Noen som vet hvor A/C Pressure Switch (F129) sitter?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en feil med A/C-anlegget mitt, og får denne feilen med VAG-COM:

Address 08: Auto HVAC Labels: 4B0-820-043-MY1.LBL

Part No: 4B0 820 043 H

Component: A6-Klimavollautomat D64

Coding: 00043

Shop #: WSC 02325

 

1 Fault Found:

00792 - A/C Pressure Switch (F129)

31-00 - Open or Short to Ground

 

Har lest og søkt mye på nettet, og har funnet ut at noen har fikset denne feilen bare ved å skru til ventilen. Men jeg skjønner ikke hvor denne A/C Pressure Switch (F129) sitter, så setter stor pris på hjelp :)

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men tror den sitter på det øvere røret på AC registeret foran radiatoren din.

 

 

Delenr: 8D0959482B safety switch

972650ac.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det logisk at denne kan være årsaken til litt ugjevn varme på lufta som kommer fra AC?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme får du vel bare hvis temperaturen ute er lavere enn innstilt innetemp.

Da skifter spjeldmotoren over til luft i fra varmeregisteret inne i bilen.

 

Regner med at det er kaldt ute nå, så du vil ha varmluft i kupeen.

 

Delenr: 8D0959482B safety switch

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta nummeret med en klype salt da det er i fra vagcat.com jeg har funnet det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp

 

Jeg slet i sommer med at lufta ikke ble kald nok, så var inne med bilen og fikk etterfyllt ac-veske. Noe som ikke hjalp.. :/ Så håper jeg har funnet feilen nå. LITT beklagelig at møller ikke har sett denne feilmeldingene begge de gangene de har kjørt diagnose på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis denne er defekt og må byttes, så må du også fylle opp med ac-veske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for dele-nr forresten. :) Bare så jeg har noe å gå ut ifra når jeg skal lete etter delen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg må altså ikke skru denne delen ut, for da kommer ac-veska ut? Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis spjeldmotoren ikke åpner helt for kaldluft om sommeren så vil du også få samme symtom. For da vil det komme litt varm luft fra varmeregisteret også.

 

Logg deg inn på http://www.vagcat.com/ og se der selv.

 

Det er gratis å registrere seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det som er problemet ja! Er litt kald luft, men den har litt sånn kvalm varmluft sammen med seg... Og nå på vintern, når jeg setter tempen til f.eks 22.5 grader kan jeg sverge på at det blir varmere enn 22.5 grader der inne..

 

Takk for tipset om vagcat, aldri sett før :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis denne er defekt og må byttes, så må du også fylle opp med ac-veske.

 

pleier være en ventil der den sitter som lukker seg når du skrur en ut.. skal ikke være nødvendig å fylle ac gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

31-00 - Open or Short to Ground

 

Hva vil dette si egentlig? At det kan være noe feil med koblinga? Eller en jordings-feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier være en ventil der den sitter som lukker seg når du skrur en ut.. skal ikke være nødvendig å fylle ac gass.

Hmm, men om det ikke er det, så får den nesten bare sige ut.. Men man merker det vel om ac-veska kommer ut? Aldri gjort noe med AC før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er denne deffekt pleier klima gå i econ altså kompressoren settes ut av drift.. ergo ingen kjøling. :) ikke uvanlig at disse ryker.. tømming av ac og fylling ved skift av denne er helt unødvendig om du ikke har en lekasje:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser i første posten her, så er det en feilmelding på denne.. Den er sikkert defekt.. Og det har den sikkert vær lenge, men det har ikke møller sett, så de fyllte etter med ac-veske.. Ble jo som sagt ikke no bedre av det, så blir spennende å prøve å bytte denne.. Blir forbanna hvis det er det som har vært feil, for det BURDE møller ha sett selv.. Ikke nødvendig at jeg må scanne bilen med vag-com for å finne feilen.. Skulle nesten tro at utstyret som møller bruker er bedre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, men om det ikke er det, så får den nesten bare sige ut.. Men man merker det vel om ac-veska kommer ut? Aldri gjort noe med AC før..

 

det er snakk om gass og ikke veske i den temperaturen og trykket vi har på jorda hehe veske er det bare inne i anlegget på vei ut av kondensatoren i fronten av bilen frem til fordamperen inne i bilen:) som alle veit kan ikke veske komprimeres så om det var veske hele veine så hadde kompressoren bråstoppet når det kom dit;) det sitter en ventil der som stopper gassen fra å komme ut når du løsner F129. null problem... skiftes på få min..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser i første posten her, så er det en feilmelding på denne.. Den er sikkert defekt.. Og det har den sikkert vær lenge, men det har ikke møller sett, så de fyllte etter med ac-veske.. Ble jo som sagt ikke no bedre av det, så blir spennende å prøve å bytte denne.. Blir forbanna hvis det er det som har vært feil, for det BURDE møller ha sett selv.. Ikke nødvendig at jeg må scanne bilen med vag-com for å finne feilen.. Skulle nesten tro at utstyret som møller bruker er bedre..

 

jobber selv som fagtekniker på audi møller... det som er saken er at det feillageret du har kommer også om det er lite gass så det er sagt i forsvar for de:) det fylles/kontroleres somregel gassmengde først ved den feilen da det er umulig å vite om det er et urealistisk signal eller faktisk for lite gass uten å koble på fylle aparatet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jobber selv som fagtekniker på audi møller... det som er saken er at det feillageret du har kommer også om det er lite gass så det er sagt i forsvar for de:) det fylles/kontroleres somregel gassmengde først ved den feilen da det er umulig å vite om det er et urealistisk signal eller faktisk for lite gass uten å koble på fylle aparatet..

Så det du sier er at denne feilmeldingen kan skyldes at det er for lite gass på systemet?

 

Det kan jo i såfall være at møller fyllte etter med ac-veske fordi det var for lite, og den har lekt ut igjen..? Men vet at når di fyllte etter sist gang, så hadde de ikke i sporings-veske..

 

Visste forøvrig at ac-veske er en gass ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ selv om trykket viser ok når man kobler på så kan det fortsatt være for lite gass i gram.. din skal vel ha 750g +-50g å for å sjekke dette må gassen tappes ut og den veies da i aparatet. først da kan man si om ditt feillager skyldes feil på sensor eller gassmengde :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du sier er at denne feilmeldingen kan skyldes at det er for lite gass på systemet?

 

Det kan jo i såfall være at møller fyllte etter med ac-veske fordi det var for lite, og den har lekt ut igjen..? Men vet at når di fyllte etter sist gang, så hadde de ikke i sporings-veske..

 

Visste forøvrig at ac-veske er en gass ;)

 

om de ikke hadde på sporingsveske så har ikke jobben blitt gjort ordentlig... det skal man ha på.. men obs må ha uv lys å spessielle briller for å se denne vesken somregel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett her.. Måtte bare finne ut hvor ventilen satt før jeg kunne begynne å sjekke ledninger etc. :) Men takk anyways.. Skal bare blir ferdig på jobb her, så er det rett hjem å se.. :) Håper virkelig jeg finner ut av dette..

 

Er forøvrig flere som har klagd på "kvalm" luft i bilen.. Syns og den virker lit "tykk".. Har byttet pollenfilteret og den vifta som sitter bak hanskerommet, men lufta er fortsatt akkurat samme...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om de ikke hadde på sporingsveske så har ikke jobben blitt gjort ordentlig... det skal man ha på.. men obs må ha uv lys å spessielle briller for å se denne vesken somregel...

Dette jeg og har fått inntrykk av. Trodde det var standard prosedyre når det plutselig blir for lite ac-veske.. Hmm..

 

Skal muligens sende en mail til møller om dette da.. For det de sa når jeg var oppom sist var at de måtte nå fylle etter på nytt med ac-veske MED sporingsveske, se hvor den lekte ut, og så fikse lekasjen, for så å fylle etter med ac-veske igjen..

 

Problemet er at det er møller i lofoten som har fyllt etter med ac-veske, mens det er møller i trondheim jeg forholder meg til nå.. Møller i lofoten kan du faen meg få billig av meg.. Totalt inkompetente hele gjengen der.. Faktisk per dags dato ikke fått hjelp der.. Og jeg har vært innom flere ganger med problemer med a6'n og golfen.. Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.