#1 Skrevet November 26, 2008 Driver å bytter hjullager på coupen, men det vil rett og slett ikke ut av hjulhuset. Har prøvd med varme og slått på hjulhuset når jeg har lageret under press. Men alt uten hell... Noen som har noen tips og triks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 26, 2008 Litt mer enn 20 tonn? Jeg har vært oppi 60tonn for å få ut hjullager. Ikke på personbil da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 26, 2008 Vet ikke hvordan lagerene er festet på din, men et kanskje basic spørsmål er om du har fjernet låseringene som holder lageret i posisjon, hvis du har slike? Har du prøvd å ha nedi noe antikorrosjonsmiddel mens det er varmt. Pass selvfølgelig på at det ikke tar fyr, men det penetrerer som regel bedre med varme. Ellers er jo acetylengass veldig varmt... 20 tonn hørtes forøvrig j..lig fast ut! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 26, 2008 høres ut som du har presset feil på en måte, hvis du har demontert hele hjullagerhuset må du først presse ut navet i midten for så å fjerne låseringen før du kan presse ut lageret... om du har gjort det og det fortsatt sitter fast får du vel bare prøve å varme, ha på rustløser og kjøre på med mer press:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 26, 2008 press ut de indre ringene på lageret å finn frem sveise apparatet å legg en par grove larver på den ytre ringen, da krymper ringen å er lettere å få ut. å seff regner jeg med som tidligere nevnt at du presser lageret riktig vei og har tatt ut låseringen om det er det i lagerhuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 26, 2008 (endret) Haha, godt å høre det ikke bare "er" (var) jeg som sliter med hjul lager for tida Reiste opp på verkstedet for å skifte begge hjul lagera framme på polon til dama for ett par uker sida. Tenkte jo at dette går no kjapt, men den gang ei!!! Brukte en heil kveld (7tima) på å løsne, presse ut å presse inn nye lager Så monterte jeg det kvelden etter. Hadde ett press på 20tonn PLUSS jeg varma huset rødglødene med brenner, DA smalt det ut! Heilt sjukt kor det kan sitte.. Men regelen er vel att det skal skiftes med en gang du hører lyd eller merker att det er gåent Så tipset er å druse på med trykk, å varme ta pina! Lykke til! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 26, 2008 Jeg har løsnet flere slike på A6 C4 ved å stikke hele fjærbeinet foran dieselvarmekanon på 20KW et minutt. Langt fra rødglødende, men godt og varmt. Deretter lar det seg banke ut med hammer og stor meisel. Det er nok heller ikke ugunstig med noen slag med meisel, fremfor bare jevnt press. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 27, 2008 yess.. Lageret løsna når jeg pressa jekk og hjemme seveisa ramme til det yttersre. Men det hvar bare så vitt. Til de av dere som har tenkt å kjøpe temas lagerpresse, la hver og bygg selv i stede. min har ikke kostet meg mer enn 350 kr for en ny jekk. men den er kansj lit liten.. Jekken i bakgrunnen er samme jekk som sitter på temas presse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 27, 2008 Mitt måtte opp i nesten 30 tonn press før det løsna, var en audi 100 2,5 tdi 93mod. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 27, 2008 Bruker selv en 10 tonn presse, til dags dato har alle lagere løsnet. Ikke alle like smidig selvsagt, men 10 tonn pleier å holde om man bruker diverse av triksene i denne tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 27, 2008 Bruker selv en 10 tonn presse, til dags dato har alle lagere løsnet. Ikke alle like smidig selvsagt, men 10 tonn pleier å holde om man bruker diverse av triksene i denne tråden. Sitter med samme erfaring som deg her. Jeg har en press fra ca. 1970 type gigantisk, som presser opp til 50 tonn? Men det pleier som regel å løsne mellom 10-15 tonn uten å i det hele tatt å varme noe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 27, 2008 hjullageret på min Type44 satt også noe helt forjævlig, bruker vanligvis en "bærbar fotpresse" på jobben, men der røk gjengestanga tvers av, måtte bære hele faenskapet i pressa vi har stående på gulvet, da kom det (etterfulgt av et høyt smell) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 27, 2008 Har 10 tonns verkstedpresse, har ikke måttet varme et eneste lager. Og har byttet mye på VW/Audi. Eneste jeg ikke har klart var camber-justeringsskruene som gikk gjennom en stålforing bak på en RAV4. Stakkars Toyotamekanikere som må skru på sånn møkk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 27, 2008 biltema luft fil.. eller med sånn kona metall fil foran, vet ikke hva det heter.. lag et lite spor og lageret slepper med engang... uten å frykte for livet ved å presse "90" tonn som kansje muligens spretter til sia.. Men er kansje bare meg som er litt nervøs av meg... gjort det på alle lagera jeg har bytta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...