp ikke.. Noen som har vært borte i noe sånt?

 

Slik var A4`n min og.. men dette var visstnok normalt fikk jeg høre......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stig Are Amundsen

Slik var A4`n min og.. men dette var visstnok normalt fikk jeg høre......

Min er ikke sånn......min er oppe på 90 grader i løpet av noen km kjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Min er ikke sånn......min er oppe på 90 grader i løpet av noen km kjøring

 

Det gjelder også samtlige 1.8t jeg har kjørt.. Enten de har sittet i passat, a4, a6 eller a3...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Det gjelder også samtlige 1.8t jeg har kjørt.. Enten de har sittet i passat, a4, a6 eller a3...

 

Min er heller ikke sånn.

Er oppe i 90 grader etter noen km kjøring her oxo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Det gjelder også samtlige 1.8t jeg har kjørt.. Enten de har sittet i passat, a4, a6 eller a3...

 

Min er oppe i 90 grader før jeg har spunnet ut av gårdsplassen. he he.

 

Neida, har aldri opplved at den ikke er blitt varm. Altså 90 gr.

 

K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Er noe jeg har grubla litt på her.. Kjøpte en audi A4 her men temperaturen på vannet blir ikke varmere enn litt over 60 grader når jeg kjører.. Når den står stille lenge kryper den opp mot 90 grader men slangen ut fra termostaten blir ikke skikkelig varm.. Kjøpte ny termostat på møller men det hjalp ikke.. Noen som har vært borte i noe sånt?

 

Når slangen fra termostat ikke blir varm har du ett sirkulasjons problem.Det som gjør at kjøleveska sirkulerer er vannpummpe.

Har en liten mistanke at skovlehjulet på vannpumpen din har løsnet fra aksel.Dette ser du ikke før du har demontert vannpumpe.Må event skiftest.

Dette er ikke noe ukjent fenomen på VAG verksted.Har skiftet mange av den typen her jeg jobber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Reidar Valde

Når slangen fra termostat ikke blir varm har du ett sirkulasjons problem.Det som gjør at kjøleveska sirkulerer er vannpummpe.

Har en liten mistanke at skovlehjulet på vannpumpen din har løsnet fra aksel.Dette ser du ikke før du har demontert vannpumpe.Må event skiftest.

Dette er ikke noe ukjent fenomen på VAG verksted.Har skiftet mange av den typen her jeg jobber.

 

Hmmm... Den blir jo litt varm da.. Men den skal jo være varmere.. Det spruter jo kjølevæske i den returslangen i tanken.. Er det klundrete å få ut vannpumpa da? Hørte på det lokale vag verkstedet her men det eneste dem hadde som løsning var termostaten..... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Hmmm... Den blir jo litt varm da.. Men den skal jo være varmere.. Det spruter jo kjølevæske i den returslangen i tanken.. Er det klundrete å få ut vannpumpa da? Hørte på det lokale vag verkstedet her men det eneste dem hadde som løsning var termostaten..... :confused:

Kan jo godt være ayt det er termostaten. Da vil du ikkje oppnå skikkelig temp før du pressar motoren skikkelig.

 

Eg har HEILE tiden 90grader!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme prob på bilen min... var usikker for vannet sirkulerte i beholderen å tempen var fin når den sto på tomgang

men der var det vannpumpen som var probbet! hjalp selvfølgelig ikke at det var lekk i radiatoren heller da..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Gudmundsen

Hadde samme prob på bilen min... var usikker for vannet sirkulerte i beholderen å tempen var fin når den sto på tomgang

men der var det vannpumpen som var probbet! hjalp selvfølgelig ikke at det var lekk i radiatoren heller da..:)

 

Mye jobb og skifte vannpumpa eller? Mye koster vannpumpa? Fant ikke noe på NBS sine sider.....

 

Roar: Jeg har bytta termostaten men ble ikke en grad bedre.... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn ut om termostaten åpner ved for tidlig temp, kanskje? Er bare å kjenne om det kommer varmt vann fra radiatoren etter at du har passert ca 60 grader det. (Kjør en tur så den nesten blir varm, deretter ruser du den litt på tomgang mens du følger med på slangen fra radiatoren om den blir varm.)

 

Ellers har jeg også hatt samme problem med A4. Problemet var pga at jeg hadde en termostat fra tyskland og som er beregnet for varmere klima - altså "trengte" den ikke 90* på vannet. Kanskje du har fått en ny termostat som er beregnet på tysk bil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.. Det er en tysk bil.. Ble tatt inn i norge i 02.. Det stod 87 grader eller noe på termostaten jeg har i nå.. Så det skal være i orden iallefall... Men det jeg ikke får helt til å stemme er at hvis vannpumpa er gåen, skal ikke motoren gå varm da? det sirkulerer i tanken og alt er jo i og for seg sånn som det skal være... Den ligger jo såvidt over 60 grader ved kjøring.. Det er når den står stille at temp øker til nesten 90 grader.... Blir ikke varmere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Hmmm.. Det er en tysk bil.. Ble tatt inn i norge i 02.. Det stod 87 grader eller noe på termostaten jeg har i nå.. Så det skal være i orden iallefall... Men det jeg ikke får helt til å stemme er at hvis vannpumpa er gåen, skal ikke motoren gå varm da? det sirkulerer i tanken og alt er jo i og for seg sånn som det skal være... Den ligger jo såvidt over 60 grader ved kjøring.. Det er når den står stille at temp øker til nesten 90 grader.... Blir ikke varmere...

Eg satsar 5 kroner på at det er termostaten som heng, sånn at den er open heile tiden.

 

Ta ut termostaten og sjå på den om den heng open.

 

Dersom den ikkj gjer det, så kan du legge den i ei panne med vatn. Varme til det koker. Rett før det koker så skal termostaten opne. Ikkje før!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Eg satsar 5 kroner på at det er termostaten som heng, sånn at den er open heile tiden.

 

Ta ut termostaten og sjå på den om den heng open.

 

Dersom den ikkj gjer det, så kan du legge den i ei panne med vatn. Varme til det koker. Rett før det koker så skal termostaten opne. Ikkje før!

 

Den er jo kloss ny den som er i nå.. Kjøpte ny på møller.. Men når vi byttet så stod den gamle åpen.. Bilen var jo varm da.. Så det skulle være normalt... Kan ikke skjønne noe annet enn termostat jeg heller.. Men den er jo byttet så...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Den er jo kloss ny den som er i nå.. Kjøpte ny på møller.. Men når vi byttet så stod den gamle åpen.. Bilen var jo varm da.. Så det skulle være normalt... Kan ikke skjønne noe annet enn termostat jeg heller.. Men den er jo byttet så...

Stod den åpen?

Den skal jo stenge ganske fort, skal jo berre være open når temp er over 85-90 grader. ??????? Dersom du køyrer uten termostat da, er den heilt lik da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Stod den åpen?

Den skal jo stenge ganske fort, skal jo berre være open når temp er over 85-90 grader. ??????? Dersom du køyrer uten termostat da, er den heilt lik da?

 

Hmmm.. Tror ikke den var så varm som borti 90 grader når jeg tok ut den gamle.. Men litt varmt var det kjente jeg.. :) Har ikke prøvd å kjøre uten termostat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått løst noe problem her enda... men her er situasjonen.. Håper noen kan gi noen god forklaring her.. :)

 

*Når jeg kjører blir den ikke varmere enn at nåla flytter seg en mm eller noe.

*når bilen står lenge på tomgang, øker temperaturen. Har aldri nådd 90 grader enda.

*termostaten er byttet til ny fra møller, så den er i orden.

*Gummislangen ut fra termostaten blir heller ikke skikkelig varm. Blir bare lunken. (kan greit holde rundt slangen)

*varmeapparatet varmer ikke skikkelig. Kan stå på "HI" uten at det blåser ordentlig varmt.

*det sirkulerer kjølevann tilbake til tanken.

*oljetemp på motoren blir ikke varmere enn litt over 60 grader.. (normalt?)

 

Vannpumpen koster nesten 800 kr med den gamle i innbytte på møller så det koster ikke all verden om det er dette som er problemet.. Men er litt i tvil om hva det kan være....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja huff det er ikke godt å ikke finne ut av slikt, får ikke sove om natta en gang.. Men selv hadde jeg en defekt føler (vanntemp).

 

Men har lest det du beskriver og har jo selv en lik bil, jeg gikk ut og testa det med varmen i slangene... hmm har det jo helt likt som deg:cool: men tempen min stiger jo til normal innen rimelig tid da.... Men håper du finner ut av dette..

 

Mvh

Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en helt normal feil på litt nyere motorer med plast hjul på vannpumpe. Om du tar ut huset til termostaten så skal du vell klare å se rett på vannpumpa, veit det er trangt , men bruk speil og lykt. Om du ser biter eller du klarer å røre på vannpumpa så er den defekt, termostaten passer bare en vei så den kan du ikke sette feil. Om vannpumpa di er gått så vil du ikke få nok temp og sirkulasjon på det området så vanntemp føleren står, det er ikke så bra å kjøre uten sirkulasjon siden det blir veldig varmt på noen steder som vannet stå i ro på.

 

Slik jeg ser det så er det bare å skifte vannpumpe, er litt jobb. Den er drevet av registeret, og derfor skal du ikke kunne røre denne om den er iorden. Du må skyve den med et skrujern eller noe slikt siden det er spor på akselen til skovelene.

 

Om du er i tvil på vanntemp føler så må du sjekke at det blir varm i den slangen som går ut av vannpumpe i nedkant (ut fra termostat) om det ikke kommer vann ( varmt , varmt, varmt) så er det noe feil. Termostat eller vannpumpe. Enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... I dag har vi drevet å klundret litt... Tok ut termostaten igjen og sjekka vannpumpa.. Den så helt fin ut og gikk ikke an å snu på den.. Tenkte kanskje på at termostaten ikke var helt tett rundt pakningen så etter vi satt inn termostaten, kobla vi inn på en slange og blåste.. 100% tett... Så da er den i orden uten lekasje.. Hørte på møller angående vannpumpe, og det var 2 forskjellige typer.. En type som ble drevet av registerreima og en type som ble drevet av viftereima.. Jeg har den som blir drevet av viftereima... Det første de spurte om var om vi hadde fått termostaten riktig inn så det ble tett.. Vannpumpen hadde de ikke noe tro på siden motoren gikk KALD og ikke VARM... Så her sitter jeg og klør meg i hue og skjønner ikke bæra... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått løsning på problemet ditt?

 

Jeg har noe lignende med min (1996 A4 1.8t). Den ligger stort sett på 70-75'C på vanlig kjøring. Dette begynnte etter at jeg bytta til RS4-fanger, så jeg lurer på om det bare er fordi den får mer luft inn nå enn med orginalfangern. På tomgang klatrer den opp 10-15'C, men så snart jeg begynner å kjøre synker den igjen.

 

Virker ikke som at motoren misliker det på noen måte, kjørte mellom Oslo - Stavanger på 0.75l/mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått løsning på problemet ditt?

 

Jeg har noe lignende med min (1996 A4 1.8t). Den ligger stort sett på 70-75'C på vanlig kjøring. Dette begynnte etter at jeg bytta til RS4-fanger, så jeg lurer på om det bare er fordi den får mer luft inn nå enn med orginalfangern. På tomgang klatrer den opp 10-15'C, men så snart jeg begynner å kjøre synker den igjen.

 

Virker ikke som at motoren misliker det på noen måte, kjørte mellom Oslo - Stavanger på 0.75l/mil.

 

Nei har ikke funnet noe løsning enda.. Kommer akkurat hjem etter og ha kjørt ca en halvtime og nåla har ikke rørt seg over 60 grader.. Men skal prøve å skifte noen temp.givere å se om det blir bedre da.. KAN jo hende det er en temp.giver som ikke er helt som den skal om viser feil.. Så jeg skal prøve det.. Men kan jo hende som du sier at den går litt kaltd.. Veit ikke om det skal være sånn plate under motoren jeg? Jeg har ikke den iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.