#1 Skrevet November 30, 2008 Har ett problem med clutchen på min Audi 80 TDi, noen som har noen tips? Kjørte hjem fra jobb en dag, ga på etter en fartshump og trødde fort inn clutchen for å legge inn neste gir, etter det var clutchen ikke seg selv... Nå tar clutchen tak når pedalen er kun én centimeter ute. Selv ved clutchpedalen helt inne er det tungt å gire som at clutchen ikke har frigjørt skikkelig. Ved å slippe clutchen forsiktig ut (sluring, spesiellt i revers) rister bilen som besatt! Ingen ulyd som jeg kan høre med pedal ute eller inne. Jeg tenkte det var et enkelt hydraulikkproblem som gjor at jeg ikke fikk frigjort skikkelig siden clutchen aldri har slurt ved kjøring, selv med en god del ekstra moment (PP520 dyser, custom chip og spylervæske innsprut). Clutchen har dog alltid ristet bittelitt ved igangkjøring. Som om lamellen har vært litt skeiv? Jeg bytta slavesylinderen og lufta - Bilen var akkurat lik Jeg bytta hovedsylinderen og lufta - Bilen var fortsatt akkurat lik! Hva kan være galt? Utløser arm som er bøyd? Lamell som har løsna? ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2008 Bytta på clutch på passaten min i sommar og der var det utløysar lageret som var gått i oppløysing. Bilen min fikk brått liknande symtom som din. Var spes. vanskelig å få i først gir og revers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2008 Bytta på clutch på passaten min i sommar og der var det utløysar lageret som var gått i oppløysing. Bilen min fikk brått liknande symtom som din. Var spes. vanskelig å få i først gir og revers. Hadde du noen ulyd ved pedal inne eller ute? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2008 ikkje noko eg la merke til nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 1, 2008 Hadde du noen ulyd ved pedal inne eller ute? spekkt trykkplate / solfjær i trykkplate. kansje.. samme symptomer i allefall:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 1, 2008 Jeg kjøpte jo problembarnet for ikke så altfor lenge siden... samme problem der, at clutchen tok med en eneste gang og den var tung å gire. Sjekka under bilen en dag og tror jeg har en liten lekasje på slaven. Derfor vippa jeg clutch pedal ut et par ganger når jeg parkerte bilen og når jegkjeda meg mens jeg kjørte, hehe. Dette gjør at det lettere slipper til mer veske i systemet som igjen gjorde at nå tar clutchen nesten plagsomt langt ute og bilen er lett å gire pga clutchen utløses helt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2008 Takker for tipsa i tråden. Går mot bytte av clutchen, er nok enkleste måten å finne feilen på å ta av girkassen og bytte alt når en er i gang. Garasjen min er opptatt (urq) og ikke har jeg løftebukk heller, så da blir det å plassere arbeidet hos fagfolk. Jeg kjøpte jo problembarnet for ikke så altfor lenge siden... samme problem der, at clutchen tok med en eneste gang og den var tung å gire. Sjekka under bilen en dag og tror jeg har en liten lekasje på slaven. Derfor vippa jeg clutch pedal ut et par ganger når jeg parkerte bilen og når jegkjeda meg mens jeg kjørte, hehe. Dette gjør at det lettere slipper til mer veske i systemet som igjen gjorde at nå tar clutchen nesten plagsomt langt ute og bilen er lett å gire pga clutchen utløses helt Jeg har utelukka hydraulikk lekkasje, og metoden din hørtes en smule spesiell ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2008 Hehe, skjønner det, og poenget er ikke lekasje heller. MEN... de fleste masterne er litt dårlige på å lufte seg ordentlig om du ikke drar den heeeelt tilbake Hvorfor? fordi stemplet kommer ikke langt nok tilbake for å åpne ordentlig fra tanken sin side... dette kan man finne ut på en relativt kjip måte om man har bremsevugge med to stykk mastere hvor de ikke kommer langt nok tilbake Men ja, jøss, mulig det er noe annet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 1, 2008 og forrestn.. grunnen til at det skjedde første gang kan ha vært fordi stemplet i mastern gikk åt skogen.. hadde du kjørt lenger med det så hadde du sikkert mista all mulighet til å løse ut clutchen... Men jeg er jo som kjent mer en teoretikker... men alt her blir teori uansett så lenge man ikke sjekker/finner ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2008 og forrestn.. grunnen til at det skjedde første gang kan ha vært fordi stemplet i mastern gikk åt skogen.. hadde du kjørt lenger med det så hadde du sikkert mista all mulighet til å løse ut clutchen...Men jeg er jo som kjent mer en teoretikker... men alt her blir teori uansett så lenge man ikke sjekker/finner ut av det Jeg har jeg jo bytta både slave og master, så er nok noe annet som røk første gangen? Har lufta både vanlig vei med trykkluft og baklengs med bremsevæske under trykk fra bremsecaliper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2008 Jeg har jeg jo bytta både slave og master, så er nok noe annet som røk første gangen? Har lufta både vanlig vei med trykkluft og baklengs med bremsevæske under trykk fra bremsecaliper. Mulig det, men ryktet sier at du ikke klarer å lufte ut clutch-systemet no bra med lufttrykk osv.... og det skader deg ingenting å prøve det jeg sier så kan du heller peke og le av dårlig forslag fra meg etter på uansett, det er ikke så mye annet som kan være galt, hvis ikke det er noe med trykkplata så er det veldig sannsynlig luftinga om du ikke har fått deff nye deler el no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2008 Mulig det, men ryktet sier at du ikke klarer å lufte ut clutch-systemet no bra med lufttrykk osv.... og det skader deg ingenting å prøve det jeg sier så kan du heller peke og le av dårlig forslag fra meg etter på uansett, det er ikke så mye annet som kan være galt, hvis ikke det er noe med trykkplata så er det veldig sannsynlig luftinga om du ikke har fått deff nye deler el no Ikke meninga å peke og le. Muligens jeg tar meg en tur ut og tester i kveld. Litt skeptisk og redd for å ødelegge kassa når jeg ikke greier å clutche fullstendig, da bilen skal selges rett etter oppfiksing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2008 Ikke meninga å peke og le. Muligens jeg tar meg en tur ut og tester i kveld. Litt skeptisk og redd for å ødelegge kassa når jeg ikke greier å clutche fullstendig, da bilen skal selges rett etter oppfiksing. Altså, jeg sier ikke jeg har rett, poenget er bare at det blir for dumt å ikke prøve noe som ikke koster deg noe og tar deg fra et halvt sekund til 10m avhengig om du får opp døra på bilen i kulda eller ikke Om du ler av meg bryr meg fint lite, jeg bare prøver å hjelpe fordi jeg synes det er hyggelig og jeg lærer av deg selv. Uansett om du vipper ut clutchen og lar den stå over natta slik så kjenner du fort om det blir bedring eller ikke... Nå vet jeg ikke hvor langt trykkplata di skyver pedalen din ut igjen, men på min var det veldig lite.. kanskje 1/3 av full gange så da finner du veldig fort ut om det funker eller ikke. Nå er det kanskje 7/8 gange, og dette fordi at lekasjen i kombinasjon av at stemplet ikke har kommet langt nok tilbake for å lufte/slippe til ny veske har gjort at det til slutt ble for lite bremseveske der Det skjønner jeg godt du, min var så j**** at jeg sleit med å få den i gir når den var kald... måtte bruke vold faktisk, var bedre i fart og når den ble var da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 1, 2008 Prøvde metoden din Morten, på all slags måter men det hjalp desverre ikke. Var verdt ett forsøk uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 1, 2008 (endret) Prøvde metoden din Morten, på all slags måter men det hjalp desverre ikke. Var verdt ett forsøk uansett Hehe, okey, beklager Du må fortelle meg hva det var når du kommer frem til en løsning i'm feeling lucky og holder nå en finger på luftinga likevel... EDIT: Haha, huff, ser først nå at bilen rister i revers osv... noe jeg antar den ikke gjorde før problemet oppstod... Men det er fint at du ikke har quattro da, fordi da er det litt lettere å få av kassa.... Kanskje du kan se noe fra innspeksjonshullet? Sorry for at jeg kronisk klarer å ikke få med meg alt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 2, 2008 Blir nok en ordning på det, men mistenker ett eller annet i clutch huset som har blitt deformert/knekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...