Hvordan demontere drivknute på typ85 og typ89 aksel?

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å skal ha av drivknutene på typ85 og typ89 akslingene mine. Men hvordan i all verden får man dem av:s? Har prøvd masse forskjellig. Men de sitter som bare! Vet at typ85 har en splint. Men det rikker seg ikke. På typ89 har jeg ikke sett noen splint i det hele tatt. Noen som vet:)?

 

Jesper Graff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drill til splinten, gassbrenner og masse vold : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typ 89: Hvis du har hele akslingen ute, så sett fast akslingen i ei skrustikke, finn gummiklubba og bank så knuta av akslingen. Som det står i signaturen til en eller annen på forumet her "Alt går med vold og vaselin" Du kan droppe vaselinet i denne omgang. Men må nok ty til litt vold for å få den av.

samme prosedyre gjelder selv om akslingen sitter på bilen. Må bara klakke til det du makter med stor nok hammer, så skal du se at knuta løsner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha:P Vaselin er flott se:P

Så typ89 knuta er bare pressa på?: klø : Det ser jo nesten ut som om de er i ett! Jaja:P Greit for meg:P

Redd for å slå det i filler da:S Er jo så veldig, veldig sterk skjønner dere:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typ 89 knuta sitter på en låsering på akslingen og tilsvarende spor i knuta, så du må klakke til godt for å få knuta over denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du den ikke av, slår du ikke hardt nok, eller så bruker du for liten hammer.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er drivaksler med boltforbindelse til navet (istedenfor mutter) kan man sette en stang inn i hullet til denne bolten og presse drivakselen av i en presse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel drivakslene du hentet hos meg? Mener og huske det var den typen med bolt inn i leddet, da holder du drivleddet rett i forhold til akselen og skrur inn skruen til det butter, så tar du i litt til. Og vips, så er leddet løst:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel drivakslene du hentet hos meg? Mener og huske det var den typen med bolt inn i leddet, da holder du drivleddet rett i forhold til akselen og skrur inn skruen til det butter, så tar du i litt til. Og vips, så er leddet løst:)

 

: ja : Jepp her er den enkleste måten å få det av på. Man bruker bare bolten som ters.

 

Vist det er likt på typ85 akslingen med bolten inne i akslingen så bruker du samme prosedyre.

ingen vits med høy kølleføring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel drivakslene du hentet hos meg? Mener og huske det var den typen med bolt inn i leddet, da holder du drivleddet rett i forhold til akselen og skrur inn skruen til det butter, så tar du i litt til. Og vips, så er leddet løst:)

 

Det er de ja;) Jammen så flott:)

Da får jeg spare hamringa til typ85 akslingene da:P hehe:) Der er det både splint og tull som må bort:( Uff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Driver å skal ha av drivknutene på typ85 og typ89 akslingene mine. Men hvordan i all verden får man dem av:s? Har prøvd masse forskjellig. Men de sitter som bare! Vet at typ85 har en splint. Men det rikker seg ikke. På typ89 har jeg ikke sett noen splint i det hele tatt. Noen som vet:)?

 

Jesper Graff

 

Bruk glidehammer med overgang. Da går kraften i riktig retning, og drivknuten kommer rett av.

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-906_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.