Vinter og batterier og spenning og sånn

Anbefalte innlegg

Har vært litt redd for at batteri i bilen har blitt dårlig, ettersom det av og til har tatt litt lenger tid å få startet enn vanlig, da med kald motor på kalde dager (fungerer fint de dagene motorvarmer har stått i). Og jeg mener ikke at den har vært vanskelig å få start på, bare at den brukt 2-3 sekund i stedet for 1.

 

Når jeg kobler til batteriladeren (ganske oppegående ctek-lader) kan den gjerne stå og lade i 3-4 timer før den sier seg ferdig, noe jeg har tolket som at det har vært veldig lite strøm igjen på batteriet.

 

Har dog hørt at dette ikke nødvendigvis trenger å være tillfelle, og at laderen gjerne kan bruke en stund på å lade bare de siste prosentene av batteriet osv. Samt at så lenge startermotoren ikke går merkbart seint rundt så er alt antageligvis tipp-topp.

 

Skal sies at det blir mye småkjøring, nesten bare frem og tilbake til jobb og butikk, som er 5 minutter hver vei - da med litt varme i kupeen og kanskje litt lyd i høytalerne.

 

Målte spenning på batteri med et multimeter i det jeg startet, og den sank til like under 10 volt på det laveste. Er det slik at det ville/burde ha vært enda en god del lavere om batteriet var utkjørt?

 

Er livredd for å ikke komme meg avgårde en morgen pga flatt batteri, men er alt dette bortkastede bekymringer? Vil jeg merke at batteriet er nær døden i god tid? (er jo bortkastede penger å kjøpe nytt batteri nå bare for å være sikker, hvis det jeg har en bra nok - kjøpte bilen brukt i sommer så aner ikke hvor gammelt det er)

 

Dette ble langt, men hvis noen orket å lese alt så er jeg takksom for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det du skriver her så vil jeg definitivt si at du bekymrer deg unødig... ;)

 

Det er korrekt som du har hørt at det kan ta flere timer å lade de siste prosentene av batteriet og det er derfor ikke noe å tenke på når laderen din "sier seg ferdig" etter 3-4 timer.

 

For å sjekke tilstanden på batteriet så må du lade det helt opp, koble av laderen og la det stå uten belastning i 2-3 timer i hvert fall.

Deretter måler du hvilespenningen på batteriet ditt og denne vil da fortelle deg noe om tilstanden på batteriet.

 

At spenningen synker til under 10 VDC under start er helt normalt og ikke noe å bekymre seg for.

 

Til slutt vil jeg påstå at et av de første tegnene på dårlig batteri er at starteren går saktere rundt. Det finnes naturligvis også andre tegn, men dette er at av de sikreste i "normale" biler (les: de som ikke har bagasjerommet fullt av stereoanlegg).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og for å serve det før/under vintern:

 

Pass på at det er nok syre på batteriet

Lad det opp skikkelig

Ved myyye små kjøring ta den en litt lengre runde en gang i blandt

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og for å serve det før/under vintern:

 

Lad det opp skikkelig

 

:)

 

Vil det lades opp skikkelig under kjøring? F.eks, blir det fullt etter tre kvarter sammenhengende kjøring i 80-sone, eller må det batterilader til for å få presset inn de siste prosentene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og for å serve det før/under vintern:

 

Pass på at det er nok syre på batteriet

Lad det opp skikkelig

Ved myyye små kjøring ta den en litt lengre runde en gang i blandt

 

:)

 

Tar nok en lengre runde en gang i uka sirka :)

 

Når du nevner syrepåfylling, dette er vel noe som ikke skal være nødvendig på "nyere" (vedlikeholdsfrie) batterier eller hur? Og hvordan kan jeg i så fall enkelt sjekke om mitt er av sistnevnte? Er det så enkelt som at hvis jeg ikke finner noe hull å putte oppi ting så er saken biff?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen "korker" på toppen så er det vedlikeholdsfritt og dermed ikke mulig å etterfylle...og jeg kan nesten garantere deg at det er vedlikeholdsfritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.