fylt diesel på bilen som går på bensin :P

Anbefalte innlegg

artig historie på gang her.

 

på søndag var jeg å fylte opp full tank på a8 ca 70-80 liter.

 

synes bilen blei litt vanskelig å starte etter denne fyllingen. og funderte litt på hva det var da.

og i dag når jeg gikk ut for å starte bilen så røyk det noe innigranskauen fælt.

 

og jeg tenkte: "fa.. i helvete nå er toppen eller et eller annet tatt kvelden".

sjekka olje og kjølevæske og alt i tipp topp

 

så jeg kjørte og når bilen blei varm så slutta det å ryke.

 

så nå for ca 30 min siden så ringer det en dame og spør om jeg har fylt bensin på fjellhamar på lørenskog. og joda det har jeg.

 

dama sier: "jo du skjønner det. vi har hatt et problem med diesel på pumpene med 98 på".

 

så da bærer det til møller på mandag og få bytta alle filter osv.

 

så kommer spørsmålene.

 

hva kan skje. er det noe mer som kanskje burde sjekke med tanke på dette?

kan ting bli ødelagt pga. av dette?

 

Mvh Lars Moe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel strengt talt ei regning bensinstasjonen burde ta seg av !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel strengt talt ei regning bensinstasjonen burde ta seg av !

 

Sikkert derfor hun ringte også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja dem dekker alt det var ikkenoe problem. + i boka for at dem tar ansvar å gjør opp for sine feil og enda en + for gode hamburgere :D

 

men er det noe mer en litt røyk som kan skje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på du får noe problemer.

Diesel på bensin bil = ryker noe fælt

Bensin på diesel bil = bensinen tørker ut den smøringen som ligger i dieselen, og som er en del av smøresystemet på pumpe/dieselpumpe/dyser etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

neida, har ikke noe å si for motor å styr egentlig. Kan sote igjen litt da men:p

Men man må jo tappe av tanken å skifte filtere å slikt, men trur ikke regningen blir så alvorlig dyr for dinna bensinstasjonen. Trenger ikke rens for ditta der. Bensinen sper ut dieselen ganske fort:)

 

Hadde vært verre om det hadde vært omvendt :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke glem og kreve ny FULL tank med BENSIN;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en kompis av meg som fikk fulloverhalling av motor + ny drivstoff linje , når det samme skjedde. Annet bilmerke da men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatorer og lambdasonder er vel heller ikke sårlig fornøyd hvis det blir dårlig forbrenning og det dumpes diesel ut i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er man uheldig kan faktisk diesel eksplodere å ødelegge motoren i en bensin motor... du får en totalt ukontrolert forbrenning.. noe av grunnen til at det ikke går å putte diesel fylle tuten inn i en bensinbil å ikke omvendt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er man uheldig kan faktisk diesel eksplodere å ødelegge motoren i en bensin motor... du får en totalt ukontrolert forbrenning.. noe av grunnen til at det ikke går å putte diesel fylle tuten inn i en bensinbil å ikke omvendt..

 

Sikker på det ikke er omvendt? Siden diesel har et mye høyere tenningspunkt enn bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Besin i en dieselbil går i hvertfall rett til helv*** vil jeg tro. Vil tenne alt for tidlig pga. kompresjonen og gi bunndelen pryl!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Besin i en dieselbil går i hvertfall rett til helv*** vil jeg tro. Vil tenne alt for tidlig pga. kompresjonen og gi bunndelen pryl!

 

Helt riktig. Er selvfølgelig ikke bra å fylle feil, men de fleste normale bensin motorer skal tåle en dose diesel i bensinen men ikke omvendt.

Men som nevnt over, så har ikke katalyastoren så VEDLIG godt av det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin på diesel bil går ikkje rett til verken da eina eller da andre. Dei fleste biler går fint i årevis etterpå. Snakker av god erfaring på fleire biler og år.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel på bensinbil er stort sett helt ufarlig. Bare å fylle med bensin igjen og bytte filter, så er alt bra. Bensin på moderne dieselbil med common-rail/pumpedyse derimot, da er det havari på gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselen vil forbrenne svært dårlig (eller ikke i det hele tatt) og havner derfor for en stor del i bunnpanna (smøreoljen) og jeg vil på det sterkeste anbefale bytte av olje og oljefilter i tillegg til drivstoffilteret. Motorstyringen vil stort sett kunne håndtere den reduserte bankefastheten (oktantallet) ved å retardere tenningen, men det er selvsagt grense for hvor lavt oktantall systemet kan takle. Slik du beskriver symptomene på "matforgiftning" er det en relativt stor andel diesel i bensinen du har fått. Det hadde forresten vært interessant å høre hvor stor andel diesel de har fått i bensinen!

 

 

Ellers er jeg enig med andre innlegg her som påpeker mulig fare for katalysator og lambdasonde. Dette p.g.a. at uforbrent diesel samler seg i katalysatoren under kaldstart/varmkjøring og deretter antenner og forbrenner mer eller mindre ukontrollert når ting har kommet opp i driftstemperatur. For lambdasonden vil jeg anta soting er den største faren. Konklusjonen er i alle fall klar; få sjekket sonde og kat. også dersom du ikke allerede har gjort det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten nevne at på gamle dieselbiler (f.eks. min gamle Mercedes 300 Turbodiesel) står det faktisk i instruksjonsboka at man kan fylle inntil 30% bensin for å unngå voksutfelling i tanken når det blir ekstremt kaldt. :) Sånn var det i gamle dager med lavt innsprøytningstrykk og voldsom overdimensjonering. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten nevne at på gamle dieselbiler (f.eks. min gamle Mercedes 300 Turbodiesel) står det faktisk i instruksjonsboka at man kan fylle inntil 30% bensin for å unngå voksutfelling i tanken når det blir ekstremt kaldt. :) Sånn var det i gamle dager med lavt innsprøytningstrykk og voldsom overdimensjonering. ;)

 

Bruker dem idag ikke parafin til den oppgaven? Dvs vinterdiesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville krevd tømming av tank, rens av rør, nytt filter, sjekk av katalysator (det er kanskje ikke mulig å sjekke..?) og oljeskift som et minimum.

 

Kan forresten nevne at på gamle dieselbiler (f.eks. min gamle Mercedes 300 Turbodiesel) står det faktisk i instruksjonsboka at man kan fylle inntil 30% bensin for å unngå voksutfelling i tanken når det blir ekstremt kaldt. :) Sånn var det i gamle dager med lavt innsprøytningstrykk og voldsom overdimensjonering. ;)

 

Noe slikt stod i instruksjonsboka til min første Golf 2 også... Fyller man diesel på bensinbilen er det bare å kjøre videre, dersom det ikke blir noen større problemer enn at den går dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikkeno som tenner bensinen i dieselmotoren,derfor vil den komprimere til toppakningen ryker,eller dysene spretter ut,da har du ett dyrt prosjekt på gang...siden det er bensinstasjonen som har feilen burde de betale alt som ryker!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker dem idag ikke parafin til den oppgaven? Dvs vinterdiesel.

 

Jo, det gjorde de før også, men greia er hvis man står på en stasjon som ikke har parafin og dieselen har frosset, da kan man fylle på en viss del bensin for å gjøre blandingen mer vinterkompatibel. Nå til dags sjelden noe problem uansett, men litt interessant at disse gamle motorene tåler det uten noen som helst problemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier ikke være noe problem med å bensin på nyere diesel biler. Postet denne i en annen tråd:

 

fattern hadde nesten tom tank da har fyllte 98 oktan for 300,- (!!) på denne bilen:

 

Mercedes Benz C220 CDI 2008

 

DSC00540.jpg

 

 

Deretter kjørte han ca 2,5 MIL før han merket at den var litt tungstartet og fikk da følelsen av å ha fyllt feil drivstoff.

 

Tok bilen med på Follo bil (Mercedes) og her skulle dem ha 3000,- for å ordne opp. Fikk tilbake bilen dagen etter med all garanti som er mulig å ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var jeg hos verkstedet og tømte tanken. bytta bensinfilter og tennplugger.

hvis det skjer noe med katalysator innen kort tid nå så får statoil den regninga også. men det virker som alt er i orden nå.

 

kan nevne at denne jobben kosta 4700 kr. på et ikke merkeverksted da møller hadde lang ventetid.

jeg er iværtfall kjempefornøyd med åssen detta har ordnet seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten nevne at på gamle dieselbiler (f.eks. min gamle Mercedes 300 Turbodiesel) står det faktisk i instruksjonsboka at man kan fylle inntil 30% bensin for å unngå voksutfelling i tanken når det blir ekstremt kaldt. :) Sånn var det i gamle dager med lavt innsprøytningstrykk og voldsom overdimensjonering. ;)

 

på en nyere diesel mercedes skulle innblandingen være max 5%: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.