2.5 TDI V6 Så dårlig som alle vil ha det til ?

Eier du eller har du eid 2.5 tdi uten problemer med kamaksler, girkasse, dieselpumpe?  

51 stemmer

  1. 1. Eier du eller har du eid 2.5 tdi uten problemer med kamaksler, girkasse, dieselpumpe?

    • Har ikke hatt noen av problemene som er beskrevet.
      23
    • Har skiftet en av de overnevnte komponentene.
      28


Anbefalte innlegg

Det er vell etterhvert ingen tvil om at denne motoren ikke er det mest driftssikkre valget.

Og at feilkildene er mange og svært kostbare og reparere.

 

Motoren har vært utsatt for et ekstremt negativt fokus, men er alle rammet?

 

Jeg har selv hatt 2 stk A6 med denne motoren og ikke hatt problemer i det hele tatt.

 

Finnes det flere som har denne erfaringen?

 

EDIT:

For å unngå misforståelser

om dere vet at forrige eier eller evt eier etter dere har skiftet komponenter å svar at det er skifet.

Planen er å finne ut om det faktisk er noen der ute i tillegg til meg som ikke har hatt noen av disse feilene.

PS: Turboskift er etter min mening normalt etter 150.000km

 

Det er jo en glimrende motor når alt fungerer :-)

Og jeg har veldig lyst på Allroad ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboskift etter 150000 km kan da overhodet ikke regnes som normalt. En originalturbo på en dieselmotor bør kunne klare godt over det doble før den viser noen svakhetstegn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboskift etter 150000 km kan da overhodet ikke regnes som normalt. En originalturbo på en dieselmotor bør kunne klare godt over det doble før den viser noen svakhetstegn.

 

Ved vettug bruk ja.

 

Men folk har en tendens til å trø flat fjøl på kald motor og turbo.

Samt slukke den igjen uten kjøling etter å ha slept campingvogna opp trollstigen.

 

I tillegg finnes det noen entreprenører som tror de kjører traktor og hekter på henger og mingraver på 3 tonn og raser av gårde.

 

Et turboskift når bilen nærmer seg 200.000 er etter min mening ikke unormalt.

 

Hadde bare turboskift vært det eneste problemet :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vell etterhvert ingen tvil om at denne motoren ikke er det mest driftssikkre valget.

Og at feilkildene er mange og svært kostbare og reparere.

 

Motoren har vært utsatt for et ekstremt negativt fokus, men er alle rammet?

 

Jeg har selv hatt 2 stk A6 med denne motoren og ikke hatt problemer i det hele tatt.

 

Finnes det flere som har denne erfaringen?

 

EDIT:

For å unngå misforståelser

om dere vet at forrige eier eller evt eier etter dere har skiftet komponenter å svar at det er skifet.

Planen er å finne ut om det faktisk er noen der ute i tillegg til meg som ikke har hatt noen av disse feilene.

PS: Turboskift er etter min mening normalt etter 150.000km

 

Det er jo en glimrende motor når alt fungerer :-)

Og jeg har veldig lyst på Allroad ;-)

 

mye feil på de!!!!! å jeg overdriver ikke.. før 2003 mod er kammer og vipearmer dårlige på 2.5tdi. (alle med A som første bokstav i motor kode) vanlige feil ved feks allroad 2001 2.5tdi.. et par luftfjærer, deffekt kompressorhus til nivåreg.. irrer opp så veivhuset står helt åpent på kompressoren. luftlekasje på kansje en av ventilene på støtdemper bak, ventilblokk til nivåregulering med deffekt tryksensor, deffekte kammer, vippearmer løsnet. (50000kr). tett veihus filter.. som igjen har ødelagt paninger og simmeringer pga for høyt trykk i veivhus. vtg klokke på turbo har lekasje som fører til at variabel turbo geometri ikke virker og turbo som følge av det setter seg i bladene som styrer dette, pga sot. dårlig trekkraft i R på tiptronic..sprekkt hus til clutcher for R. (kasseskift eller overhaling). vannpumpe svikt, thermostat svikt.. tro meg når jeg sier at det er ikke uten grunn at nettopp allroad før 2003 2.5tdi tip, er en bil som det spøkes ironisk med at man vil ha på de fleste audi merke verksteder.. er are å forvente påkost på 50000kr + på service.. det er mere en regenl enn et unntak. dessverre: bh : fin når det virker da.. men dette er uten tvil den audien av nyere dato med høyest driftskostnader med stooor margin. mitt tips som fagtekniker på audi er hold deg unna allroad 2.5tdi om du ikke elsker å ha bilen på rep... som sagt.. de bilene om virker feilfritt er unntaket..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye feil på de!!!!! å jeg overdriver ikke.. før 2003 mod er kammer og vipearmer dårlige på 2.5tdi. (alle med A som første bokstav i motor kode) vanlige feil ved feks allroad 2001 2.5tdi.. et par luftfjærer, deffekt kompressorhus til nivåreg.. irrer opp så veivhuset står helt åpent på kompressoren. luftlekasje på kansje en av ventilene på støtdemper bak, ventilblokk til nivåregulering med deffekt tryksensor, deffekte kammer, vippearmer løsnet. (50000kr). tett veihus filter.. som igjen har ødelagt paninger og simmeringer pga for høyt trykk i veivhus. vtg klokke på turbo har lekasje som fører til at variabel turbo geometri ikke virker og turbo som følge av det setter seg i bladene som styrer dette, pga sot. dårlig trekkraft i R på tiptronic..sprekkt hus til clutcher for R. (kasseskift eller overhaling). vannpumpe svikt, thermostat svikt.. tro meg når jeg sier at det er ikke uten grunn at nettopp allroad før 2003 2.5tdi tip, er en bil som det spøkes ironisk med at man vil ha på de fleste audi merke verksteder.. er are å forvente påkost på 50000kr + på service.. det er mere en regenl enn et unntak. dessverre: bh : fin når det virker da.. men dette er uten tvil den audien av nyere dato med høyest driftskostnader med stooor margin. mitt tips som fagtekniker på audi er hold deg unna allroad 2.5tdi om du ikke elsker å ha bilen på rep... som sagt.. de bilene om virker feilfritt er unntaket..

 

Takker for utfyllende informasjon Stian !!

Er 2.7T motoren like dårlig ?

 

EVt de nye diesel V6 motorene 2.7 TDI og 3.0 TDI ?

Men det er kanskje litt tidlig å si noe om ?

 

Mye som peker mot Landcruiser her ja. ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner har en Allroad 2.5tdi. Den første modellen.. Aldri et feilslag, alt funker gull. Og han kjøpte den ny og har den ennå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for utfyllende informasjon Stian !!

Er 2.7T motoren like dårlig ?

 

EVt de nye diesel V6 motorene 2.7 TDI og 3.0 TDI ?

Men det er kanskje litt tidlig å si noe om ?

 

Mye som peker mot Landcruiser her ja. ;-)

 

noe småtteri med de første 3.0tdi v6 ulyd register kjede og dårlige glødeplugger som brak av inn i motor ved dmontering men ellers bra det var barede aller første. 2.7tdi ikke noe spessielt som er med de. har selv en slik. har flere kundebiler med nye v6 tdi motorene som har gått langt over 100000km å de ser ut til å være bra. + de nye tip kassene er vesentlig sterkere.. 2.7t bensin er mye bedre motor enn 2.5tdi. sett bort ifra, sekundærvannpumpe nede i V`en som ofte lekker så er de stort sett bra. noen med oljeforbruk på turboer men lite av dette. ville vel uansett fraråde en gammel type allroad pga økte priser på luftfjærer og dette er forbruksvare på disse stort sett. skrur man selv og jober i møller så kansje.. men ellers så blir det som regel veldig dyrt å eie selv.:o dette er mine råd sånn rent erfaringsmessig eter å ha jobbet full jobb i 8 år på audi merkeverksted. om andre har hatt gode erfaringer med sin eller kjentes allroad 2.5tdi så er jo det bra men uansett hva dere har kommet frem til så er nok det som sagt mere unntak enn normalen..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner har en Allroad 2.5tdi. Den første modellen.. Aldri et feilslag, alt funker gull. Og han kjøpte den ny og har den ennå..

 

det er jo hyggelig:) ingenting er bedre enn når ting funker, men dessverre så er nok ikke den bilen du prater om et god teksempel for flertallet av denne type bil med den motoren:) synd men det er realiteten for oss som jobber med de hele året:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe småtteri med de første 3.0tdi v6 ulyd register kjede og dårlige glødeplugger som brak av inn i motor ved dmontering men ellers bra det var barede aller første. 2.7tdi ikke noe spessielt som er med de. har selv en slik. har flere kundebiler med nye v6 tdi motorene som har gått langt over 100000km å de ser ut til å være bra. + de nye tip kassene er vesentlig sterkere.. 2.7t bensin er mye bedre motor enn 2.5tdi. sett bort ifra, sekundærvannpumpe nede i V`en som ofte lekker så er de stort sett bra. noen med oljeforbruk på turboer men lite av dette. ville vel uansett fraråde en gammel type allroad pga økte priser på luftfjærer og dette er forbruksvare på disse stort sett. skrur man selv og jober i møller så kansje.. men ellers så blir det som regel veldig dyrt å eie selv.:o dette er mine råd sånn rent erfaringsmessig eter å ha jobbet full jobb i 8 år på audi merkeverksted. om andre har hatt gode erfaringer med sin eller kjentes allroad 2.5tdi så er jo det bra men uansett hva dere har kommet frem til så er nok det som sagt mere unntak enn normalen..:)

 

Nok en ang god info :-)

Har hatt en 2002 A6 2.7T selv en gang og der hadde jeg en feil, som var nettopp den sekundervannpumpa nede i V `en som du beskriver.

 

Har noen bkjente her inne som ikke har løst en skrue på sine 2.5tdi allroader.

Han ene har også en forholdsvis ny Pajero som har hatt flere turer på verkstedet.

Ikke lett å bli klok på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg seier berre, kjøp If super bilforsikring, så spiller det ingen rolle om noke ryker... Fri leigebil til bilen er reparert... Ikkje er den dyr heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg seier berre, kjøp If super bilforsikring, så spiller det ingen rolle om noke ryker... Fri leigebil til bilen er reparert... Ikkje er den dyr heller..

 

Dette er ikke mulig siden 2.5TDi motoren er svartelistet av IF ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt 2003 mod A6 2.5tdi som ble importert i 2005 tror jeg, når den ble importert ble kammene sjekket hos møller, ingen problemer, etter det har bilen hatt 15000km oljeskift, jeg har siden februar gått over til 10000km oljeskift. Bilen er også chippet hos TS etter den ble importert, ingen problemer relatert til motor\girkasse så langt. "bank i bordet"..

 

Skal snarest bytte reg.reim, da blir også kammene sjekket på nytt bare for å være sikker. Km stand nå er 120.000

 

Om man først skal kjøpe en slik bil så er det ikke værre enn å være litt strategisk, i dagens bilmarked er det mange av disse å velge i, finner man en bil man er intr. i er det ikke værre enn å sjekke service intervall, og kanskje bruke litt av kunnskapen man har om disse bilene til å prute litt, kanskje man klarer å prute nok til å dekke opp et evt. havari, evt. så holder bilen både for deg og nestemann..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur jammen ikke jeg tør å ta den risken....

Kan bli en veldig dyr bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var no rart... Har nettopp forsikra allroaden min hos de eg..( 1 måned sida)

 

 

Dette er ikke mulig siden 2.5TDi motoren er svartelistet av IF ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var no rart... Har nettopp forsikra allroaden min hos de eg..( 1 måned sida)

 

vanlig forsiking får du ja, men ikke super forsikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var no rart... Har nettopp forsikra allroaden min hos de eg..( 1 måned sida)

 

hmm må ha vært en glipp for takstmennene fra if på motor drivverk sier den motoren ikke forsikres av if.. : klø : + husk... den superforsikringen dekker i praksis kun brikasje.. ikke slitasje... med andreord.. slitte kammer, går underslitasje noe som ikke dekkes. dette er ord tatt fra takstmann fra if på besøk hos oss under vurdering av en motor med slitte lameller i mlt kasse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det gjør du... Det har eg..:P

 

vanlig forsiking får du ja, men ikke super forsikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super er vår beste bilforsikring og inneholder i tillegg kasko, delkasko og ansvarsforsikring. Dette er blant markedets mest omfattende bilforsikringer og gir deg i tillegg til kaskodekningen også forsikring på motor og gir, bedre vilkår på leiebil og høyere erstatning ved totalskadet bil.

 

Super dekker:

 

- bedre erstatning ved totalskadet bil

 

- erstatter plutselige skader på bilens motor og girkasse

 

- leiebil som nevnt under kasko ovenfor og ved motor- og girkasseskader. Du kan få større leiebil enn hva som dekkes under kasko og vi dekker hele tiden bilen din står på verksted eller er borte ved tyveri. Bruker du ikke leiebil får du kr 250 pr dag bilen står på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har superforsikring på min 2002 2,5 TDI. Spurte spesielt om dette ifm bytte av selskap.

 

Tror If i tillegg har en eierskifteforsikring hvor denne er svartelistet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her var det litt av hvert og skumme igjenom men synes vel att diskusjon på kamaksler er unødig . Normalt så holder en kamaksel livet ut det er vel bare eldre ford og opel som er beryktet for dette problemet. Alle eldre vag motorer har ikke hatt noen som helst svakheter her så hva som har skjedd det er det vel bare de som jobber med de til daglig som kan svare på men som sagt selve kammen er uslitelig eller skal være det. Men jeg må jo si en ting og det er att folk kjører jo 30-40 000 km på oljeskiftet og da ler jeg meg i hjel hvis de skulle klage på maskineriet så dum går det jo ikke ann og bli uansett hva fabrikken oppgir. Og som en nevner foran her så kjører jo folk så agresivt i dag att det er ett mirakel att det går bra. Motorer som spiser kammer har ett smøre problem det er helt sikkert og det er litt forskjellig hva som skjer når smøringen glipper men generelt så hører en det på løfterne eller så blir kammen skadet eller så går veivlagre eller stempler hva som er den første skaden når smøringen glipper det varierer .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en måte få "spylt" opp smørekanalene på en motor på en grei måte? Kan man feks. ta to oljeskift rett etterhverandre, vil du få ut litt ekstra møkk fra kanalene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye feil på de!!!!! å jeg overdriver ikke.. før 2003 mod er kammer og vipearmer dårlige på 2.5tdi. (alle med A som første bokstav i motor kode) vanlige feil ved feks allroad 2001 2.5tdi.. et par luftfjærer, deffekt kompressorhus til nivåreg.. irrer opp så veivhuset står helt åpent på kompressoren. luftlekasje på kansje en av ventilene på støtdemper bak, ventilblokk til nivåregulering med deffekt tryksensor, deffekte kammer, vippearmer løsnet. (50000kr). tett veihus filter.. som igjen har ødelagt paninger og simmeringer pga for høyt trykk i veivhus. vtg klokke på turbo har lekasje som fører til at variabel turbo geometri ikke virker og turbo som følge av det setter seg i bladene som styrer dette, pga sot. dårlig trekkraft i R på tiptronic..sprekkt hus til clutcher for R. (kasseskift eller overhaling). vannpumpe svikt, thermostat svikt.. tro meg når jeg sier at det er ikke uten grunn at nettopp allroad før 2003 2.5tdi tip, er en bil som det spøkes ironisk med at man vil ha på de fleste audi merke verksteder.. er are å forvente påkost på 50000kr + på service.. det er mere en regenl enn et unntak. dessverre: bh : fin når det virker da.. men dette er uten tvil den audien av nyere dato med høyest driftskostnader med stooor margin. mitt tips som fagtekniker på audi er hold deg unna allroad 2.5tdi om du ikke elsker å ha bilen på rep... som sagt.. de bilene om virker feilfritt er unntaket..

 

 

hehe, her kjenner jeg meg igjen, og jeg er bare lærling, er en kjempe bil når alt fungerer..

Har hatt en bil med kamme skift, pumpeskift, turboskift, tett veivhus, hele sulamitten på en gang.. måtte til og med skifte veivlagre, denne har hatt rep kostnader mer enn NASA bruker på å forske på raketter :o

ett tips er vel luftbelger fra LandRover, passer rett på og har livstidsgaranti;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ett tips er vel luftbelger fra LandRover, passer rett på og har livstidsgaranti;)

 

Kjenner jeg audi rett, så er det vel sikkert en brøkdel av prisen i tillegg : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.