#1 Skrevet November 28, 2008 Tenkte jeg kunne gjøre dere medlemmer oppmerksom på feilfylling,altså bensin på common rail diesel motorer kan bli en dyr affære,så tenk ekstra godt på dette så dere ikke fyller feil.Dette er bare ett mer og mer økende problem da folk gjerne går over fra bensin til diesel biler. Så ett skriv fra møller på skoda vertfall(gjelder sikkert alt av vag) som omhandlet feilfylling på common rail diesel. Feilfylling,bil ikke startet: tapping av tank og skifte av drivstoffpumpe i tank Feilfylling,bil startet/kjørt med,tapping av tank,skifte pumpe i tank,skifte høytrykkspumpe,skifte dyser,skifte filter og flushe rør/slanger. Følger ikke kunden annbefalingen å skifte disse komponentene bortfaller motorgarantien! så IKKE fyll feil på en Cr diesel! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2008 hadde en tiguan innom jobben for en stund siden som hadde fylt feil. der kom prisen på nye deler på 70 000 pluss arbeid.. så er ikke billig nei.. han valgte å ikke bytte noe, og mistet garantien på ting som har med diesel å gjøre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 1, 2008 Jaha? Skal ikkje meir til for å miste garantien oss Møller? Eg har tappet sjukt mangen biler med bensin på tanken. Og ingen garanti problem og heller ingen av dei som har fått motor problem. Ikkje møller eg jobber oss:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 1, 2008 møller er jo så syke på å fjerne garantien at snart er det vel slikt at hvis du har kjørt bilen er det ikke garanti.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 1, 2008 Vis man fyller på bensin og IKKE starter bilen så vil jeg kalle den som bytter pumpa mongo... Får man fyller jo FØR man har tom tank og det har vel ikke kommet en dråpe inn i pumpa så da er det bare og tømme tanken og fylle fult i diesel og kjøre. En annen ting er jo at vis man fyller feil og så tømmer man bare tenken, men HVEM ringer møller og forteller hele historia for og miste garantien? Og hvorfor dør CR systemet vis det får lukten av bensin? Og til deg som laget tråden, bra du sier fra:) for virkelig sure penger for de uheldige som fyller feil . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 1, 2008 Tips til dere som har bytta fra diesel til bensin bil, få gjort sånn at drivstoff kortet er sperret for bensin, dvs man han kun lov og kjøpe diesel og olje. Da får du ikke fylt bensin når det er stengt, og når det er åpent og man går inn for og betale og det ikke går så har man som regel ikke startet bilen enda og da redder man seg jo Mener på mange firma har dette. Ikke skyt om jeg tar feil:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2008 Jaha? Skal ikkje meir til for å miste garantien oss Møller? Eg har tappet sjukt mangen biler med bensin på tanken. Og ingen garanti problem og heller ingen av dei som har fått motor problem. Ikkje møller eg jobber oss:p møller er jo så syke på å fjerne garantien at snart er det vel slikt at hvis du har kjørt bilen er det ikke garanti.. Våkn opp da gutter; Pålegget kommer jo fra fabrikken, ikke Møller. En av oppgavene til en bilimportør er jo å følge fabrikkens retningslinjer.. Er det riktig at Møller skal betale for dette? Kunden har jo valget, og det er til syvende og sist kunden som har fylt feil drivstoff.. Og grunnen til at alt skal skiftes er at dyser, pumper osv går tørt fordi bensinen ikke har smøreegenskaper på lik linje med diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2008 Jaha? Skal ikkje meir til for å miste garantien oss Møller? Eg har tappet sjukt mangen biler med bensin på tanken. Og ingen garanti problem og heller ingen av dei som har fått motor problem. Ikkje møller eg jobber oss:p He he....ja det er jo Møller sin feil at VW/Audi i Tyskland bestemmer dette/ikke kan lage gode nok biler til at Ola Dunk kan fylle feil...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 1, 2008 Vis man fyller på bensin og IKKE starter bilen så vil jeg kalle den som bytter pumpa mongo... Får man fyller jo FØR man har tom tank og det har vel ikke kommet en dråpe inn i pumpa så da er det bare og tømme tanken og fylle fult i diesel og kjøre. På de aller fleste nye biler starter jo pumpa når man åpner førerdøra, så er ikke alltid det hjelper;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2008 dieseldyser ryker når de blir fylt bensin på og omvendt!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2008 På de aller fleste nye biler starter jo pumpa når man åpner førerdøra, så er ikke alltid det hjelper;) Aha, da har jeg skjønt det:) Men uansett så får man jo ikke tvinga inn bensin i pumpa når motoren ikke bruker noe..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2008 Kan jo blåse støv av denne tråden HER også. Her løste det seg til kundens beste. Vell og merke etter mye press mot den aktuelle forhandleren. Alt ble gjort riktig her av kunden etter at uhellet var ute, men et vanskelig verksted som ikke gjorde den jobben de skulle og som ikke ville innrømme det med det aller første kunne kostet kunden dyrt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2008 (endret) Skjønner jo godt at produsentene ikke vil gi garanti på deler som ikke er behandlet riktig. Er det ikke et vannvittig høyt trykk (=små toleranser) på disse commonrail-pumpene? Det sier seg jo selv at ting VIL ryke lenge før tiden hvis man får bensin i nærheten av der det skal være diesel. Skal man liksom kreve garanti på motoren hvis man velger å kjøre den uten olje også? Nei, ikke sant. Misbruket blir jo det samme som å mate bensin i en dieselpumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 1, 2008 fattern hadde nesten tom tank da har fyllte 98 oktan for 300,- (!!) på denne bilen: Mercedes Benz C220 CDI 2008 Deretter kjørte han ca 2,5 MIL før han merket at den var litt tungstartet og fikk da følelsen av å ha fyllt feil drivstoff. Tok bilen med på Follo bil (Mercedes) og her skulle dem ha 3000,- for å ordne opp. Fikk tilbake bilen dagen etter med all garanti som er mulig å ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 2, 2008 hadde en tiguan innom jobben for en stund siden som hadde fylt feil. der kom prisen på nye deler på 70 000 pluss arbeid.. så er ikke billig nei.. han valgte å ikke bytte noe, og mistet garantien på ting som har med diesel å gjøre... Da skal jeg aldri kjøpe en vag med commonrail diesel ihvertfall. 70000 er sykt mye penger for så lite. Klarer å fylle riktig selv, men plutselig skal man låne bort bilen og da er det gjort... Det er jaggu dyrt å kjøre vag i disse tider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 2, 2008 Da kjøper man denne hos Naf : Fyller du i andre tanker? Hver dag fyller i snitt ti bilister bensin på dieseltanken. Starter du motoren, kan feilfyllingen koste deg kr 70 000,-. Bytter du ut ditt originale tanklokk med et fra SoloDiesel er ikke feilfylling mulig. SoloDiesel har integrert åpne- og lukkemekanisme. Det er derfor ikke nødvendig å skru av og på lokket ved hver fylling. Konstruksjonen hindrer påfyllingsrøret fra bensinpumpen tilgang ned i tankrøret. Det er ikke mulig å fylle feil selv om man skulle være ubetenksom et øyeblikk. SoloDiesel finnes i fire størrelser. De fleste, men ikke alle biler har plass til SoloDiesel under tanklokket. (SoloDiesel finnes dessverre ikke for biler av merkene Peugeot eller Citroen. ) Medlemspris : 295 Kr Ikke-medlem : 495 Kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 2, 2008 kan ikke skjønne at dysene på common rail skal gå så fort i stykker bare for bensin, det er smørrestoffer i bensin selv om ikke det er mye. parafin derimot finnes det ingen smørning i.. da må det vel også gjelde å ikke etterfylle parafin i dieselen for å tåle flere kuldegrader slik det ble gjort før i tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 3, 2008 Dette er jeg borti temmelig ofte i jobben, og det tilhører sjeldenhetene at man beholder garantien etter en feilfylling, uansett merke. Det er jo helt naturlig at garantien bortfaller, siden det er en ren brukerfeil. Du får ikke reklamert på en felg hvis du kjører den i en kantsten heller for å dra en parallell? Men jeg vil jo anbefale alle å be verkstedet om å IKKE bytte pumper og greier hvis ikke dette allerede er defekt. De bør prøve å tappe og rense anlegget, og se om bilen går som den skal da. Dette på grunn av at det uansett er brukeren som må betale for denne reparasjonen. I de fleste tilfellene går det jo bra med pumper, og da slipper man jo denne kostnaden, så hadde jeg tatt sjansen på å kjøre til det eventuelt skjer noe med pumper og resten av anlegget. Så jeg for min del hadde ikke tatt den kostnaden før jeg hadde måttet. Jeg vet ikke om dette ble bare rot, eller om det ga noen mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 3, 2008 Da kjøper man denne hos Naf : Fyller du i andre tanker? Hver dag fyller i snitt ti bilister bensin på dieseltanken. Starter du motoren, kan feilfyllingen koste deg kr 70 000,-. Bytter du ut ditt originale tanklokk med et fra SoloDiesel er ikke feilfylling mulig. SoloDiesel har integrert åpne- og lukkemekanisme. Det er derfor ikke nødvendig å skru av og på lokket ved hver fylling. Konstruksjonen hindrer påfyllingsrøret fra bensinpumpen tilgang ned i tankrøret. Det er ikke mulig å fylle feil selv om man skulle være ubetenksom et øyeblikk. SoloDiesel finnes i fire størrelser. De fleste, men ikke alle biler har plass til SoloDiesel under tanklokket. (SoloDiesel finnes dessverre ikke for biler av merkene Peugeot eller Citroen. ) Medlemspris : 295 Kr Ikke-medlem : 495 Kr Har du denne på Tiguan? Fungerer den tilfredsstillende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 3, 2008 Dette er jeg borti temmelig ofte i jobben, og det tilhører sjeldenhetene at man beholder garantien etter en feilfylling, uansett merke.Det er jo helt naturlig at garantien bortfaller, siden det er en ren brukerfeil. Du får ikke reklamert på en felg hvis du kjører den i en kantsten heller for å dra en parallell? Kommer litt ann på dette tror jeg. Ihvertfall på Mercedesen til fattern (se inlegg lengere opp) så sa dem at det er så SINNSYKT mye elektronikk og overvåknings-systemer så hvis det var noe som var i den minste nærhet av å gå til dundas, så hadde bilen varslet eventuelle feil og bedt deg stoppe og ta bilen på verksted. Derfor fallt ikke motorgaranti o.l bort i dette tilfellet hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 3, 2008 Har du denne på Tiguan?Fungerer den tilfredsstillende? Har ikke denne selv enda , men vurderer det: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 3, 2008 Vis man fyller på bensin og IKKE starter bilen så vil jeg kalle den som bytter pumpa mongo... Får man fyller jo FØR man har tom tank og det har vel ikke kommet en dråpe inn i pumpa så da er det bare og tømme tanken og fylle fult i diesel og kjøre. På de aller fleste nye biler starter jo pumpa når man åpner førerdøra, så er ikke alltid det hjelper;) Men den pøser vel ikke ut litervis med drivstoff når man åpner døren, så om man ikke har sugd opp absolut alt drivstoff i tanken før man fyller er det vel ikke noe problen å suge opp det man har fyllt, og fylle riktig drivstoff? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 3, 2008 Det er en del forsikringsselskaper (Vesta, Gjensidige ...) som dekker skadene når man har vært uheldig og fylt feil type drivstoff. Dette forutsetter selvfølgelig kasko... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 4, 2008 Var ikkje so reint lite hårsåre heller her når ein klager litt på møller. Unnskyld meg for å snakke drit om møller. Klart eg og er med på at da e fabrikken som gir ordrer til møller. Einaste eg skal fram til er at å fulle feil går no veldig fint på dei bilane me har innom jobb. Og ingen garanti problem. Har til no aldri vert noko problem med dyser og pumper og de, på biler som har vert fullt feil på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 5, 2008 Er jo ikke sagt at det går til h... med vag biler heller, men jeg har vært borti en a6 på jobben som ikke ville starte etter 1 gangs feilfylling, der måtte vi bytte alt, grunnen er at bensin tørker ut dyser og pumper, så det blir slitt inv, dermed får man ikke høyt nok trykk til at elektronikken vil åpne dysene. En annen ting dere burde tenke på er at hvis dere gjør denne feilen, og ikke bytter ut noe men fortsetter å kjøre, hva gjør man ved et salg? med tanke på informasjon til ny eier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...