Hva er lov når det gjelder soting av vinduer?

Anbefalte innlegg

Skal sote vinduene på passaten min.

Hva sier lover og regler om detta??

TAKK!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun på ruter bak B-stolpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over, men biler som skal ha innvendig speil skal ha mulighet til å se gjennom dem (dvs 100% svart utgår).

En gylden regel når det gjelder soting;

Uansett hva naboen til bestemora di sier at nevøen til eksdama til postmannen hennes fikk lov til en gang han fikk fartsbot - er ikke lov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK det var klar tale gutta. Takk takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blålys skal skinne igjennom! Det er vel kravet

+ bak b-stolpe som sagt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mye forvirring rundt disse reglene, siden EU regler tilsier ned til 70% lysgjennomslipp er lov på fremrutene. Mens de norske reglene overstyrer disse med at det ikker er lov å legge noen som helst type film/belegg på ruter foran B-stolpen.

Bak disse er alt lov. Kan lakkere glasset om du vil. Kjenner ikke til noen regel om biler med innvendig speil. Eneste jeg kommer på er reklame som er montert i bakruter som har vært til hinder for rømningsveier i busser o.l.

Rett meg hvis jeg har feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har lov til å sote vinduer foran b-stolpe på biler som er godkjent med dette... feks. mercedes ny type gl har sånn "privacy" pakke eller hva det nå enn heter som er orginalt på bilen, aner ikke sotningsgrad.. sikkert 20-30%? eller no.. men fortsatt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

me husk det er forskjell på soting med film og farget glass og da.. mørke glass er lov når dette er typegodkjent på denne bilen i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

me husk det er forskjell på soting med film og farget glass og da.. mørke glass er lov når dette er typegodkjent på denne bilen i Norge.

Jeg har farget glass hele veien rundt, med et svakt grønnskjær. På rutene står det "tinted glass", men det står ikke "tinted green". Kan jeg da kanskje sote/filme de litt mørkere uten å forvente noe tull? :) De er jo godkjent "tinted" uten at det står spesifisert hvor mye eller hvilken farge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har farget glass hele veien rundt, med et svakt grønnskjær. På rutene står det "tinted glass", men det står ikke "tinted green". Kan jeg da kanskje sote/filme de litt mørkere uten å forvente noe tull? :) De er jo godkjent "tinted" uten at det står spesifisert hvor mye eller hvilken farge.

Det der er bare kverrulering, og blir du stoppet møter du noen som er betydelig flinkere til å gjøre det enn deg, dette er ganske enkelt, hør rundt i miljøet hvor ille politiet er når det gjelder solfilm, noen steder tar de alle, noen steder tar de f.eks typiske rånere med 100% soting rundt hele bilen, noen steder gir de faen.. Utseende på bilen har alt å si, med mindre du blir stoppet i en rutine kontroll og de ikke kan la deg kjøre uten å påpeke sotinga og ripe den opp så den må fjernes..

Står det "Tinted" på rutene dine så finner de ut nøyaktig hvor tinted de er om de først går inn for å være drittsekk..

Om man ser hvor mange i klubben\bilmiljøet som har solfilm på rutene og hvor mange som blir tatt så er regnestykket enkelt, legg på solfilm, gjerne endel lysere foran enn bak sånn at det er mindre sjans for at det blir oppdaget, deretter, la være å råne og tiltrekke dere oppmerksomhet fra politiet, hepp: enda mindre sjans for å bli tatt..

ALL MODIFIKASJON AV VINDUER FORAN B STOLPE ER ULOVLIG I FØLGE NORSKE REGLER.. dette er 'nte tråden om det samme temaet, og de samme svarene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir rett IMPONERT over at ALLE tråder som handler om dette ender i AKKURAT det samma. Denne tråden kunne vært stengt etter de to første svarene (grovt sett den første faktisk).

Ang lovtekst på innvendig speil - sjekk kjøretøyforskriften på lovhidden.no, der står det i klartekst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står det "Tinted" på rutene dine så finner de ut nøyaktig hvor tinted de er om de først går inn for å være drittsekk..

Det hadde holdt som svar egentlig, men takk for pekefingeren :) Denne tråden kan vel egentlig stenges, ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde holdt som svar egentlig, men takk for pekefingeren :) Denne tråden kan vel egentlig stenges, ja.

Egentlig ikke meninga å komme ut som en drittsekk-pekefinger-vet-bedre-enn-alle-andre post, men poenget er enkelt, sjekk litt rundt lokale forhold og se om det er verdt 1400.- å få sotet\solfilm rutene foran med risken å måtte rive det av igjen, og om man først gjør det så prøv å tiltrekk minst mulig oppmerksomhet fra politiet.. Ha en alles flott helg! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig ikke meninga å komme ut som en drittsekk-pekefinger-vet-bedre-enn-alle-andre post, men poenget er enkelt, sjekk litt rundt lokale forhold og se om det er verdt 1400.- å få sotet\solfilm rutene foran med risken å måtte rive det av igjen, og om man først gjør det så prøv å tiltrekk minst mulig oppmerksomhet fra politiet.. Ha en alles flott helg! :)

Skjønner. Flott at du tolket det riktig ;) Takk det samme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.