fylt diesel på bilen som går på bensin :P

Anbefalte innlegg

Diesel på bensinbil er stort sett helt ufarlig. Bare å fylle med bensin igjen og bytte filter, så er alt bra. Bensin på moderne dieselbil med common-rail/pumpedyse derimot, da er det havari på gang..

 

hørt en bensinbil på ren diesel? rart at dette er grunnleggende lære på bilfagskolen at diesel kan eksplodere i en bensinbil om det ikke stemmer: klø :. en på jobben fyllte diesel /bensin mix på sin polo 1.4 bensin. røyk som et helvete og hørtes ut som et var fyrverkeri i motoren. smalt å knattret no helt sykt! det er min erfaring og lære iallefall. bensin ødelegger jo selvfølgelig i en dieselmotor også, men det smeller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ om noen lurer og har nyere vag bil diesel og fyller feil.. om denne bilen da startes.. så frafaller all garanti på motor hva gjelder mekaniske ting. dette ser man på verksted om det er bensin i filteret. sendes inn prøver til teknisk. så for all del ikke start opp hehe.. veit om mere enn et par stk som har gått på en blemme der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ om noen lurer og har nyere vag bil diesel og fyller feil.. om denne bilen da startes.. så frafaller all garanti på motor hva gjelder mekaniske ting. dette ser man på verksted om det er bensin i filteret. sendes inn prøver til teknisk. så for all del ikke start opp hehe.. veit om mere enn et par stk som har gått på en blemme der

 

Det er jo helt på trynet at man mister garanti på motor hva gjelder mekanisme osv!?

 

Synes ihvertfall jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en nyere diesel mercedes skulle innblandingen være max 5%: rolleyes

 

Tviler ikke, men de gamle forkammermotorene med eksternt smurt rekkepumpe er nærmest idiotsikre.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt en bensinbil på ren diesel? rart at dette er grunnleggende lære på bilfagskolen at diesel kan eksplodere i en bensinbil om det ikke stemmer: klø :. en på jobben fyllte diesel /bensin mix på sin polo 1.4 bensin. røyk som et helvete og hørtes ut som et var fyrverkeri i motoren. smalt å knattret no helt sykt! det er min erfaring og lære iallefall. bensin ødelegger jo selvfølgelig i en dieselmotor også, men det smeller ikke.

 

Jeg støtter meg bare på det jeg har lært gjennom kursmateriale fra Forsvaret samt personlig erfaring. Har vært med på å tømme noen sånne "halvblandede" feilfyllinger, og det som har kommet ut der (med deler av diesel) har jeg fylt på min egen bensinbil og aldri hatt det minste problem eller merket noen forskjell. At noen lærer dommedagsprofetier er vel mest for å skremme dem tilstrekkelig til at de blindt stoler på den policyen mange bilprodusenter har med at ALT skal gå rett på trynet om det blir aldri så lite feil drivstoff på tanken.

 

Teori og praksis er som kjent to helt forskjellige ting. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ om noen lurer og har nyere vag bil diesel og fyller feil.. om denne bilen da startes.. så frafaller all garanti på motor hva gjelder mekaniske ting. dette ser man på verksted om det er bensin i filteret. sendes inn prøver til teknisk. så for all del ikke start opp hehe.. veit om mere enn et par stk som har gått på en blemme der

 

Har vært borti feilfylling på Mercedes og Ford hvor motoren ble startet, og på begge to var det en relativt moderat kostnad på merkeverksted og alle garantier fullt i behold. At Møller derimot prøver å komme seg unna alt som heter garanti og reklamasjon for enhver pris er jo ingen nyhet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern fylte bensin på nesten tom tank på Allroad 2,5 Tdi for et par år siden. Og kjørte deretter fra Vestby til Larkollen (ca 2-3 mil).

Fikk verkstedregning på 4-5000,- for skifte av diverse filter, rens, tømming av tank osv.

Ble ikke nevn et ord om bortfall av garanti på motor. Mulig praksisen er forskjellig fra verksted til verksted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt en bensinbil på ren diesel? rart at dette er grunnleggende lære på bilfagskolen at diesel kan eksplodere i en bensinbil om det ikke stemmer: klø :. en på jobben fyllte diesel /bensin mix på sin polo 1.4 bensin. røyk som et helvete og hørtes ut som et var fyrverkeri i motoren. smalt å knattret no helt sykt! det er min erfaring og lære iallefall. bensin ødelegger jo selvfølgelig i en dieselmotor også, men det smeller ikke.

 

Her må vi ha klart for oss de prinsippielle forskjellene på otto- og dieselmotor samt deres tilhørende drivstoffer. Hvor mye "rart" som skjer etter en feilfylling (eller om man vil en %-vis innblanding av "det andre" drivstoffet) avhenger helt klart av hvor stor mengde man har fått inn og ulike motorer vil også ha ulik "respons" på dette. Hvis vi ser bort fra destillasjonskurver, (inkl. start- og sluttkokepunkt), hydrokarbonsammensetning, tetthet og ymse andre forskjeller og kun ser på tennings- og forbrenningsegenskaper har bensin og diesel vidt forskjellig "oppførsel". Diesel selvantenner ved relativt lav temperatur, rundt 250°C, mens bensin selvantenner først ved rundt 400°C. Dette er hovedforklaringen på at bensin har høyt oktantall (=evne til å motstå selvantenning) mens diesel har høyt cetantall (=evne til å selvatenne). Bensin vil dermed ha lavt cetantall og diesel lavt oktantall (det er strengt tatt ingen som snakker om cetantall på bensin og oktantall på diesel, men det kan faktisk måles). Diesel i bensin vil redusere oktantallet og forårsake tenningsbank, mens bensin i diesel vil redusere cetantallet...... naturlig nok.

 

Dersom vi i tillegg tar hensyn til kokepunktsfordelingen, blandingsdannelse og forbrenning i hhv bensin og dieselmotorer vil vi prinsippielt se at dieselbestanddelene med høyest sluttkokepunkt i en bensinmotor ikke vil fordampe og dermed ikke vil forbrenne i særlig grad. Dieselandelen vil dermed gå mer eller mindre uforbrent ut i eksossystemet (inkl. katalysator og lambdasonde) samt renne ned i bunnpanna. Den delen av diesel som har lavt nok kokepunkt til å fordampe ødelegger oktanegenskapene. Det ultimate skrekkscenario med diesel i bensin er at uforbrent diesel samler seg rundt stempelringene og plutselig selvantenner og forbrenner ukontrollert. Det kan fort bety ny motor..... I milde former kan nok dette høres ut som "fyrverkeri i motoren" Det samme vil også skje i eksossystemet når temperaturen blir høy nok til at dieselen som har samlet seg der fordamper og selvantenner.

 

For de spesielt interesserte kan jeg også nevne at forbrenningen i en dieselmotor er en diffusjonsforbrenning, mens forbrenningen i en ottomotor (bensinmotor) er en laminær forbrenning .... så kan dere studere dette videre selv :o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern fylte diesel på nesten tom tank på Allroad 2,5 Tdi for et par år siden. Og kjørte deretter fra Vestby til Larkollen (ca 2-3 mil).

Fikk verkstedregning på 4-5000,- for skifte av diverse filter, rens, tømming av tank osv.

Ble ikke nevn et ord om bortfall av garanti på motor. Mulig praksisen er forskjellig fra verksted til verksted..

 

 

4-5000,- i verkstedsregning for å fylle diesel på en tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-5000,- i verkstedsregning for å fylle diesel på en tdi?

 

Haha... : smil : Det var bensin ja... :P Retta opp nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter meg bare på det jeg har lært gjennom kursmateriale fra Forsvaret samt personlig erfaring. Har vært med på å tømme noen sånne "halvblandede" feilfyllinger, og det som har kommet ut der (med deler av diesel) har jeg fylt på min egen bensinbil og aldri hatt det minste problem eller merket noen forskjell. At noen lærer dommedagsprofetier er vel mest for å skremme dem tilstrekkelig til at de blindt stoler på den policyen mange bilprodusenter har med at ALT skal gå rett på trynet om det blir aldri så lite feil drivstoff på tanken.

 

Teori og praksis er som kjent to helt forskjellige ting. ;)

 

diesel på tanken i en driftsvarm bensin motor av moderne type så får man totalt ukontrolert tenningsbank og mye røyk. kan i værste fall blåse ut i innsuget og derav uttrykket eksplodere.. :) det er fakta. sjekket litt rundt med flere på jobb i dag og deres erfaringer å det er svaret samtlige gav. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti feilfylling på Mercedes og Ford hvor motoren ble startet, og på begge to var det en relativt moderat kostnad på merkeverksted og alle garantier fullt i behold. At Møller derimot prøver å komme seg unna alt som heter garanti og reklamasjon for enhver pris er jo ingen nyhet..

 

dere må forstå at det er audi som avgjør hva som er garanti innenfor 2 år.. og det med feilfylling og oppstart er melding fra fabrikk om at garanti frafaller .. :) ikke Møller... høytrykkpumpa på pumpedyse tar veldig fort skade uten smøringen fra diesel. samme med pumpene i comonrail på vag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern fylte bensin på nesten tom tank på Allroad 2,5 Tdi for et par år siden. Og kjørte deretter fra Vestby til Larkollen (ca 2-3 mil).

Fikk verkstedregning på 4-5000,- for skifte av diverse filter, rens, tømming av tank osv.

Ble ikke nevn et ord om bortfall av garanti på motor. Mulig praksisen er forskjellig fra verksted til verksted..

 

dette er en melding kommet fra fabrikk for kort tid siden (ca 1 år) så fram til det ble det ike frafall av garanti stemmer det.. men etter at tdi ble såå populært og folk er sløve så kom det daglig inn biler som hadde skader pga oppstart md feil drivstoff så da fikk de vel litt øynene opp på fabrikken da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må vi ha klart for oss de prinsippielle forskjellene på otto- og dieselmotor samt deres tilhørende drivstoffer. Hvor mye "rart" som skjer etter en feilfylling (eller om man vil en %-vis innblanding av "det andre" drivstoffet) avhenger helt klart av hvor stor mengde man har fått inn og ulike motorer vil også ha ulik "respons" på dette. Hvis vi ser bort fra destillasjonskurver, (inkl. start- og sluttkokepunkt), hydrokarbonsammensetning, tetthet og ymse andre forskjeller og kun ser på tennings- og forbrenningsegenskaper har bensin og diesel vidt forskjellig "oppførsel". Diesel selvantenner ved relativt lav temperatur, rundt 250°C, mens bensin selvantenner først ved rundt 400°C. Dette er hovedforklaringen på at bensin har høyt oktantall (=evne til å motstå selvantenning) mens diesel har høyt cetantall (=evne til å selvatenne). Bensin vil dermed ha lavt cetantall og diesel lavt oktantall (det er strengt tatt ingen som snakker om cetantall på bensin og oktantall på diesel, men det kan faktisk måles). Diesel i bensin vil redusere oktantallet og forårsake tenningsbank, mens bensin i diesel vil redusere cetantallet...... naturlig nok.

 

Dersom vi i tillegg tar hensyn til kokepunktsfordelingen, blandingsdannelse og forbrenning i hhv bensin og dieselmotorer vil vi prinsippielt se at dieselbestanddelene med høyest sluttkokepunkt i en bensinmotor ikke vil fordampe og dermed ikke vil forbrenne i særlig grad. Dieselandelen vil dermed gå mer eller mindre uforbrent ut i eksossystemet (inkl. katalysator og lambdasonde) samt renne ned i bunnpanna. Den delen av diesel som har lavt nok kokepunkt til å fordampe ødelegger oktanegenskapene. Det ultimate skrekkscenario med diesel i bensin er at uforbrent diesel samler seg rundt stempelringene og plutselig selvantenner og forbrenner ukontrollert. Det kan fort bety ny motor..... I milde former kan nok dette høres ut som "fyrverkeri i motoren" Det samme vil også skje i eksossystemet når temperaturen blir høy nok til at dieselen som har samlet seg der fordamper og selvantenner.

 

For de spesielt interesserte kan jeg også nevne at forbrenningen i en dieselmotor er en diffusjonsforbrenning, mens forbrenningen i en ottomotor (bensinmotor) er en laminær forbrenning .... så kan dere studere dette videre selv :o)

 

takker for utfyllende saklig innlegg:) som jeg prøvde si... diesel i bensin kan skade/ødelegge motor:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.