#1 Skrevet November 26, 2008 Etter at jeg putta i de nye pp764 dysene på bilen, så vibrerer det veldig ved med maks gass i mellom 1900-2100 rpm. Er jo da det er mest moment, så lurer litt på hva det kan være. Har skrudd opp dysene på nytt, og alt ser bra ut. Skjer ikke så lenge jeg ikke har pedalen langt inn, og det skjer bare i 3,4 og 5 gir. Søkte litt på forumet og fant dette: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=35518&highlight=vibrering+1%2C9+tdi Lurer på om det kan være noe av det samme? Er det noen som har opplevd det her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 26, 2008 det er nokk svinghjulet ditt som vibrerer dessverre:o har det samme på min a4 1.9tdi med chip 98mod.jævla dobbeltmassedritt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 26, 2008 Er ikke sikker men kan tenke meg følgende muligheter: - dobbelmassesvinghjul som er slitt (ser ut på bildet i familiealbumet som om du har dobbelmasse) - motor/girkassefester som er defekt - for høyt turbotrykk, motor kutter kontinuerlig men uorginal programvare medfører at den ikke går i nødmodus. Har mest tro på nr 1, dernest 2. Nr 3 er bare spekulasjoner siden dette ikke inntreffer i 1. og 2. gir som man tømmer så raskt at trykket ikke rekker å bli like høyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 26, 2008 Hmm, er vel ikke noen måte å finne ut det der på enn å bytte til en sterkere clutch og et annet svinghjul? Merket det så vidt før også, men det var veldig lite, da med pp520 dysene. Kan virke litt som det er det, for merket ikke noe i starten etter at jeg hadde byttet spissene. Bilen gikk faktisk dårligere/eller nesten likt som med pp520, men etter at jeg har kjørt inn litt så har det blitt mer moment og et mye bedre drag. Er da først vibreringa har meldt seg også uheldigvis:S Noen som har peiling på hva som kan passe av sterkere svinghjul etc? Har EEN kasse og AFN motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 26, 2008 Hmm, er vel ikke noen måte å finne ut det der på enn å bytte til en sterkere clutch og et annet svinghjul? Merket det så vidt før også, men det var veldig lite, da med pp520 dysene. Kan virke litt som det er det, for merket ikke noe i starten etter at jeg hadde byttet spissene. Bilen gikk faktisk dårligere/eller nesten likt som med pp520, men etter at jeg har kjørt inn litt så har det blitt mer moment og et mye bedre drag. Er da først vibreringa har meldt seg også uheldigvis:S Noen som har peiling på hva som kan passe av sterkere svinghjul etc? Har EEN kasse og AFN motor. jeg tror ikke at det er å få kjøpt forsterka svinghjul dessverre:) Jeg har nettopp skiftet motor og da håpte jeg at det svinghjulet som fulgte med var bedre. Det var mye bedre, men nå har vibreringen kommet igjen:o Og møller skal ha 15000 for et nytt. Men er jo ikke noe vits i det, når det går istykker igjen med engang: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 26, 2008 Er jo bare å hive i ett enkeltmasse svinghjul, men husker ikke i farten hva som passer på disse. Tverrstilte motorer kan bruke G60 svinghjul med VR6 clutch (forsterka versjoner finner i fleng). På langsstilte tror jeg det fantes enkeltmasse svinghjul laget til 1.8T, men ikke sikker. En annen grunn til vibrasjonene er at mappingen din ikke tar hensyn til at du har større dyser, og når den ber om litt mer diesel får den for mye, og regulerer opp og ned i hytt og gevær. Dette er typisk for TDi'er som ikke har tilpasset software. Kan redusere dette ved å justere injeksjonsmengde med VAG-COM, eller hvis ikke du greier å justere nok med dette, justere posisjonen til mengdemåleren på toppen av pumpa. Jeg er ganske sikker på at ristingen kommer av begge deler, svinghjul og dårlig mapping. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 26, 2008 Ikke bruk letta svinghjul på TDi, nok av folk som har fått kaklende clutch pga. dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 26, 2008 Står litt her angående langsstilte motorer og ombygging til enkeltmasse svinghjul: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=221832 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 26, 2008 Hm, må si jeg ikke henger med på alle de engelske utrykkene gitt Jaja, forstod jeg det rett så var det en type her som kunne passe rett på: The Sachs racing (ZF) clutch and pressureplate 420NM i have already found (228mm 23 teeth (for AFN)). Men da mangler forsatt svinghjulet om jeg ikke tar helt feil. Også en annen måte: Pressure plate: Audi S2 (3B engine) 240mm, SACHS# 3082 919 001 Clutch plate : Audi S2 (3B) 240mm, SACHS# 1862 625 001 Med Single mass flywheel fra noen av disse: VAG# 026 105 269 L used in engines ABK, AHL, 1Z, AHU, AFF, ADP, ACE, AAE, ADW, JW, AAD, PS, NP, 4B, SH, RN, JV, PP, NE, JN, DZ, SD, RU, PM, RNA, 3A, JK, RA, SB, 1Y, 6A. ABT, ABM, ABB, ADA, AAZ *Sittert rett fra teksten* Dette kan bli litt vanskelig gitt, men må jo nesten få det til. Bilen har forøverig en chip også, men denne stod i bilen fra før. Ryker ikke alt for mye faktisk. Gidder ikke chippe på nytt enda, skal ha på frontmontert IC og ny turbo først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 26, 2008 (endret) Fant også en annen side: http://www.uk-vwa.com/index.php?topic=215.0 Men dette er vel ikke til langstilte motorer kanskje? Leste litt også i en annen tråd her på forumet, at det var noen i Bergen som bytta dette: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=86625&highlight=1%2C9+tdi+trim Mange spørsmål på en gang her, men har ikke så veldig mye peiling på dette med clutch og svinghjul etc.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 26, 2008 Første linken er til Golf som er tverstillt, passer ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 26, 2008 kunne ikke være så lett nei! dritt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 29, 2008 kunne ikke være så lett nei! dritt.. Send en mail til Velox Motor, de har visst montert andre svinghjul og clutcher på lignende motorer og har god greie på ting. Helt fantastisk service der. http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_article&articles_category_id=109 Ellers, er det ikke unormalt å ha denne vibreringen ved lavt turtall på tunge gir da motor er trimmet. noe kan vel kanskje skyldes clutchen, men også noe av det Petter Lønning nevner tidligere her. MEN, det forekommer også med optimalisert programvare. Har dette selv, og i følge FMS, er dette slett ikke unormalt ved mye trim. Vil nok tippe hovedgrunnen er litt for stor mengde diesel på lavt turtall før turbo begynner å lade skikkelig. Enten får du fikset så det blir sprutet inn litt mindre diesel ved lavt turtall, eller du får gi litt mindre gass ved lavt turtall, evnt gire et hakk ned ved pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 29, 2008 Jo da. Har denne vibreringa i motoren på ca 1800 rpm, men da har jeg nesten ikke noe gass. Er så vidt jeg er nær pedalen. Ved maks gass som jeg har beskrevet over så kommer det store vibreringer/klonkelyder fra ca 1900 -2100 rpm i 3-5 gir. Dette er jeg nesten sikker på at er svinghjulet. Det er to helt forskjellige ting kjennes det ut som i hvert fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 1, 2008 Ser det ut til at jeg har funnet noen som selger svinghjul til min motor, og det i norge også faktisk! Velox Motor er stedet, som du sa så virker de veldig ordentlige og bra. Svarer på mail osv osv! Mailene jeg har sendt: Hei. Jeg har en a4 b5 , 1,9 tdi med afn motor og EEN girkasse. Har et dobbelt massesvinghjul som har begynt å riste litt tror jeg. Lurte på om dere hadde noe løsninger på dette. Det beste hadde vel vært å gå over til et enkeltmasse svinghjul. Har lett en del etter det, men vet ikke helt hva som kan passe, siden jeg har langstilt motor etc. SVAR: Om du har vibrasjonsproblemer rundt maks dreiemoment ved pådrag skyldes gjerne dette dobbeltmasse svinghjulet. Vi har enkeltmasse svinghjul i stål til din motor. Dette koster kr. 3990,- inkl. mva. Ok...> Hvilket merke osv er det på dette da? Og Hvordan blir det med clutchen med denne på? Må vel ha den ny også da. Svinghjulet er av fabrikat SPEC. Du kan bruke original clutch om denne ikke er slitt, selv om de fleste bytter til en kraftigere clutch, ofte grunnet chipping. Original clutch vil også fungere til chippet motor, men får sterkt redusert levetid. Da ser det ut til at det blir en julegave til meg selv i år også da. Da er det nok håp for din 1,9 tdi også Ole 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 1, 2008 Min har begynt å vibrere på tomgang! Mer som en "during" som forsvinner hvis turtallet økes med 100 omdr. Fungerer helt fint under kjøring... Går jo ikke spesielt stille disse motorene da, men skulle gjerne fått vekk denne "resonansen" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 4, 2008 Har den begynt nå nylig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 4, 2008 Motorfester kan jo også skaffe deg litt vibrasjoner.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 12, 2009 Men ang. vibreringen i dobbeltmasse svinghjulet, tar noe skade av dette ? eller er det bare at vibreringen er der ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...