Lufting Kjølesystem 2,5 TDI v6?

Anbefalte innlegg

Hvordan lufte dette på best mulig måte? eg sliter med å få sirkulasjon gjennom radiatoren. tempmåleren går til 110grader ved belastning og slangene blir harde koker den øverste slangen på radiatoren blir varm men ikke den nederste? Termostat og vannpumpe er akurat byttet. så går ut fra att det er luft som henger en eller annen plass.

 

noen tips? har ikke greid å finne noen lufteskrue.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syntes jeg har lest at hvis man står i en bakke og kniper på alle slanger man finner så kan det hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syntes jeg har lest at hvis man står i en bakke og kniper på alle slanger man finner så kan det hjelpe.

 

Opp eller nedover med motoren eller begge deler?

takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp eller nedover med motoren eller begge deler?

takk:)

 

Mener det var i nedoverbakke, slik at ekspansjonstanken er høyere enn resten. Er vel sikkert lurt med lokket av, tror du ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg legger til litt mer info sånn att det er litt lettere å komme til en konklusjon.

 

vannpumpe og termostat er helt nytt og montert av tidligere vag mekaniker så dette skal være rett montert.

 

Bilen blir fort varm under kjøring og koker.. kjølevifte går og kjølevæskenivå er bra. noen som har den minste aning om hva som kan vere galt? motoren kjøler seg ned igjen når bilen står på tomgang og holder seg på 90 grader. og viss eg kjører sakte, men med en gang den møter litt motbakke stiger tempraturen til ca 110 grader.

 

Øvre ratiatorslange blir varm og nedre er kald uansett har prøvd å lufte etter alle kunstens regler i dag uten forbedring.

 

symptomene vil jo tilsi att det er vannpuma eller termostaten det er noe galt med men håper virkelig ikke det nå alså: faint :.

 

vis det er vannpumpa eller termostaten hvordan er det lettest å finne dette ut? å være sikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den stått på tomgang med lokket av til den blir varm det pleier å funke det.

Mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den stått på tomgang med lokket av til den blir varm det pleier å funke det.

Mvh Petter

 

jupp både på flat vei og oppover og nedoverbakke. har klemt masse på alle kjøleslangene. har i grunn gått litt tom for ideer. orker ikke demontere igjen så gode tips motas

den går kun over 90 grader ved belastning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der du lufter skal være det høyeste punktet i systemet.

Hvis du lufter med lokket av på ekspansjonstank, så skal lokket være av.

Kom det etter skifte av termostat, eller var det før også??

 

 

Toppakning???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fjenet EGR ventilen? Det er av og til med en eksoskjøler til ventilen. hvis denn er byttet med en slange uten motsdand så kan den kortslutte vannstrømmen slik vannet ikke sirkulerer gjenom radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der du lufter skal være det høyeste punktet i systemet.

Hvis du lufter med lokket av på ekspansjonstank, så skal lokket være av.

Kom det etter skifte av termostat, eller var det før også??

Toppakning???

Dette kom etter en større motorrep med vannpumpe og termostatskift. annlegget ble tømt når dette ble byttet så eg håper det kun er luft men mister bare mer og mer trua desverre :o

 

Har du fjenet EGR ventilen? Det er av og til med en eksoskjøler til ventilen. hvis denn er byttet med en slange uten motsdand så kan den kortslutte vannstrømmen slik vannet ikke sirkulerer gjenom radiatoren.

 

Har ikke fjernet EGR ventilen bare blendet denne, men den har verdt blendet siden i sommer uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kom etter en større motorrep med vannpumpe og termostatskift. annlegget ble tømt når dette ble byttet så eg håper det kun er luft men mister bare mer og mer trua desverre :o

 

Begynner å lure på den termostaten. Er sikkert noen her som vet symptomene hvis den står gal veg. Hvis det går og sette den gal veg??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fjenet EGR ventilen? Det er av og til med en eksoskjøler til ventilen. hvis denn er byttet med en slange uten motsdand så kan den kortslutte vannstrømmen slik vannet ikke sirkulerer gjenom radiatoren.

 

99 EGR kutt.JPG

 

EGR-ventilen på 2,5 tdi V6 er bare et rør fra eksos til ventilen og et rør videre til innsug. Det er ikke i kontakt med noe vann. Så fjerning av den kan ikke ha noe å si.

 

Da jeg skiftet regrem fylte jeg på kjølevæske i ekspansjonstanken og lot det stå et par timer med åpent lokk mens jeg stadig etterfylte og skrudde ferdig. Så forsøkte jeg å starte, gikk tom for strøm og bilen stod over natta. Neste dag er det mulig jeg etterfylte litt før startforsøk, det husker jeg ikke.

Startet og etterfylte muligens litt når motortemp var 90 grader. Bilen stod med fronten på bukker.

Har ikke hatt noe problem med temp.

 

Det som kan være årsaken er blanding av frostvæsker som ikke er kompatible og blir grøt. Da er muligens radiator tett. Dette er det kanskje noen som har erfaring med?

Jeg ville forsøkt å ta av slange inn og ut på radiator og blåst med munnen og sett om det var mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.