Anbefalte innlegg

Noen som vet på hvilke års modeller/motorer de nye rullevippene kom på ? AKE motoren . jeg lurer på skaffe meg a4 2.5 tdi den jeg har glana litt på nå er en 2001 modell. er ikke så lysten på og skifte kammer etc. om det ikke er utfør fra før da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kom ifra 2003, alle motorkoder som begynner på b har dårlige kammer de som begynner på a har nye typen kammer:) Er det gjort er gode greier:)

 

Edit: Jeg er helt på tjukka ser jeg, er omvendt, A har dårlige B har mindre dårlige

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle på A har bra? Er vel B som har bra......BAU fra nov 2003. :) AKE som er største bomben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet på hvilke års modeller/motorer de nye rullevippene kom på ? AKE motoren . jeg lurer på skaffe meg a4 2.5 tdi den jeg har glana litt på nå er en 2001 modell. er ikke så lysten på og skifte kammer etc. om det ikke er utfør fra før da..

 

Om du ikke vil koste noe, velg en annen motor. Enkelt & greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle på A er garantert dårlige, de fleste på B er også dårlige. Uansett hvor ny motoren er er det problemer med kamslitasje, bare at de eldste er verre enn de nyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle på A er garantert dårlige, de fleste på B er også dårlige. Uansett hvor ny motoren er er det problemer med kamslitasje, bare at de eldste er verre enn de nyere.

 

hum. bilen det gjelder har rulla 126k men får se. kansje jeg bare beholder passaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kjenning som vurderer a6 med 2.5 tdi motoren så jeg har noen spørsmål ang dette med kammene osv.

Bør de skiftest ofte(km)?

Er det noe som kan gjøre for å forhindre havari(hyppigere oljebytte)?

Når de blir byttet blir det satt inn noen forsterkede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smøring er viktig. Unngå kaldstart ved å bruke motorvarmer. Dette blir skjeldent nevnt, men viktig for alle motorer for å få god smøring og dermed unngå unødig slitasje.

Et annet billig råd ved kaldstart er det viktig å ta det rolig til motoren er varm. Store motorer krever roligere oppvarming enn små motorer.

 

De nyere kammene som settes inn skal være noe bedre enn de orginale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye kammene er bedre, men ikke bra. Jeg tror det er en design feil i disse toppene som gjør at de beveglige delene i toppen ikke får tilfredstillende smøring. Dette kombinert med litt dårlig legering, som i A** motorene er dømt til å mislykkes. Varer lengre med de nye kammene, men problemet kommer igjen en eller annen gang.

 

Jeg skifta olje på min 4 ganger i året (kjørte 35-40k i året) da jeg var klar over problemene. AFB motor, og originalkammene holdt 300k. Bilen var gått for det meste på vanlige service intervaller, ikke longlife!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om disse motorene kom i en forbedret utgave noen gang? Sitter og vurderer og kjøpe a6, og mange av disse har jo disse motorene. Er det en årsmodell som er bedre av disse?

 

Hvordan er disse multitronic kassene i forhold til tiptronic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om disse motorene kom i en forbedret utgave noen gang? Sitter og vurderer og kjøpe a6, og mange av disse har jo disse motorene. Er det en årsmodell som er bedre av disse?

 

Hvordan er disse multitronic kassene i forhold til tiptronic?

Kom desverre ikke en forbedret 2,5TDI V6.

Jeg ville heller hatt en 2,5 rekke5, den som står i C4 og audi 100.

Men du har jo C6´en med 2,7 og 3,0 TDI, men det blir en annen bil og prisklasse.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom desverre ikke en forbedret 2,5TDI V6.

Jeg ville heller hatt en 2,5 rekke5, den som står i C4 og audi 100.

Men du har jo C6´en med 2,7 og 3,0 TDI, men det blir en annen bil og prisklasse.. :(

 

Her var det mye synsing.

 

BAU er friskmeldt fra kamproblemer og har ett helt annet design på toppene med mye bedre smøring en motorer begynnende på A!

Klarer du å slite ut en BAU er det din egen feil, da er man virkelig ikke glad i motoren sin(straffing når den er kald osv), forøvrig tåler ingen dieselmotorer det over tid. Har aldri vært ett eneste tilfelle med kamhavari på sørlandet på motorer begynnende med motorkode B som jeg vet, er til og med biler som har rullet 400K uten problemer her.

 

Lett å dra alle V6 under samme kam: vinke : hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

virka som den var dødsdømt denne motorn da?

tenkte mye frem å tilbake før jeg kjøpte denne motorn jeg og.... og kom frem til følgende: kjøp en der kammer er bytta og 10 000km oljeskift etter kamskifte er gjennomført og følg dette opp i fremtiden. Da håper jeg man skal kunne unngå dette problemet og bare nyte den ellers deilige motorn:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD TDI motorene har problemer med kam slitasje hvis feil olje (505.00) blir brukt istedenfor 505.01, dette pga. stor belastning på kam da den også driver pumpedysene. Å bruke 505.01 olje på 2.5TDI kan da være en god idé ;)

 

Eller ett muligens enda bedre alternativ: http://veloxmotor.com/index.asp?case=show_product&main_category_id=28&category_id=73&sub_category_id=134&object_id=436

 

Long life oljer kastes på dynga :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt i tykkeste laget om vinteren? Synd den ikke er syntetisk med tanke på viskositeten kald kontra varm.

 

Skal visst ha ett arbeidsområde ned mot -24C, men har 5000km intervaller ved vanlig bruk. Jeg personlig hadde nok kjørt med en 5W-40 olje vinterstid, da med 10k intervall som jeg alltid har gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal visst ha ett arbeidsområde ned mot -24C, men har 5000km intervaller ved vanlig bruk. Jeg personlig hadde nok kjørt med en 5W-40 olje vinterstid, da med 10k intervall som jeg alltid har gjort :)

 

25w-50 fungerer jo ikke i annet enn sommervær.

Selv delsyntetisk 10w-40 begynner jo å bli rimelig tykk i -24, selv om laveste flyttemperatur er rundt -35.

Om man er redd for dårlig smøring kan man i alle fall ikke kjøre med 25w-50 mineral, det vil jo omtrent være som å kaste bensin på bålet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.