Motorproblemer AAN (92mod S4 2.2t) (årsak var coil)

Anbefalte innlegg

Skulle starte bilen idag og det var lettere sagt enn gjort.

 

1.- Bilen startet når jeg vridde om nøkkelen, jeg kjørte så ut garasjeporten og ga litt gass for å komme litt opp i bakken som går ned mot garasjen. Der begynner bilen å fuske, virka som den gikk på 3-4sylindre. Jeg gasset litt for å se om det ga seg, men idet bilen traff tomgangs RPM hørte jeg at en og en sylinder slutta å tenne helt til motoren bare døde ut.

 

2.- Jeg prøvde å vri på nøkkelen for å starta igjen men det som da skjedde var at motoren bare gikk rundt uten at det var antydning til tenning. Dytta litt på gasspedalen mens jeg vrei om nøkkelen men det hjalp ikke, bilen ville ikke starte. Gikk inn og tenkte litt i irritasjon hva F*** dette kunne være før jeg gikk ut og prøvde og starte bilen igjen.

 

Joda bilen starta den, men samme greia som i punkt 1 så jeg tok fatt skralle og pluggkopp for å få ut pluggene. De var gjennomvåte av bensin og rimelig svart så jeg tørka de og kjørte en runde stålbørste på de før jeg monterte de igjen. Hva skjedde så? - Akkurat samme som i punkt 1.

 

Jeg tok en film av dette nå før jeg fikk bilen inn i garasjen igjen, skal prøve å legge den ut så får dere se litt hva jeg mener. Den stoppa ikke nå siden jeg ga gass til den begynte å fuske og venta med å røre gassen igjen før den hadde stabilisert seg (gikk på alle 5).

 

Hva kan grunnen til dette problemet være?

 

Jeg har tidligere hatt problemer med fusking ved pådrag og ved overtrykk generelt når jeg kjører. Dette ga seg når jeg bytta disse gummi hettene som går mellom coilene og pluggene. Men når problemet nå har kommet tilbake har det virkelig kommet skikkelig for nå virker jo ingenting ser det ut for..

 

Bilen får i det minste bensin, så det er ikke noe galt der.

 

Ellers er bilen lettere modifisert med FMIC og K26turbo uten at dette skal ha noe å si for dette skulle jeg tro? Står en 320hk chip i bilen, lader 1.5bar.

 

PS! Om noen har en VAGCOM som fungerer i området rundt Gjøvik så hadde dette blitt satt stor pris på! Jeg har en slik USB Vagcom greie som jeg ikke får til å fungere selv så det hjelper lite..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt ut som gåen LMM, men den _pleier_ å tenne CEL hvis du har denne, da.. (Check engine light)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CEL må man vel montere pære i før man får noe lys? Har ikke pære der mener jeg, men kan prøve å montere ei om jeg finner en slik liggende.

 

Men kan den LMM'n styre det der? At bilen ikke vil gå tenkte jeg på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett og teste LMM, napp ut kontakta til den og kjør, vis bilen er perfekt etter det så er lmm gåen/dårlig Bilen skal da gå helt fint i nødmodus og ikke lade mer enn 0.4-0.5 ca

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om jeg skal tørre å kjøre noe sted i frykt for å få stopp:P Men skal løpe ut og teste bare for å være sikker. En LMM til denne bilen er vel neppe billig kan jeg tenke meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sjekka bilen litt, ble at jeg starta den og nappa ut LMM. Ble da full stopp av motoren, så jeg prøvde å starte uten at LMM var tilkobla og bilen starta men stoppa med en gang.

 

Etter tilkobling av LMM igjen starta jeg bilen men den gikk ikke reint i det heletatt, høres ikke helt bra ut=\

 

Så jeg tviler på at det er LMM i dette tilfellet, virker ikke sånn ihvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er jeg enig..

Og den gikk helt fint før dette?? : klø :

At den ikke går rent er jo merkelig, kan du sjekke at alle slangene står på?

CEL : Se om ikke du finner litt info rundt dette på http://www.sjmautotechnik.com, der er også instruksjoner mht. å blinke ut kodene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått lånt en orginal vagcom kabel (ross-tech) fra Roar Stegegjerdet her på forumet, hyggelig kar som lot meg låne kabelen sin på kort varsel:) Takk til deg Roar!:)

 

Så, med denne kabelen fikk jeg lest ut litt av hvert:

 

Address 01: Engine Labels: 895-907-551.lbl

Part No: 895 907 551 A

Component: 2,2l R5 MOTR.RHV HS D02

 

7 Faults Found:

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

 

00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

 

00544 - Maximum Boost Pressure Exceeded

35-10 - - - Intermittent

 

00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)

07-10 - Signal too Low - Intermittent

 

01257 - Idling Speed Stabilization Valve (N71)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

 

00518 - Throttle Position Sensor (G69)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

 

00513 - Engine Speed Sensor (G28)

03-00 - No Signal

Readiness: N/A

-----------------------------------------------------------------

Address 08: Auto HVAC Labels: 4A0-820-043.lbl

Part No: 4A0 820 043 B

Component: Klima-Vollautomat D05

Coding: 00050

Shop #: WSC 02315

 

2 Faults Found:

01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)

41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

 

01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)

41-00 - Blocked or No Voltage

-------------------------------------------------------------------

 

Jeg fikk sletta alle feilkodene og ingen av de kom tilbake igjen bortsett fra en:

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

 

Hver gang jeg sletta denne så kom den tilbake etter jeg rørte gassen.

 

Det som nå er greia her er at bilen fusker enda, samme som før.

Men har funnet ut at når motoren går "normalt" og jeg ruser den til 3-4000rpm så går det en liten stund etter den treffer tomgangspunktet , så begynner den å få for mye bensin rett og slett. Det lukter MYE bensin og den spytter det ut via eksosen. Plutselig går den "normalt" igjen, virker som når den har forbrent det som er av overskuddsbensin så klarer den å forbrenne det som dysene gir fra seg ved hver cycle.

 

Er dette et typisk plugg og eller coil problem på disse bilene eller er det noe annet som gjør dette? Og hva er den feilen som kommer opp hele tiden selv om jeg sletter den?

 

Takker for all hjelp jeg kan få ang disse problemene mine!:)

 

PS. Dette er meget irriterende å ikke ha en bil som fungerer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men prøver likevel..

 

Hva var feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har helt identiske symptomer på min, med unntak av at jeg har utelukket coilene ,da de er helt nye.

Vet snart ikke hvor jeg skal fortsette. Ingen feilkoder, det meste av følere er nye.

Har brukt opp 3 pluggsett, som har blit sotet ned til de ikke tenner mer. Sist jeg monterte nye plugger ville den ikke gå normalt med disse heller.

Trykksiden av turbo er potte tett. Tok en komptest, den viste 9,3 - 9,5 på alle utenom syl 4 som ga 10,4.

Motoren skifter gange og stopper hvis jeg trekker ut LMM, så tviler på at denne er synderen.

Tok en leak-down test, og når jeg trykksetter syl 2 blåser det ut via plugghullet på syl 1 - men ikke omvendt. Men her er det mulig jeg ikke har truffet helt på TDC, så det må jeg nesten prøve igjen. Men ved sprekkdannelse i topp eller gåen toppakning, burde jeg vel få opp luft via ekspansasjonstanken? Pluss at alle pluggene burde vel ikke se like jævlig ut?

Har lyst å rive opp toppen, bare for å sjekke..:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er denne chippet? Kan være at chippene eller hjernen din er dårlig. Jeg opplevde at hjernen min på den bilen det er snakk om her plutselig tok en chip og etter dette takket for seg. Så måtte bytte.

 

Men fordi om coilene er nye så trenger de vel ikke å være i orden? Har du sjekket bensinpumpa? Denne ryker også etterhvert på disse bilene, da vil bilen dra greit opp til 0.4-0.5bar å plutselig begynner bilen å fuske å gå dårlig. Har også opplevd full fuel-cut grunnet dette.

 

Har du byttet coiler til orginale eller ettermarkedscoiler (ala 034 HO coilkit) ?

 

Sjekket jording, coilstaver (de som går fra org coil og ned på plugg), ledningsbrudd, POSene er også noe drit på disse bilene og kan lage problemer.

 

Husk å sjekke det enkleste først,

Bensinpumpe: Får du sjekket bensintrykket ved start eller slikt for å se om pumpa faktisk klarer å få opp nok trykk. Starter bilen lett eller må den dra rundt noen ganger før den tenner?

 

Coil: Disse kan være ødelagte selv om de er nye, så ta en sjekk likevel. Coilstavene er noen luringer og kan fort gi overslag;)

 

POS: Disse er jeg noe usikker på hvordan man faktisk sjekker siden jeg aldri har hatt problemer med disse. :S Men du finner helt sikkert noe om dette inne på forumet ved et kjapt søk: )

 

Chip: Det kan jo være noe feil her? Lite trolig , men det kan likevel hende. Om du er i tvil få lånt deg noen andre chipper evt orginale bare for å sjekke om det har noe utslag på problemet.

 

Ang dette med toppen din, Ikke skru av denne før du har fått sjekket alt annet. Har du sjekket alle symptomene på toppakning/sprekk?

- Olje/vann blanding

- Olje/Bensin -"-

- Bilen koker

- Dårlig effekt

- Olje eller vann som forsvinner sporløst? Bensina vet vi alle hvor blir av på disse bilene:p

- Dette med eksp.tanken er vel ikke hele tiden forekommer, men det er verdt å se etter likevel.

- Lambda? - Sjekket denne?

- Eksosrøyk - Hvit? - Husk at den er litt kondensaktig på de fleste disse fra før av så kanskje ikke så enkelt å se:S

- Jording på motor - Karosseri ( Denne kan du skru av å rengjøre - samt rengjøre punktene denne kabelen er festet i)

- LMM ( Hvordan ser denne ut innvendig hos deg? Mye sot,olje og drit på trådene? - Kan gjøres ren med bremserens;)

- Koblingspunkt på coiler,POS,følere etc. Kablene kan være harde,morkne eller irret slik at de har tidvis kontakt. Tenker da på disse ferdig kontaktene med klips. Sjekk disse. Jeg måtte bytte til TPS'n på min grunnet harde ledninger.

 

Ellers er det vel sikkert flere ting, men har jeg glemt noe så må de andre som er inne å leser skyte inn forslag:)

 

Håper det kanskje hjalp litt dette ihvertfall så får jeg høre hvordan det går:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står montert et 420 kit på bilen, så er er uorg chipper som står i. Mulig jeg må prøve å ta opp ecu for å prøve de chippene som sto på bilen. Bilen blir bare verre og verre, de siste dagene har den sluttet å lade normalt - turboen lader uten sidestykke, men bilen bare nykker og vil liksom ikke. Høres nesten ut som en revnet slange, men alt er som sagt tett.

 

Byttet til ls2 coilkit fra efiexpress da coilene + pos tok kvelden, og de er helt nye, i tillegg kjøpte jeg et helt nytt sett for et par uker siden, da jeg trudde det var her feilen lå. Så dette utelukker jeg mer eller mindre, selv om alt tyder på problemer med tenning..

 

Har både gnist, og bensin fram til dysene. Står en walbro pumpe i bilen - har ikke målt trykket fra pumpa, men den får rikelig med bensin virker det som. Ved start fyrer bilen med en gang, men så går det 10 sek før han begynner å kutte ned på 3-4 syl for så å stoppe helt, og etter det er det ikke liv i han da pluggene er helt våte av bensin. Klarer å holde liv i bilen ved å ruse til han kommer seg, men han går veldig urent og spytter ut voldsomme mengder med uforbrent bensin.

 

Ingenting som tyder på olje i kjølevæsken, eller vann i oljen.

Lambda var ny for nesten ett år siden, men denne burde vel gi feilkode hvis denne tar kvelden, i tillegg burde det vel komme en feil med "mixture adaption limit" når bilen går for fett?

 

Har gått over jordingpunktet både på motor, batteri og de som står festet på a-stolpen.

 

LMM er gjort ren med elektronikk rens, så den ser fin ut.

 

Har prøvd å gå over koblingpunktene til diverse sensorer, men er ingenting umiddelbart som virker "ferdig".

 

Er det noen som har flere tips så tas dette imot med stor takk

 

Gir snart opp..:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen ikke vil gå rent uten at du har turtall så er det mulig den ikke har skikkelig komp på sylinder? Når det blir varmere/varmt ekspanderer det nok litt å da får du mer åpning i sprekker etc.

 

Er noe usikker på hva dette kan være desverre:\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når metallet utvider tetter det vel mer tenker du vel? er litt det jeg konkluderer med, derfor tror jeg nok at jeg river av toppen. Men merkelig nok viser jo komptesten ok verdier, men tok sylinderlekkasje testen igjen - den viser nok endel lekkasje via åndinga. Noen som vet hva "tillatte" prosentvis lekkasje burde være på i en frisk motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når metallet utvider tetter det vel mer tenker du vel? er litt det jeg konkluderer med, derfor tror jeg nok at jeg river av toppen. Men merkelig nok viser jo komptesten ok verdier, men tok sylinderlekkasje testen igjen - den viser nok endel lekkasje via åndinga. Noen som vet hva "tillatte" prosentvis lekkasje burde være på i en frisk motor?

 

 

17% sylinderlekkasje er som regel max.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.