Å vaske bilen når det er minusgrader

Anbefalte innlegg

Hei

Er dessverre ikke priviligert med garasje, så bilen er litt isete her og der. Den er helt utrolig skitten, og ønsker å vaske den.. Men hvordan går jeg egentlig fram? Høtrykkspyler bort all is og snø, for så å avfette og vaske?

 

Er 7 kalde ute i dag så jeg, er det noen ulemper med å vaske bilen i så kaldt vær?

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir vel bare en stor isklomp da?:P

 

Blir som du sier, spyle av bilen med varmtvann hvis du har tilgang til det. Så såpe og vaske.

 

Skal du vaske i en vaskehall kan du jo ta deg tid til og tørke av bilen utvendig og inne i dører før du kjører den ut. (hvis det ikke er kø selvfølgelig)

 

Også er det nok en fordel og bruke silikonstift på gummilistene i dørene:)

 

Jeg bruker og kjøre meg en liten tur etter at jeg har vasket bilen i minusgrader, slik at mye av vannen som har kommet inni bremser og andre bevegelige deler kan renne bort eller dampe bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror muligens man kan spyle bilen med varmt vann på statoil.. Får kjøre opp å se om det er mulig :) Er jo tørt og fint på veiene her nå, er for jævlig at bilen skal se ut som den gjør nå :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe koselig og se bilen helt nedisete og møkkete nei:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statoil selv-vask:) Vi har 85kvm oppvarmet garasje, med renne å alt som skal til for å vaske bil, men pappa

sverger fortsatt til Statoil selv-vask :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste vil jo fryse etterpå selvsagt men. En innendørs vaskehall med nogenlunde temp er å anbefale. Varmtvann høytrykk og godt skum til å fjerne skitt er også fint. Kan prøve å unngå spyle rett på dørhåndtakene f.eks. Men siden du har et litt mer solid håndtak enn meg så går nok det bra. :P Siliconstift på listene er veldig kjekt. Og tørke GODT etterpå. Og teste bremsene etter vask er også lurt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

¨Bare husk å smøre listene, så ikke dørene fryser fast :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flere stasjoner jeg vet om som har ht-spyler stående eller pollett-opplegg i hovedvaskehallen.

Der er jo varmt og fint.

Spesielt om du kommer sent på kvelden/natta, da får du sikkert stå i fred.

 

Største problemet med å vaske i -7 er jo at avfettinga fryser, så den får ikke med seg skitten av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slik statoil selvvask her og, men ett lite problem. Er det "sosialt akseptert" at man står der og vasker bilen, med bøtte osv? Hehe..

 

Har tenkt på å gjøre dette, men problemet er bare å få tak i varmt vann til vaskevannet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E bruk og ta med meg bøtta og avfetting til selvvask. bruker bare spyleren på stasjonen og tørker bilen etterpå:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slik statoil selvvask her og, men ett lite problem. Er det "sosialt akseptert" at man står der og vasker bilen, med bøtte osv? Hehe..

 

Har tenkt på å gjøre dette, men problemet er bare å få tak i varmt vann til vaskevannet :)

 

Det kan vel bli noen irriterte folk om du står der med bøtta i hånda og vasker... hehe

har gjort dette selv og det ble bare lenger og lenger kø : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Kan tenke meg det ja.. Men går jo selvfølgelig å gjøre det tidlig på morningen eller på kvelden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vaska bilen min på lørdagskvell'n og da var det -14 på fagernes...ikke en ting som tæla...bare å la den stå i vaskehallen i 10 minutt før du kjører ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørk godt inni dørkarmer/lister så går dette fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene selvvasken her i byen er dessverre utendørs. Veldig bra tough, den er helt ny så..

 

Men så at statoil rett borti gata her har en garasje det står selvvask over..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å vasket bilen i sånn selvvask rett borti gata her. Utrolig fornøyd med tilbudet, bortsett fra at man faktisk ikke har lov til å vaske bilen selv, slik man selv vil.. :) Stod en stor plakat på veggen hvor det stod at det ikke var lov å bruke svamp, og andre kjemikalier enn det statoil tilbydde på automaten. Jeg fant jo ett smutthull her ;) Hadde med meg bøtte som jeg fyllte opp med skumvann som kommer ut av børsten (som de visstnok mener man skal skrape opp hele bilen med) og vasket bilen med vaskehanske (ikke svamp) :P

 

Men anyways, var liten pågang, så fikk stå helt i fred og ro i en time.. Vasket bilen grundig utvendig, pluss fikset noe småkjas når jeg først hadde garasje :P

 

Er forrøvrig gratis støvsuger der og, meget bra Statoil! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står sånn plakat på Statoil jeg pleide å vaske på før jeg fikk egne fasiliteter. Istedet for å "overse" den gikk jeg inn og spurte dama i disken etter vann i bøtta mi. "Ingen problem" var svaret. Det tok jeg som en tillatelse :)

Har gjort dette massevis av ganger og det har aldri vært noe problem. Bortsett fra lettere kødannelser på solfylte lørdager da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne avfettningen og såpa som er i sprøytene på statoil, vil det fjerne alt som er av voks eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne avfettningen og såpa som er i sprøytene på statoil, vil det fjerne alt som er av voks eller?

 

Det er ingen fare, er som regel tynnet ut såpass at dette ikke skal skje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaska inne på Statoil igår jeg. De har varmtvanns høytrykk.. Skummet hele bilen godt.. Og spylte den flere ganger.. Lot den stå der inne mens jeg ryddet litt inni osv.. Da hadde bortimot alt vanne rent/dampet av.. Funket fint :) 7minus her da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasket bil igår, -17 grader. Men stod i innendørs vaskehall da. :P Bare å tørke godt å smøre lister så funka det gull! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso på maxi er kjekk den kristian! ;)

 

Synd det fryser på om natta så blir ett rim lag. å når det smelter blir det stygt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod ute å vasket bilen min i går i minus 11 grader, bilen så ut som en isklomp etterpå,: eek : fikk åpnet alle dørene tørket av og smurt silikon på de.Kjørte deretter en lang tur (ca 45 min). Så nå er bilen ren og pen igjen.: smil :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod ute å vasket bilen min i går i minus 11 grader, bilen så ut som en isklomp etterpå,: eek :

 

Har kona di vurdert å få deg tvangsinnlagt på Ahus, psykiatrisk avdeling : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.