Anbefalte innlegg

Har en Audi S6 2.2 96 modell.

 

Bilen ryker veldig mye og har mye i forbruk i forhold til hva den brukte å ha før.

Jeg regner jo med at det er noe feil med blandingsforholdet.

 

Sjekka luftmengdemåleren igår og den var det ikke, så jeg lurer på om det kan være lambda som er gåen.

 

Vil jeg merke noen forskjell i samme grad hvis jeg plugger ut lamba som hvis jeg plugger ut luftmengdemåler?

 

Er det noe annet som ligger og regulerer luft-bensin forholdet?

 

Bilen går ikke dårlig eller fjusker, syns bare det kommer for mye røyk/damp og går for fett.

 

Edit: bilen har litt forhøyet tomgangsturtall og jager litt på tomgang. Glemte å skrive det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt vil du ikke merke så mye med gåen lambda, men googler du litt finner du sikkert litt info på hvordan den kan måles. Har du lest ut feilmeldinger?

Jeg ville kanskje tippet på en tempsensor eller vakuumlekkasje mtp. jaging.

Hvor bor du? jeg synes min S4 ryker _mye_ når det er litt rått i været, men sånn skal det tydeligvis være! (har hatt den i snart 9 år og overhalte topp for noen år siden.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bor i tromsø.

ja min ryker også mer når det er fuktig i lufta, tror det er helt normalt.

 

hvis det hadde vært vakuumlekasje så hadde vel ikke motoren gått helt bra?

merker ikke at den går noe særlig dårligere, bare for fett.

 

at den var en tempsensor har jeg også tenkt på, men hvilke tempsensorer er det som er med på å beregne blandingsfohold?

 

har ikke vagcom, så jeg kan ikke sjekke med den, men får ikke opp noen feilmeldinger i klimaen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ryker så mye vis jeg slurer og rygger i oppover bakke at jeg må stoppe for alt bak bilen blir helt tåkelagt:P

Alle de 2,2t jeg har sett i sånt vær ryker mye, rart hvor alt fukten kommer fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja de kan ryke forferdelig mye i sånt vær, men jeg syns jo min ryker mye i all slags vær. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter flere tempsensorer på den, men innsugstempen må du vel ha vag-com for å få lest. (Sikkert en i lokallaget ditt som har det!)

Hva lukter det av dampen? Kjølevæske har en helt egen lukt, men har du ikke forbruk som er å snakke om, er det vel ikke problemet..

Vakuumfeil synes sjelden (før evt. shutdown) ved fullt pådrag, men du kan jo prøve å rense tomgangsmotoren eller prøve en annen for å se om det hjelper? Den originale trykkslangen mellom røret under bilen og opp i intercooler ryker ofte på disse, ellers er det noen av veivhusventilasjonsslangene som kan sprekke etter hvert og lage litt tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter flere tempsensorer på den, men innsugstempen må du vel ha vag-com for å få lest. (Sikkert en i lokallaget ditt som har det!)

Hva lukter det av dampen? Kjølevæske har en helt egen lukt, men har du ikke forbruk som er å snakke om, er det vel ikke problemet..

Vakuumfeil synes sjelden (før evt. shutdown) ved fullt pådrag, men du kan jo prøve å rense tomgangsmotoren eller prøve en annen for å se om det hjelper? Den originale trykkslangen mellom røret under bilen og opp i intercooler ryker ofte på disse, ellers er det noen av veivhusventilasjonsslangene som kan sprekke etter hvert og lage litt tull.

 

Lukter gammel 240 av den, dvs uforbrent bensin :P

 

hva som renses på tomgangsmotoren? kokser den?

 

veivhusventilasjonen gikk jeg over for ca 2 mnd siden og der så det fint ut.

slangen fra turbo-IC og IC-innsug er samco, så de er friskmeldt.

 

må vel gå over vakuumslangene og sjekke. er det ikke veldi mange av de da?

 

skal sjekke om jeg får tak i noen med vagcom, evnt kjøpe en selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være N75 ventilen som har tatt kvellen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være N75 ventilen som har tatt kvellen...

 

Hvis N75 har tatt kveld så skal jeg jo ikke få lade trykk over 0.7 bar, lader jo 1.4 jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som luftlekasje spør du meg.. (blir fort bensinlukt da) Til meg druknet bilen tilslutt pga falskluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som luftlekasje spør du meg.. (blir fort bensinlukt da) Til meg druknet bilen tilslutt pga falskluft.

 

det kan vel være noe i den duren ja. så at det var noen steinsprangskader på IC igår.

kan det være det som gjør at den går fett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slange til map sensor skadet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slange til mapsensor? mener du vakuum til hjernen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Map sensoren sitter vel i hjernen å dit går vacum slangen. mulig det er G71 som har tatt kvelden..

(map sensor) leste av feilkode på min egen bil.. den går dårlig. der fant jeg feil på G71

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.