#1 Skrevet Desember 5, 2008 Hei. Nå lurer jeg på hva som kan være galt... Min passat 3bg 2002 mod 1.9 tdi 130 hk 4 motion med 110.000 km på tellern ville ikke mere i går kveld: gråter : Motoren begynte å lokke frem en liten tikkelyd etterfulgt med et hav av røyk som jeg ikke helt registrerte hvor kom fra. Muligens eksosen. Det var en grå røyk men turtalet begunte også og leve sitt eget liv. Ruset seg opp selv om foten min var unna gasspedalen og når jeg stoppet motoren tok det en 3 kansje 4 sekunder før motoren reagerte og ville stoppe. Jeg ble rimelig satt ut der jeg satt og viste egentlig ikke helt hva jeg skulle si. Ble mindre imponert! Hva kan ha gått i stykker. Er dette et totalt motorhavari? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 5, 2008 Kan være turboen som har tatt kveld. Blåser olje forbi og bilen din brenner dette. Derfor har du ikke kontroll på turtallet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 5, 2008 Høres ut som turboen ja, og jeg ville ikke ha kjørt noe med det. Begynner bilen å gå på oljen så får du ikke stoppet den før det er tomt for olje. og da prater vi motorhavari 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2008 Det har vært i mine tanker også at det kan være Turboen, men ville ikke nevne noe før det ble nevnt av noen her. Men kan det ha blitt noe mere skade en enn deffekt turbo. At motoren f.eks kan ha tatt noen skade av dette når den havarerte? Takk for svar så langt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2008 IC er nok full av olje, kan kanskje få renset den, men i verste fall må den byttes, pluss at alle rør/slanger til turbo burde renses.. men sjeldent at noen motordeler tar skade så lenge ikke motoren går lenge på oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 5, 2008 Bare en tanke, hvis du ikke får stoppet motoren med nøkkelen, så har jeg et godt kjerring råd (bokstavelig talt ) Kvel den med clutch/gir Det synes jeg er et bedre forslag enn å vente til motoren går oljetørr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 5, 2008 Ta av luft slangen inn på turbo og se inn i turboen, du skal ikke se bort i fra at akslingen har knekkt og det ligger en impeller løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 6, 2008 Takk for svar alkle sammen:) Bilen står på møller nå og den skal bli tatt inn til uka for en kontroll av hva dette er til den minste detalj.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 7, 2008 Bare en tanke, hvis du ikke får stoppet motoren med nøkkelen, så har jeg et godt kjerring råd (bokstavelig talt ) Kvel den med clutch/gir Det synes jeg er et bedre forslag enn å vente til motoren går oljetørr Hvis en tdi motor først overruser seg på olje, så kan du bare glemme å kvele den med gir! ( Min erfaring=) ) Er selvfølgelig verdt å prøve, men har vært borti både heftig hjulspinn og drivaksler som knekker tvert av! Hvis sperra ligger på kanskje 5000? Da kan man tenke seg hva som er réelt turtall når den står og dirrer på 6500 ? Generer greit mye effekt og moment akkurat da, helt til veivlagre takker for seg:p Lykke til med bilen, enig i at det lukter turbo !=) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 16, 2008 Da er ny turbo montert pluss diverse slanger/pakninger og systemet er renset. Oljeskift pluss filter er også blitt utført naturligvis. Turboen hadde delt seg i to! Dette hadde han på møller aldri vært borti før. Men bilen ble ferdig i går og på testkjøringen hjem ble jeg storfornøyd. Bilen har en helt annen oppførsel og draget er mye bedre;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2008 Hva med å tette eksosen så motoren kveler seg?? Vet ikke om det funker på høyt turtal?? Svær potet inn bak: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 8, 2009 Da må jeg dessverre ta opp denne tråden igjen da bilen på tirsdagkveld nok en ganhg måtte bort på møller etter at de samme symtomene dukket opp da turboen røyk sist. Det begynte å ule mer i turboen, og den ble seinere i reaksjon når jeg ga gass og det røyk voldsomt fra eksosen. Men det røyk hvit: rolleyes Etter kun få meter kjøring slik så gikk bilen i nødmodus og uten å tenke på og kjøre bilen lenger satt jeg på nødblink og svingte til side. Hva kan dette være? Gutta på møller skulle jo finne feilen sist da jeg 15 desember for 3 uker siden fikk ny turbo etter at den andre havarerte pga en feil, men feilen ligge tydeligvis der enda for nå risikerte jeg jo en kort lavetid på den nye turboen om den ikke har ryket også. Møller skulle ringe meg i dag men det gjordet dem ikke: bh : Og dem begynte på bilen i går. Selv mistenker jeg tett oljerør, resirk el kansje lekk i en vacumslange el noe eksos følere samt luftmassemåler men jeg vet ikke: klø : Veldig leit det greiene der syns jeg:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 9, 2009 Toppakning er det første som jeg tenker på når det kommer hvitt ut av eksosen. Ryker toppakninga så vil du få dårligre trekkraft i motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 9, 2009 Er dette jeg tenkte på også, men nå viser det seg at turboen har rykki på nytt! Men dem vet fortsatt ikke hva som gjør dette, og dem skal sjekke og styre når den nye turboen er montert til uka... De må bare finne ut av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 9, 2009 Ingen som kan ha noen flere ideer på hva det kan være eller har vært borti noe av det samme? Mvh pk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 9, 2009 Disse turboene er jo kjente for at akslingen knekker, så ingen overraskelse der. Siden det skjer med en gang igjen (hvis det er det som har skjedd) så kan det være du har ett problem med kompressor surge. Er bilen chippa og av hvilket firma/leverandør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 9, 2009 Disse turboene er jo kjente for at akslingen knekker, så ingen overraskelse der. Siden det skjer med en gang igjen (hvis det er det som har skjedd) så kan det være du har ett problem med kompressor surge. Er bilen chippa og av hvilket firma/leverandør? Ok. Kompressor surge? Hva er det som kan være galt der eventuelt? Bilen er chippa ja hos ts racing.. Mvh pk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 9, 2009 er nok oljerøret som går til turbo som er tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 9, 2009 Ok. Kompressor surge? Hva er det som kan være galt der eventuelt? Bilen er chippa ja hos ts racing.. Mvh pk:) Dårlig styring av VTG bladene kan etterspør større trykkøkning en hva som er fysisk mulig for compressorhjulet, dette leder til surge som kan knekke akslingen rett av. Vanskelig teori rundt det, men det er absolutt en mulighet for dette, en kjent utfordring ved styring av VTG turboer. At turboens aksling er en svakhet i utgangspunktet gjør ikke saken bedre da det skal mindre til før den "tar kveld". http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor_stall Oljekjøling er absolutt noe som også må sjekkes ut som nevnt over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 9, 2009 Litt dårlig forklart over her, så prøver igjen: Det som skjer er at kompressor prøver å dytte mer luft inn i motor enn det den greier å svelge unna. Trykket slår tilbake og bremser kompressorhjulet, dette gir moment belastning på akslingen da den fortsatt blir spunnet rundt av eksosturbinen. Dette fører til brudd hvis den ikke tåler denne påkjenningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 10, 2009 Takk for gode svar:) Greit å få samlet opp så mye informasjon som mulig rundt dette da det er kjedelig og ryke turbo hver 20 mil:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 10, 2009 har vært borti at en del av den gamle turboen har ligget igjen og når du monterer den nye så ødelegger den akselen.satt f.eks mutteren på akselen i turboen fortsatt på akselen ellers så kan denne ødelegge den nye turboen har sett der jeg jobbet før at denne har satt seg fast i olje åndings røret på toppdekselet og der kan den plutselig løsne og gå inn i turbin hjulet og knekke akselen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 10, 2009 har vært borti at en del av den gamle turboen har ligget igjen og når du monterer den nye så ødelegger den akselen.satt f.eks mutteren på akselen i turboen fortsatt på akselen ellers så kan denne ødelegge den nye turboen har sett der jeg jobbet før at denne har satt seg fast i olje åndings røret på toppdekselet og der kan den plutselig løsne og gå inn i turbin hjulet og knekke akselen Interesant teori.. Jeg vet ikke hva dem finner ut men sist turboen røyk var det gåent ved innsugsiden og denne gangen var det ved turbinhjulet.. Håper dem finner det ut etter å ha fått inn ny turbo, lest av feilkoder etter kjøretur og får gjort ting fortløpende i riktig rekkefølge.. Flere tips til hva dere tror dette kan være tas imot med stor takknemmelighet da dette blir tenkt MYE på dag og natt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...