Vinkelsliper hvilken skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettop en vinkelsliper fordi jeg skal kappe endel i bilen min. Min er på 2500 w. Er det for mye: klø :

Hvilken er isåfall best til å kappe gulv osv?

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del har ikke dette hatt skvett å si.. aner ikke hva den jeg har nå er på, men kjøper heller en billig liten en enn en dyrere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det er jo greit å ha noe med en viss kvalitet i hvert fall.

Kjøpte på Smart Club til 500,- og den hørtes ut somm man kjørte spiker i en blyantspisser, og tok kvelden i løpet av få timer.: bh :

Så kjøpte jeg en Hitachi på tilbud og den er suveren.:)

En fordel med disse er også at man ikke brenner motoren på de om de kiler seg.

De bare kutter ut og starter igjen nå de er fri igjen.

En kamerat av meg har brent 2 andre vinkelslipere men jeg har fortsatt min;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettop en vinkelsliper fordi jeg skal kappe endel i bilen min. Min er på 2500 w. Er det for mye: klø :

Hvilken er isåfall best til å kappe gulv osv?

Dag

På bil bruker jeg stort sett 125mm.

Velger gjerne en med litt kvalitet på grunn av driftsikkerhet og ikke minst støy.

Har 3 stk tilgjengelig, en med kappeskive, en med slipeskive og en med lamellslipeskive for å slippe å bytte skive hele tiden. Er også greit med en bajonettsag så man kommer til overalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til såpass tynne plater holder en relativt liten vinkelsliper. Støtter ideen om flere slipere om man ikke skal KUN kappe, men også slipe litt f.eks. i forbindelse med sveising.

Og sist, men ikke minst: Hørselvern og beskyttelsesbriller er obligatorisk! Om man ikke vil bli tunghørt med øresus og sitte på legevakten for å fjerne spon fra øynene skal dette PÅ uansett om man "skal bare" kappe/slipe litt.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte en til 200,- på clas ohlson. hatt den i snart 2 år, funker fortsatt. 125mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte en til 200,- på clas ohlson. hatt den i snart 2 år, funker fortsatt. 125mm

jeg har også kjøpt en på clas (cotech) og den fungerer helt kanon og skulle den ryke så erre bare å slenge den i søppelet og kjøpe ny. den koster som sagt bare et par 100 lapper....tror det er vanskelig å forsvare kosten på f.eks en dewalt eller tilsvarende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til vanlig privatbruk er det etter min mening tull å kjøpe dyrt merkeverktøy. De Cotech-greiene fra Clas Ohlson virker som de både er greit sammenskrudd og holder bra. Bare man holder seg unna det aller billigste er det ingen fare å kjøpe billige verktøy, og om man som privatperson som bare skrur litt på fritiden kjøper en vinkelsliper til flere tusen har man vel for mye penger.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet med vinkelsliper med høy watt styrke er at sikringen kan ryke, kjapt viss man har 10A sikring i garasjen, sidan 10A sikring tåler 2300W. men clas ohlson sin er gull til billig penge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha det beste vil jeg også si Hitachi, men om du har bruk for det til den jobben er en annen ting.

( Jeg har ansvar for alt el verktøy i et verktøykammer - å lite tvil om hva som funker i industrien ivertfall )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha det beste vil jeg også si Hitachi, men om du har bruk for det til den jobben er en annen ting.

( Jeg har ansvar for alt el verktøy i et verktøykammer - å lite tvil om hva som funker i industrien ivertfall )

Jeg har også meget god erfaring med blå Bosch og Makita.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg skal gi deg et tips, kjøp Bosch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå Bosch her,husker ikke watt.Funker som bare det til alt egentlig. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv en enhånds dewalt sliper til ca en tusing. 125 mm og ca 800 watt. Den har en hurtiglås slik at man slipper å dra frem verktøy hver gang man skal bytte skive. Løsnes enkelt med håndkraft.

Min erfaring med vinkleslipere (og verktøy forøvrig) er at det er dyrt å være gjerrig. Kjøper man noe billige greier, må man etter en kort stund kjøpe nytt pga brekkasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeje, man skal ikke kjøpe drit heller, men dødfødt å bruke tusenere på en vinkelsliper du ikke kommer til å bruke så mye uansett, spesielt når det finnes billiger og like bra alternativer... men klart, hvis det er trofè så er det bare å svi av :)

Hurtiglås finnes på alle, trykk på knapp, ta tak i skiva og løsne.. funker mye bedre enn hurtliglås :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker mye sliper, og vært innom ganske mange merker... Kjøpte en periode disse billige 2-300kr sliperne fra mekk og clas ohlson, men disse ble etterhvert engangsslipere, for svak med kun 5-600w om man holder på en stund og skjærer litt variert tykkelse på stål, blir de varme og brenner opp.

Endte opp med å investere i en Metabo 125mm, 1100w, kostet vel borti 1500kr. Men det fine her er at man får 3års garanti på motoren, og man får ny uten sliper diskusjon. Ganske fin quick shift funksjon av skive på den og, ikke noe form for nøkkel:) Har hatt denne en stund no og tåler en støyt, kraftig som juling og eter seg igjennom alt;)

Så kan iallfall anbefale disse på det sterkeste, hatt en slik før og, klarte heller aldri ødelegge den, ble desverre stjelt...

Men er vel som med det meste annet, man får det man betaler for... Selvfølgelig kan billigslipere vare lenge om man pusler litt med de hvert skuddår, men man ser jo igjen i industrien at det er de dyre merkene som går igjen, er nok fordi de betaler seg inn igjen i form av driftsikkerhet og holdbarhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp kvalitet med engang! Det mest irriterende som er,er når verktøyet gir opp og man må avslutte det man holder på med får å kjøpe nytt... Vet ikke hvor mange "billig" slipere som har tatt kvelden etter skjæring av tykk alu...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har inntil for to år siden bare hatt billige engangsslipere fra hhv. Tema og Clas, men det har alltid irritert meg at det ikke var justerbar hastighet på dem. Dette er en stor fordel når man f.eks. skal fjerne gammelt karosserikitt (som alle som har et Einserprosjekt driver med;)) med Temas stålbørste. Jeg kjøpte derfor en Metabo WE 14126 PLUS. Den kom på ca. 1500kr og dekker behovet mitt fullt og helt. I motsetning til de billige støyer denne vesentlig mindre og det er mye mindre vibrasjoner. Verdt hver krone spør du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.